کاشت مو، زیبایی، ریزش مو، درمان ریزش مو این ها در کنار سوالاتی همچون چگونه از ریزش موی خود جلوگیری کنیم یا اینکه کاشت مو طبیعی چیست؟ کلماتی هستند که شاید ذهن شما رو هم مشغول کرده باشد. بسیاری از آدم های اطراف ما یا شاید خود ما صبح مان را با نگاه انداختن به آینه و موهای از دست رفته مان شروع می کنیم. حالا چطور دوباره به زیبایی قبلی خودمان باز گردیم؟ اگر از هزینه های مکرر برای دارو، شامپو و راه های جلوگیری از ریزش مو خسته شده اید توضیحات زیر می تواند به شما کمک کند تا برای کاشت مو طبیعی تصمیم بگیرید. در این صفحه تلاش کرده ایم ۱۰ نکته طلایی درباره کاشت مو ارزان و تضمینی را برای شما گردهم آوریم و در نهایت گام های مهمی را برای بازیابی زیبایی تان بردارید.

کاشت مو چیست؟
کاشت موی طبیعی موثر ترین و قطعی ترین روش درمان، جهت موهای از دست رفته است . این پیوند بصورت یک عمل سرپایی بدون بیهوشی، همراه با بی حسی موضعی بوده که در آن شخص متقاضی کاشت مو در حین عمل هیچ گونه دردی حاصل از موهایی که روی سرش کاشته می شود را حس نمی کند. بعد از کاشت موی طبیعی، یک پانسمان بسیار جزئی روی سر گذاشته می شود که بیشتر جهت جلوگیری از آلودگی استفاده شده که روز بعد از تراکاشت مو از روی سر برداشته می شود و شخص به راحتی می تواند استحمام کرده و مراقبت‌های پس از تراکاشت مو را از سر گیرد . موهایی که کاشته می شوند تا حدود ۳ هفته به میزان کمی رشد می‌کنند تاجایی که این میزان رشد مو برای خود شخص هم بسیار محسوس بوده و سپس این موها وارد مرحله استراحت یا ریزش می شوند که بطور تقریبی تا ۳ ماه طول می کشد و در اوایل ماه چهارم موها مجددا شروع به رشد کرده و بطور دائم باقی می مانند ودیگر دچار ریزش نمی شوند . خوب است بدانیم تاثیر و نتیجه عمل پیوند مو حدود ۹۹ ماه بعد مشخص می شود و در این دوره تفاوت چهره قبل از کاشت با بعد از تراکاشت مو بسیار قابل توجه است . پیوند مو هیچ گونه عارضه ای نداشته و با توجه به مراقبت های بسیار ساده ای که طی همان ۲ هفته اول کاشت نیاز به رعایت می باشد شخص از موهای خوب و یکدستی برخوردار می شودکه در نهایت این نتیجه منجر به رضایت بخشی بسیار بالایی از مجموعه مشاوره کاشت موی طبیعی می گردد .

تاریخچه کاشت مو
قرن نوزدهم میلادی سرآغازی برای عمل های کاشت مو بود، در آن سال ها انسان برای اولین بار تلاش کرد تا با استفاده از بافت های مودار پوست سر پیوند کاشت مو را در دیگر نقاط سر ایجاد کند. در این عمل جراحی بافت پوست سر به همراه منبع اصلی خون به منطقه طاس برده شده و درآنجا کاشته می شدند.

ژاپنی ها گام های بعدی کاشت موی مدرن را در دهه ۳۰ میلادی برداشتند که در آن زمان جراحان گرافت های کوچک و گرافت های واحد فولیکولی را برای جایگزین کردن مناطق آسیب دیده ابر و مژگان استفاده کردند، این روش رد رابطه با برطرف کردن طاسی نبود.

