يکی از راه های پوشانيدن ظاهری طاسی سر استفاده از کلاه گيس است...

هر چند که از ديد افراد معمولی جامعه، کلاه گيس برای مردان شايسته نبوده و اغلب اين افراد مورد تمسخر ديگران قرار می گيرند و همين مطلب موجب ايجاد يک ترس و اضطراب دائمی و سرافکندگی فرد می گردد. در مقابل خانم ها بسيار راحت تر از کلاه گيس استفاده کرده و فرهنگ جامعه هم کلاه گيس را برای خانم ها می پسندد و عيبی برای آن نمی بيند.

کلاه گيس ممکن است به صورت کامل بوده و روی سر قرار گيرد و يا اينکه تارهای مو بصورت تک به تک و يا دسته ای به طرق گوناگون مانند چسب، کليپس، مواد اتصال دهنده، بافتن و غيره به موهای قبلی فرد و يا پوست سر متصل گردند. موهای مورد استفاده در کلاه گيس می توانند مصنوعی و يا طبيعی باشند. مسلم است که موهای طبيعی بسيار بهتر و البته گران تر می باشند.

روشی جایگزین برای موی مصنوعی

افرادی که تمایلی به استفاده از کلاه گیس با الیاف مصنوعی ندارند می‌توانند از روش‌های دیگری مثل ترمیم مو بهره ببرند. در این روش موهای طبیعی انسانی روی پوست سر یا تارهای موی خود فرد با گره زدن ثابت می‌شود یا الیافی مثل تور را روی سر می‌چسبانند و موها را به آن گره می‌زنند. مزیت ترمیم مو این است که در شرایطی مثل باد، طوفان و در استخر و هنگام ورزش، فرد دیگر نگران جدا شدن موها از سرش نخواهد بود ولی این روش اشکالاتی هم دارد. از آنجا که موهای گره زده شده رشدی ندارند ولی موهای خود فرد رشد می‌کنند، بعد از مدتی موها ظاهر نامناسب و نامرتبی پیدا خواهند کرد و لازم است به فردی که موها را ترمیم کرده، مراجعه شود تا آن‌ها را مرتب کند. یکی از اشکالات دیگر این روش این است که اگر موهای اضافی به موهای خود فرد وصل شده باشد، تار مو به علت وزن اضافی‌ که به آن تحمیل شده، دچار کشیدگی می‌شود و امکان دارد باعث آسیب به ریشه و کم‌پشتی دائمی موها شود. اینکه برای هر شخص چه روشی مناسب است، به سلیقه و شرایط زندگی او بستگی دارد.

کلاه‌گيس‌هاي با موي مصنوعي بهترند يا موي طبيعي انسان؟
 

اگر منشا، موي طبيعي انسان مشخص باشدو معلوم باشد که فرد دهنده مو سالم بوده است موي طبيعي اشکالي ندارد ولي به تازگي کلاه‌گيس‌هايي با موهاي مصنوعي از اليافي ساخته شده‌اند که هيچ‌گونه واکنش حساسيتي در پوست سر ايجاد نمي‌کنند بادوام‌تر هستند و بالطبع ارزان‌تر هم هستند.از آنجا که در خبرها شنيده‌ايم گاهي از موهاي سر خانم‌هاي فوت شده براي ساخت کلاه‌گيس استفاده مي‌شود بنابراين در صورتي که تصميم به خريد کلاه‌گيس‌هاي انساني داريد با توجه به مسايل اخلاقي و شرعي بايد از رضايت‌دهنده موها و همچنين از سلامت و بهداشتي‌بودن موها مطمئن شويد.

نگهداري درست از کلاه‌گيس چگونه است؟
 

نگهداري از کلاه‌گيس از نگهداري موي طبيعي سر خود شخص مهمتر است زيرا عوامل عفوني اگر در بين تارهاي کلاه‌گيس وارد شود چون حس ندارد و علايمي مانند خارش و سوزش که در موي سر طبيعي اتفاق مي‌افتد اوايل وجود ندارد بنابراين کلاه‌گيس مي‌تواند به منبع لانه‌گزيني عفونت‌ها از قبيل قارچ‌هاي کچلي و انگل‌هايي مانند شپش، باکتري‌ها و غيره تبديل شود. بنابراين شستشوي روزانه کلاه‌گيس با شامپو و حفظ و نگهداري آن در محفظه‌هاي مخصوص در مواقع خواب و استراحت ضروري است و در مورد چسب‌هاي کلاه‌گيس‌ها توجه داشته باشيد که از نوع مرغوب باشد تا دچار حساسيت‌هاي تماسي به چسب کلاه‌گيس نشويد.

استفاده از کلاه‌گيس به موهاي پوست سر فرد آسيب نمي‌زند؟
 

مهم‌ترين آسيب استفاده از کلاه‌گيس‌ها حساسيت پوست سر به چسب‌هاي چسباننده کلاه‌گيس به پوست سر است که موجب قرمزي، خارش، پوسته‌پوسته شدن و گاهي عفونت چرکي ثانوي به خارش سر مي‌شود. اگر کلاه‌گيس منبع عفونت قارچي، انگلي يا باکتريايي شود قبل از انتقال ميکروب به سايرين، پوست سر و نواحي ديگر خود فرد را آلوده مي‌کند به خصوص کودکان حساس‌تر از بزرگسالان هستند و مستعد ابتلا به اين‌گونه عفونت‌ها هستند و بايد کلاه‌گيس از دسترس کودکان دور باشد.