بهترین روش کاشت مو چیست ؟

کدام روش کاشت مو بهتر است؟

معمولا پرسش هایی که از طرف مراجعه کنندگان و بیماران از متخصصین و کارشناسان مرکز تخصصی کاشت مو و ترمیم مو ایران FIT مطرح می شود این است که تا به امروز کدامیک از روش های کاشت مو اعم از تکنیک های جدید و تکنیک های قدیمی نتایج قابل توجه ای داشته اند؟

انتخاب بهترین روش کاشت مو
این سوال را می شود این طور پاسخ داد که اگر شما قبل از مراجعه به مراکز و کلینیک های کاشت مو تحقیقات کافی را انجام داده باشید و همچنین با توجه به عقبه ی آن مرکز می توانید با مشاوره خوب بهترین روش کاشت مو را انتخاب کنید.

همانطور که قبلا بارها گفته شده روش های قدیمی و سنتی کاشت مو دیگر منسوخ شده و روش ها و تکنیک های جدیدی جایگزین آنها شده اند.

یکی از بزرگترین دغدغه های ما هنگامی که تصمیم جدی برای کاشت مو گرفته ایم انتخاب یک روش کاشت مو است. در واقع راهی برای پیدا کردن بهترین روش کاشت مو. اما باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشیم فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی مملو از تبلیغات وسوسه کننده است. حتی گاهی متاسفانه تبلیغات دروغین و اغراق آمیز در مورد یک روش خاص کاشت مو.

ما در این مقاله سعی در مقایسه سه روش کاشت موی FIT, SUT, FUT داریم. اگرچه بهترین روش کاشت مو برای شما باید توسط پزشک مشاور شما انتخاب شود. اما داشتن اطلاعات در مورد روش های مختلف کاشت مو خالی از لطف نیست.

مقایسه روش های مختلف کاشت مو
کاشت مو به روش FIT ( تکنیک ایزوله سازی فولیکولی )
کاشت مو به روش FIT که دارای پتانسیل تراکم بیشتری نسبت به سایر روش ها می باشد از یک ابزار ویژه برای استخراج واحد های فولیکولی مو استفاده می شود ابزار می بایست به درون جلد پوست دقیقا در نقطه ای عمیق زیر ماهیچه ی راست کنند مو وارد شوند.

 

به محض اینکه این ساختار بریده می شود گرافت ها به صورت دست نخورده استخراج می شوند و از هر گرافت تعداد ۵-۱ تار مو استخراج می شود.

این تکنیک امکان استخراج بیشترین تعداد گرافت ها را در یک روز مهیا می سازد. این روش این امکان را می دهد که با دقت بالا در انتخاب گروه های فولیکولی در جهت کاشت مو در مکان های باراندازی مناسب انها در نواحی گیرنده اقدام نمایند.

چنین امکانی در روش FUT و SUT وجود ندارد.

 

از مزایای این تکنیک طبیعی بودن خط رویش مو ، مهندسی آن توسط تیم مجرب کاشت مو ، تراکم بالای مو در این روش، مشاهده کردن موهای کاشته شده بعد از کاشت موی طبیعی که بصورت یک سانتی است. همچنین در تکنیک کاشت موی ( FIT ) پرتی و از بین رفتن فولیکول های برداشت شده به صفر می رسند. زیرا طی یک فرآینده برداشت و فریز کردن فولیکول های موی شخص تمامی برداشت سالم مانده و توسط متخصص بصورت بسیار ظریف و با دقت بالایی در محل مورد نیاز پیوند داده می شوند.

تکنیک FIT موفق ترین و کاملترین روش کاشت مو حال حاضر دنیا می باشد.

