تصمیم به کاشت مو، یک تصمیم مهم و کلیدی است. پیش از کاشت یا ترمیم مو، لازم است که فرد خود را آماده کند چرا که عمل کاشت مو و یا عمل های مشابه در این زمینه بسیار حساس هستند. اگر کاشت مو به درستی صورت نگیرد، می تواند موجب ریزش مو بطور مجدد شده و علاوه بر آن تاثیر بدی در روحیه آن فرد بگذارد. 
ممکن است در تبلیغات یک موسسه و یا کلینیک کاشت مو ببینید که نوشته شده کاشت مو بدون جراحی. که این البته درست نیست و صرفا تبلیغاتی است برای جذب مشتری. چون کاشت مو، همانطور که بارها در سایر مقالات توضیح دادیم، عبارت است از جابجا کردن ریشه فولیکول های مو از نواحی از بدن (معمولا از بخش های پشت سر که ریزش مو در آن نواحی بسیار کم است) و انتقال آن به نواحی که دچار ریزش مو شده. 

در کلینیک های کاشت مو، پزشک فرد را معاینه کرده و پس از بررسی ها و یا آزمایش های اولیه، دلایل ریزش موی ابرو و یا ریزش موهای سر را ارزیابی و بهترین روش مقابله با این مشکل - که معمولا کاشت مو است - را به وی معرفی می کند. اما پیش از عمل کاشت مو، فرد داوطلب باید اقدامات خاصی را انجام دهد تا بدن و پوست سر را آماده کند. به این ترتیب عمل کاشت مو، بهتر جواب خواهد داد و برای فرد در زمان انجام این عمل و بعد از آن مشکلی پیش نخواهد آمد. در اینجا ده نکته ای که باید پیش از کاشت مو در نظر بگیرید را به دقت به اتفاق بررسی می کنیم:

 

 

1) بررسی اینکه آیا به کاشت مو نیاز دارید؟ 
اینکه آیا شما واقعا به کاشت مو نیاز دارید یا نه، مسئله ای است که البته تشخیص آن به پزشک و متخصص کاشت مو بستگی دارد. معمولا برای بیشتر افرادی که دچار کم پشت شدن مو و یا طاسی موی سر به صورت ارثی شده اند، روش های کاشت مو تجویز می شود. به ویژه کاشت مو به روش Sut که جدیدترین و بهترین روش است. در مواردی که فرد به اندازه کافی هنوز مو بر سر دارد و ریزش مو شدید نشده و یا سن و سالش مناسب است، از روش هایی مانند روش prp و یا مزوتراپی می توان استفاده کرد که البته مجددا تاکید می کنیم تشخیص اینکه کدام تکنیک و روش مناسب است بر عهده پزشک است نه خود فرد.

 

2) دلیل ریزش مو: 
دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد ولی در بسیاری از مردان، دلیل ریزش مو و طاسی سر، ارثی و یا داشتن تغذیه نامناسب، استرس و فشارهای روحی به آنهاست. لذا در این زمینه باید فرد موارد تعیین کننده و مهم در این زمینه را با مشورت پزشک در نظر بگیرد. 

3) سن کاشت مو: 
کاشت مو سن خاص خود را دارد و معمولا در سنین زیر 25 سال، انجام این عمل توصیه نمی شود و اغلب صورت نمی گیرد. مسئله دیگر در زمینه سن داوطلبان کاشت مو این است که چگونه بر روی طرح موهای کاشته شده تاثیر می گذارد. ممکن است افرادی که سن بالایی داشته باشند، پس از عمل همچنان در نواحی دیگر سر دچار ریزش باشند هر چند که این مسئله معمولا کمتر پیش می آید اما بهر حال متخصصین کاشت مو باید این مسئله حیاتی را هنگام طراحی فرم موهایی که قرار است کاشته شوند را در نظر بگیرند. 

4) جایگزین های کاشت مو:
یکی از روش های درمان ریزش مو، درمان دارویی است. در حال حاضر دو داروی فیناستراید و ماینوکسیدیل در بازار موجودند که توسط وزارت غذا و دارو آمریکا مورد تایید قرار گرفته اند. این داروها بر روی بیش از 80% مردانی که دچار طاسی و یا ریزش مو شده بودند به خوبی جواب داده. البته این درمان های دارویی موثر هستند ولی در کوتاه مدت و نه دراز مدت. با قطع مصرف این داروها، مجددا ریزش موها شروع می شود. بنابراین باز هم نظر پزشک متخصص و اینکه کدام درمان برای ریزش موها بهتر است، مهم است.

