کاملترین مقاله درباره درمان ریزش مو ، جلوگیری از ریزش مو و علت ریزش مو. معرفی دارو ضد ریزش مو جهت جلوگیری از طاسی و لیست سوالاتی که باید از دکتر خود بپرسید. همچنین در این مقاله لیست کارهایی که میتوانید برای جلوگیری از ریزش مو خود انجام بدهید را آورده ایم. ریزش مو میتواند فقط روی پوست یا کل بدن شما تاثیر بگذارد. می تواند نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا داروها باشد. هر کس ممکن است ریزش مو را تجربه کند، اما در مردان شایع تر است. طاسی معمولاً به ریزش مو بیش از حد از پوست سر شما اشاره دارد. ریزش مو ارثی با سن شایع ترین علت طاسی است. بعضی از مردم ترجیح می دهند که روند ریزش موهایشان درمان نشده و آشکارا ادامه پیدا کند. دیگران ممکن است آن را با مدل مو، آرایش، کلاه و روسری بپوشانند و عده دیگری نیز یکی از درمان های موجود برای جلوگیری از ریزش مو و بازگرداندن رشد را انتخاب می کنند. پیش از پیگیری درمان ریزش مو، با پزشک خود درباره علت ریزش مو و گزینه های درمان صحبت کنید.

علائم ریزش مو
ریزش مو می تواند به شکل های مختلفی ظاهر شود، که به علت آن بستگی دارد. می تواند به طور ناگهانی و یا به تدریج و فقط بر روی پوست و یا کل بدن شما تاثیر بگذارد. برخی از انواع ریزش مو موقت هستند و بقیه دائمی هستند. علائم و نشانه های ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱- کم پشت شدن تدریجی در بالای سر: این رایج ترین نوع از ریزش مو است، که هر دو مردان و زنان را با افزایش سن تحت تاثیر قرار می دهد. در مردان، مو اغلب در یک خط که شبیه حرف M است، شروع به عقب نشینی از پیشانی می کنند. زنان معمولاً موی خود را در پیشانی نگه می دارند اما ریزش مو آنها گسترده است.

 

کم پشت شدن تدریجی در بالای سر
۲- طاسی به شکل تکه تکه یا دایره ای: محل طاسی در بعضی افراد به دو نوع بدون شکل یا به اندازه سکه است. این نوع از ریزش مو معمولا فقط بر روی پوست سر تاثیر می گذارد، اما گاهی اوقات در ریش یا ابرو نیز رخ می دهد. در بعضی موارد قبل از ریزش مو، پوست شما ممکن است دچار خارش یا درد شود.

ریزش مو به شکل دایره دایره
۳- ریزش ناگهانی مو : یک شوک فیزیکی یا عاطفی می تواند موجب ریزش موها شود. مشتی از مو ممکن است پس از شانه کردن یا شستن موها و یا حتی دست کشیدن آرام در موها بیرون آید. این نوع از ریزش مو معمولاً موجب کم پشت شدن مو و نه طاسی تکه ای شود.

ریزش ناگهانی مو
۴- ریزش مو کامل بدن : برخی از شرایط و درمان های پزشکی مانند شیمی درمانی برای سرطان، می توانند باعث ریزش مو در تمام بدن شما شوند. رشد موها معمولاً دوباره باز میگردد.

۵- پوسته پوسته شدن پوست سر: این نشانه ی عفونت قارچی است. این مورد ممکن است همراه با موهای شکسته، قرمزی، تورم و گاهی اوقات خارش باشد. پیشنهاد میکنیم که مقاله ۸ شامپو ضد شوره برتر دنیا برای درمان شوره سر را مطالعه کنید.

 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر فرزند شما یا خودتان از ریزش مو نگران هستید و به دنبال درمان می گردید، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر متوجه ریزش ناگهانی یا ریزش تکه ای یا ریزش بیش از حد معمول موی خود یا فرزندتان به هنگام شستن یا شانه کردن مو شدید، با پزشک خود صحبت کنید. ریزش مو ناگهانی می تواند نشانه یک وضعیت پزشکی اساسی باشد که نیاز به درمان دارد.