جنگ جهانی تلاش های کشورها را محدودتر کرد و حتی بسیاری از کشورها دست یافته های خود را مخفی نگه می داشتند تا این که در نهایت و پس از جنگ جهانی دوم و در اواخر دهه ۵۰ میلادی عصر مدرن کاشت مو در جهان غرب آغاز شد و متخصص پوست امریکایی ساکن نیویورک به نام نرمن انریش توانست با بکارگیری گرافت های آزاد دهند در بیماران دارای الگوی طاسی مردانه را مورد آزمایش قرار دهد.

پیش از آن تصور غالب این بود که موی کاشته شده بیشتر از موی اولیه در منطقه گیرنده رشد نخواد کرد اما دکتر نرمن انریش نشان داد که استفاده از چنین گرافت هایی باعث می شود که موهای جدیدی در منطقه گیرنده رشد کند. نکته قابل توجه این بود که این گرافت ها باعث می شد موهای جدید کاشته شده در منطقه گیرند به همان اندازه باشند که در محل اولیه خود بوده اند و رشد قابل توجه داشته باشند.

پس از آن دکتر والتر پی انگر دیگر متخصص پوست توانست که پارامترهای ناحیه مطمئن دهنده را تعریف کند که بر اساس آن تعریف از این پارامترها دیگر به عنوان پایه اساسی برداشت فولیکول مو، به روش نواری و روش FUE استفاده می شد. تا بیست سال بعد جراحان روی گرافت های کاشت موی کوچکتر کار کردند، ولی نتایج از نظر موفقیت بسیار محدود بود تا جایی که استفاده از گرافت های دو تا چهار میلیمتری منجر می شد که سر شخص ظاهر عروسکی به خود بگیرد که این نتیجه اعتراضات زیادی از سوی متقاضیان کاشت مو را در پی داشت و طبیعتا رغب به پیوند طبیعی مو را کم می کرد

در دهه ۸۰ میلادی یا همان دهه ۶۰ خورشیدی استفاده از برش های نواری جایگزین تکنیک قبلی شد و دکتر کارلوس یوبل پزشک ساکن برزیل توانست کاشتی با استفاده بیشتر از گرافت های کوچک را انجام دهد که این عمل پیوند او را مشهور ساخت. همزمان در امریکای شمالی و ایالت متحده دکتر ویلیام راسمن در یک جلسه درمانی توانست هزاران میکروگرافت را مورد استفاده قرار دهد که همگی نشان دهنده شتاب پیشرفت پیوند طبیعی مو در دنیا بود.

در اواخر دهه ۸۰ دکتر بی ال لیمر توانست با استفاده از میکروسکوپ برجسته نما نوارهای دهنده را به جایی برساند که با میکروگرافت های کوچک نیز قابل استفاده و کاشت باشند و به دنبال آن روش واحد فولیکولی شروع به شکل گیری کرد و در نتیجه شکاف گرافت ها و اندازه آن ها کوچکتر شد.

به دنبال آن روش کاشت موی واحد فولیکولی شروع به شکل گیری کرد، و شکاف گرافت ها و اندازه آن ها کوچکتر شد. این گرافت های کوچکتر به جراحان اجازه میدهد تا گرافت های واحد فولیکولی بیشتری را در منطقه پذیرنده قرار دهند. به دنبال موفقیت های کسب شده جراحان نیز توجهی بیشتری به این کلیت ماجرای گرافت های کاشته شده معطوف ساختند. بعد از آن در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی جراحان پیوند مو تکنیک برش جانبی را آغاز کردند که در این تکنیک جرایان پیوند دو تا چهار گرافت فولیکولی مو را دنبال می کنند که باعث می شود موی کاشته شده بهتر روی سر قرار بگیرد و منطقه طاس را به خوبی تحت پوشش قرار بدهد.