 

کاشت مو به روش FUT
کاشت مو : روش های زیادی برای جراحی مو وجود دارد که رایج ترین آن روش جراحی لایه ای یا نواری ( FUT ) می باشد که در آن یک قطعه بزرگ از نواحی اهدا کننده از سر جدا شده و سپس تکه تکه می گردند تا توسط تکنسین ها و تیم پیوند مو، فولیکول‌های مو از آن خارج می‌شود. و در ‌‌نهایت آن محل برش بخیه می زنند و گرافت مو های جداشده در قسمت جلوی سر و یا عقب سر کاشته می‌شود. در حال حاضر یکی از معایب روش جراحی  خط زخمی است  که روی سر باقی می ماند.

 

بسیاری از بیماران وقتی که ریزش مویشان بیش از پیش می شود از نتیجه عمل جراحی پشیمان می شوند. بیماران منتخب جراحی باید به این نکته توجه کنند که باید موهای خود را به اندازه کافی بلند نگه داشته تا محل زخم لایه پوشیده شود. چرا که مدل های موی کوتاه ممکن است باعث آشکار سازی خط زخم گردد و نیز ظاهر موهای کاشته شده، بسیار عروسکی بوده و خط رویشی غیر طبیعی را نیز شاهد هستیم، به طوری که اطرافیان و دوستان شخص، کاملاً متوجه کاشت موی او خواهند شد

 

مزایای روشFUT
امکان کاشت مو در یک جلسه
امکان ایجاد تراکم مناسب در افراد با درجات بالای طاسی و احتمال بالای پایداری پیوندها
معایب روشFUT
ایجاد برشی بزرگ در ناحیه پشت سر که احتمال باقی ماندن اسکار یا جوشگاه در آن وجود دارد.
کاسته شدن حجم بانک مو به نحوی که در مراحل بعدی برای پیوند مجدد مو بیش از یک و یا حداکثر دو بار دیگر نمی‌توان از بانک موی فرد برای ایجاد تراکم استفاده کرد.
وجود خونریزی
محدودیت انجام آن در کسانی که پوست سرشان قابلیت متسع شدن را ندارد یا در مراحل اولیه ریزش مو قرار دارند.
وجود عوارض پس از جراحی از قبیل تورم سر و صورت، درد
باقی ماندن اسکار

 

کاشت مو به روش SUT

اما با هم بررسی می کنیم آیا این روش کاشت مو که در برخی از سایت ها به عنوان جدیدترین روش کاشت مو هم به آن اشاره شده است روشی مناسبی است یا خیر ؟

 

روش  SUT در حقیقت همان روش Safer  می باشد که در سال 2000 میلادی وارد ایران شد. (بنابرین برخلاف تبلیغات و شایعه پراکنی های موجود هیچ نوآوری جدیدی نیست ) این دستگاه مو را بصورت همان روش کاشت موی FIT  بصورت تک تک از بانک مو جدا کرده و عمل کاشت نیز همانند روش کاشت موی  FIT  با استفاده از متد پانچ می باشد.

پس از مدتی که از استفاده این دستگاه گذشت انجمن متخصصان پوست تهران طی نامه شماره پ/751485 مورخ 81/12/18 ممنوعیت این دستگاه را به سبب ایراد خسارات جبران ناپذیر اعلام نمود.

نکته دیگر این که این دستگاه هیچ ربطی کاشت مو توسط ربات ندارد و با توجه به ایرادات وارده برای آموزش کاشت مو و برای افراد مبتدی و تازه کار که توانایی تربیت تکنیسن نداردند مفید واقع می شوند.

برخی از معایب کاشت مو به روش SUT
احتمال انتقال بیماری به دلیل عدم امکان استریل نمودن کلیه قسمت های دستگاه به خصوص تیوب های انتقال دهنده ی گرافت؛
ایجاد تخریب در نواحی گیرنده و دهنده؛
استفاده از مکانیزم قدیمی و طرد شده ی پانچ گرافت؛
بیش از 50 درصد گرافت های برداشت شده به وسیله دستگاه از بین رفته اند و کیفیت خود را از دست داده اند.