علت ریزش مو
هر فرد معمولاً حدود ۱۰۰ مو در روز را از دست می دهد. این معمولا باعث کم پشتی قابل توجه مو ی سر نمی شود، چون موهای جدید در همان زمان رشد می کنند. ریزش مو هنگامی اتفاق می افتد که این چرخه رشد و ریزش مو مختل شود یا وقتی که فولیکول مو از بین می رود و با بافت اسکار جایگزین می شود. ریزش مو به طور معمول به یک یا چند عامل زیر مرتبط است:

۱- تاریخچه خانوادگی (ارثی) : شایع ترین علت ریزش مو یک وضعیت ارثی است، که طاسی الگوی مردانه یا طاسی الگوی زنانه نامیده می شود. این پدیده معمولا به تدریج با افزایش سن و در الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد – عقب نشینی خط مو و طاسی تکه ای در مردان و کم پشتی مو در زنان.

۲- تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی : شرایط مختلفی می تواند باعث ریزش مو دائمی یا موقت شود، از جمله تغییرات هورمونی به علت حاملگی، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید. شرایط پزشکی از جمله آلوپسی آره آتا (alopecia areata) است که باعث ریزش مو تکه ای می شود، عفونت های پوستی مانند عفونت قارچی و وسواس كندن مو (trichotillomania) می شود که تريكوتيلومانيا نامیده می شود.

۳- داروها و مکمل ها : ریزش مو می تواند یک اثر جانبی بعضی از داروها باشد، مانند آنهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می شوند.

۴- با پرتو درمانی به سر : رشد موها ممکن است مانند همانطور که قبلا بود، نشود.

۵- یک اتفاق پر استرس : چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا عاطفی، بسیاری از افراد یک ریزش مو موی کلی را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

۶- موی خاص و درمان آن : مدل موهای افراطی و یا مدل موهایی که موهای شما به سختی می کشند، مانند خرگوشی (pigtails) و ْآفریقایی (cornrows)، می تواند یک نوع ریزش مو را به نام آلوپسی کششی (traction alopecia) ایجاد کند. درمان های مو با روغن داغ و فر کردن مو می تواند باعث التهاب فولیکول های مو شود که باعث ریزش مو می شود. البته اگر زخم شود، ریزش مو می تواند دائمی شود.

عوملی که ریسک ریزش مو را افزایش میدهند
تعدادی از عوامل می تواند خطر ابتلا به ریزش مو را افزایش دهد، از جمله:

سابقه خانوادگی طاسی، در هر یک از خانواده های والدین شما
سن
کاهش وزن قابل توجه
بعضی شرایط پزشکی مانند دیابت و لوپوس
استرس
پیشگیری
اکثر قیچی ناشی از ژنتیک است (طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه). این نوع از ریزش مو قابل پیشگیری نیست برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله Hair loss در سایت mayoclinic مراجعه کنید.
این نکات ممکن است به شما در جلوگیری از انواع قابل پیشگیری ریزش مو کمک کند:

از مدل موهای سفت مثل مدل موهای بافتنی، مدل موی فنجانی و دم اسبی استفاده نکنید.
از چرخاندن، مالیدن یا کشیدن موهای خود را اجتناب کنید.
هنگام شستن و شانه زدن موها، به آرامی این کار را انجام دهید. شانه های دندانه بزرگ می تواند به جلوگیری از کشیده شدن مو کمک کند.
از اعمال شدید مانند غلطک های داغ (بیگودی)، فرکننده مو (بابلیس)، درمان های روغن داغ (hot oil treatments) و فر کردن مو اجتناب کنید.
از داروها و مکمل هایی که می تواند باعث ریزش مو شود، اجتناب کنید.
موهای خود را از نور خورشید و دیگر منابع نور ماوراء بنفش محافظت کنید.
سیگار نکشید. برخی مطالعات نشان می دهد که بین سیگار کشیدن و طاسی در مردان ارتباط وجود دارد.
اگر شما با شیمی درمانی درمان می شوید، از پزشک خود یک سرپوش خنک کننده درخواست کنید. این کلاه می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به ریزش مو در طی شیمی درمانی شود.
تشخیص و درمان ریزش مو
تشخیص ریزش مو