5) هزینه کاشت مو:
بسیاری از داوطلبان درباره قیمت کاشت مو، تحقیق می کنند و برخی از آنها متاسفانه فقط به دنبال جایی هستند که با کمترین هزینه کاشت مو به روش Sut (و یا تکنیک ها و روش های دیگر) بتوان در آنجا از این خدمات استفاده کنند. در صورتی که باید توجه داشته باشید که ممکن است برای یک عمل کاشت مو، تعدادی زیادی از پرسنل آن کلینیک شامل تکنیسین ها و پرستاران، گاهی حتی بیش از 10 نفر مشغول کار بر روی سر آن فرد شوند تا به بهترین نحو ممکن، عمل کاشت مو صورت بگیرد. علاوه بر این مسئله، تجهیزات و دستگاه های بکار رفته در عمل کاشت مو و همچنین هزینه های جانبی آنها را هم به این لیست اضافه کنید. حال متوجه خواهید شد که چرا این گونه عمل ها وقتی در بهترین مرکز کاشت مو انجام شوند، هزینه ها چندان پایین نیست. اما در عوض نتایج ماندگار و با دوام آنها در دراز مدت مسلما ارزش آنرا دارد و می تواند شما و سایر افرادی که به آن کلینیک و متخصص مراجعه کرده اید را راضی نگه دارد.

6) میزان مهارت و تجربه جراح کاشت مو: 
موفقیت عمل تا حد زیادی بستگی به تجربه و میزان مهارت پزشک متخصص کاشت مو وتیم همکاران وی دارد. مسائل مختلفی در این میان اهمیت دارد، از جمله میزان راحتی بیماران و دستورالعمل های دقیقی که پیش و یا بعد از عمل به آنها داده می شود، تکنیک های جداسازی گرفت ها و فولیکول مو و سپس شیوه صحیح نصب آنها در محل مورد نظر و مهارت خود جراح کاشت مو همه در این زمینه اهمیت دارند. از این جهت، بد نیست که هنگام مشاوره در مورد تجربه جراح و تکنیک های بکار رفته توسط وی بپرسید. 

7) نوع جراحی کاشت مو:
اینکه از کدام تکنیک کاشت مو برای درمان طاسی سر و یا متوقف کردن ریزش موها استفاده شود، مهم است. قبلا روش هایی مانند کاشت مو به روش FUT و کاشت مو به روش FIT مورد استفاده قرار می گرفتند که تنها تفاوت آنها نوع برداشت گرفت های مو از ناحیه اهدا کننده (معمولا در پشت سر) بود. این تکنیک ها امروزه قدیمی شده اند و هر یک عوارض زیادی بعد از عمل داشتند از جمله نیاز به استراحت طولانی، خونریزی، جای زخم و بخیه، عدم امکان شستشوی موها تا چند روز و غیره. در حال حاضر روش کاشت مو SUT و در برخی موارد کاشت مو FUE بهترین و جدیدترین روش های کاشت مو در دنیا محسوب می شوند که به صورت انحصاری و برای اولین بار توسط کلینیک موی رنسانس وارد ایران گردید.

8) عوارض بعد از عمل و ریسک جراحی کاشت مو:
معمولا جراحی کاشت مو به روش SUT یک روش تضمین شده و درصد موفقیت آن نزدیک به صد است و بر خلاف روش های قدیمی که برخی از آنها را نام بردیم، به هیچ وجه ریسک نیست و خوشبختانه عوارض خاصی هم ندارد. این روش تایید شده و داوطلبانی که از این روش برای برگرداندن موهای از دست رفته آنها استفاده شده، همگی راضی بوده اند و براحتی پس از انجام آن، به محل کار خود برگشته اند.اما اگر قصد استفاده از روش های دیگر کاشت مو مانند FUT و FIT و.. را دارید لازم است از تمام عوارض و ریسک های پس از جراحی آگاه باشید. برخی از عوارض کاشت مو موقتی هستند مانند ، تورم ، سردرد ، سوزش و .. برخی نیز ممکن است بصورت دائمی باشند مانند بجا ماندن خط باریک اسکار در روش کاشت مو FUT ، بهرحال آگاهی از تمام جوانب و مشورت با متخصصان کلینیک رنسانس می تواند آگاهی شما را تا حد زیادی بالا ببرد و در تصمیم گیری کمکتان نماید.

9) پس از چه مدتی بعد از عمل می توانیم به سر کار برگردیم؟ 
اینکه بدانید پس از کاشت تا چه مدتی باید استراحت کنید از جمله موارد مهمی است که باید قبل از عمل از پزشک خود سوال نمایید.قبلا لازم بود که فرد چند روز استراحت کند ولی در حال حاضر در روش SUT نیازی به استراحت طولانی نیست و فردی که کاشت مو بر روی سرش انجام شده، پس از چند ساعت براحتی می تواند به سر کار یا محل تحصیل خود برگردد. اینکه پس از عمل چند ساعت نیاز به استراحت دارید را جراح کاشت مو هنگام مشاوره این مسئله را با شما در میان خواهد گذاشت.

10) درصد موفقیت عمل کاشت مو چقدر است؟ 
در مورد داوطلبانی که غیرسیگاری بوده اند و این عمل بر روی آنها انجام شده، چیزی در حدود بیش از  98% آنها، گرفت های کاشته شده به خوبی رشد کرده و جایگزین موهای از دست رفته و ریخته شده اند. بطوری که مدتی پس از عمل، براحتی بدون هیچ اثری، این تارهای مو بطور طبیعی رشد کرده و افراد احساس بسیار خوبی از این مسئله داشته اند.اگاهی از درصد موفقیت عمل کاشت مو می تواند از استرس شما کاسته و تصمیم گیری را برایتان راحتتر نماید.