قبل از تشخیص، پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و در مورد تاریخچه پزشکی و سابقه خانوادگی شما می پرسد. او همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند موارد زیر را انجام دهد:

• آزمایش خون : این آزمایش می تواند به آشکار کردن شرایط پزشکی مربوط به ریزش مو کمک کند.

• آزمایش کشش : دکتر شما به آرامی چندین مو را می کشد تا ببیند چه تعداد از آنها بیرون می آید. این به تعیین مرحله فرایند ریزش کمک می کند.

• بافت برداری از پوست سر : دکتر از پوست سر یا از موهای کنده شده از سرتان نمونه بر می دارد، تا ریشه ی موها را بررسی کند. این آزمایش می تواند تعیین کند که آیا عفونت باعث ریزش مو شده است.

• میکروسکوپ نوری : پزشک شما از ابزار خاصی برای بررسی موهایی که از پایه کنده شده اند، استفاده می کند. میکروسکوپ به تشخيص اختلالات ممکن ساقه مو کمک مي کند.

درمان ریزش مو
درمان موثر برای برخی از انواع ریزش مو وجود دارد. شما ممکن است قادر به معکوس کردن ریزش مو باشید، یا حداقل روند آن را آهسته تر کنید. در برخی از شرایط، مانند ریزش مو تکه تکه (آلوپسی آره آتا)، مو در طی یک سال می تواند بدون درمان دوباره رشد کند.
درمان های ریزش مو عبارتند از داروها، جراحی برای افزایش رشد مو و کاهش سرعت ریزش مو.

دارو ضد ریزش مو
اگر ریزش مو توسط یک بیماری اساسی ایجاد شود، درمان برای آن بیماری ضروری خواهد بود. این ممکن است شامل داروهایی برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن، مانند پردنیزون (prednisone) باشد. اگر یک دارو خاص باعث ریزش مو شود، پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا از آن برای حداقل سه ماه استفاده نکنید.

داروهای که برای درمان طاسی (ارثی) الگو دار در دسترس هستند. عبارتند از:

ماینوکسیدیل (روگین) : این یک داروی بدون نیاز به نسخه است که برای مردان و زنان تایید شده است. به صورت مایع یا فوم موجود است که شما به صورت روزانه به پوست سر خود می مالید. دست ها را بعد از استفاده بشویید. در ابتدا ممکن است موجب ریزش مو به عنوان فولیکول های مو شود. موهای جدید ممکن است کوتاه تر و نازک تر از موی قبلی باشند. برای جلوگیری از ریزش مو و شروع دوباره رشد مو، حداقل شش ماه درمان لازم است. برای حفظ مزایا، شما باید استفاده از دارو را ادامه دهید. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از: سوزش پوست سر، رشد موی ناخواسته در پوست مجاور صورت و دست و ضربان بالای قلب (تاکی کاردی).

انواع ماینوکسیدیل روگین اصل که میتوانید از طریق مالتینا از آمازون آمریکا سفارش بدهید به شرح زیر است. لازم به ذکر است که خرید از آمازون آمریکا برای مردم ایران به دلیل تحریم امکام پذیر نیست اما از طریق مالتینا میتوانید محصول مورد نظرتون را از آمازون آمریکا خریداری کنید و تا ۱۵ روز کاری بعد درب منزل تحویل بگیرید. :