هرچند جنبه منفی این روش این است که برش های جانبی همچنین باعث از هم گسیختگی حالت رگ ها بیشتر از برش هایی می شوند که موازات شکاف سهمی جمجمه (ساژیتال) زده می شود اما استفاده از برش های ساژیتال باعث می شود که موها و رگ های خونی کمتری با این فرض که ابزار برش دهی هم اندازه هستند، برش زده شود. یکی از جنبه های مثبت برش های ساژیتال این است که آن ها بهتر به درون فرو برده می شوند و از برش متقاطع فولیکول جلوگیری می کند. در نتیجه باعث می شود پزشکان نیاز به تراشیدن قسمت پذیرنده نداشته باشند. برش های جانبی موها را شبیه به حرف T برش می زند درحالیکه برش های ساژیتال موازات و در بین موهای فعلی صورت می گیرد. استفاده از برش های جانبی در برابر برش های ساژیتال در جوامع کاشت مو شدیدا مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری از جراحان برجسته کاشت موی طبیعی به طور معمول از ترکیب این دو روش براساس آنچه که برای بیمار مناسب است استفاده می کنند .

روش های انتقال مو از ناحیه پشت سر یا به اصطلاح بانک مو  و انتقال آن به نواحی مورد نیاز برای کاشت مو، ویژگی های طراحی خط  رویش موی جلوی سر، تکنیک های بیحسی، روش های ایجاد برش و گذاشتن گرافت ها در ناحیه ای که باید کاشت مو صورت گیرد، روش های آموزش و مدیریت تکنسین های متخصص در انجام مراحل مختلف کاشت مو و… همگی در سال های اخیر پیشرفت های بسیاراعجاب انگیزی داشته است و امروزه با استفاده از مینی گرفت و میکرو گرفت و چیدمان دقیق ، ظریف و  هنرمندانه آنها در دست متخصصین پوست و مو در انجام کاشت مو، نتایج پیوند مویی بسیار یکدست، طبیعی و خارق العاده را به ارمغان آورده است.

مقایسه سه روش کاشت موی FUT و FUE و SUT
کاشت مو FUT یا فولیکولار یونیت (Follicualr Unit transplantation)
کاشت موی اف یو تی یک عمل سنتی به و کلاسیک به شما می رود که برای انجام آن نیازمند پزشک کاملا آشنا با تکنیک های جراحی هستیم. این روش بدین صورت است که یک نوار باریک که قطر این نوار بستگی به مقدار شلی پوست سر دارد از پوست پر موی پشت و طرفین سر برداشته شده و در آخر منطقه برداشت شده مو با تکنیک خاص بخیه می شود و در طی ۱۲ الی ۱۴ روز این بخیه ها کشیده خواهند شد. باریکه برداشته شده از پشت سر توسط تکنسین های کاشت مو به قطعات کوچکی به نام گرافت تقسیم می شوند که هر گرافت شامل ۱ تا ۴ تار مو بوده و این گرافت ها در جلوی سر کاشته می شوند. نکات طلایی کاشت مو به روش FUT این است که در آن می توانیم بیشترین رشد کاشت را داشته، راحت تر جراحی را برنامه ریزی کرده و همچنین طبیعی بودن فرآیند کاشت را تضمین کنیم.

کاشت مو FIT
وقتی فرد طاس بانک مو خوبی داشته باشد روش FIT را می توان پیشنهاد داد که در این روش دیگر برش و بخیه وجود ندارد، فرد متقاضی نیازی به بستری شدن نداشته و تنها با بی حسی موضعی و ضدعفونی شدن کامل فولیکول های مو با ابزارهای خاص به طور مجزا براشته می شوند. در نهایت فولیکول ها در محل طاسی کاشته می شوند. شاید پیشتر درباره انتقال بانک مو بدن به منطقه طاس سر شنیده باشید، روش FIT همان روشی است که به ما این امکان را می دهد تا در صورت کم بودن بانک مو از موهای بدن برای پیوند استفاده کنیم و همچنین باید گفت که با برداشت مو از پشت سر، محل برداشت غیر قابل رویت خواهد بود و محل پیوند مو کاملا طبیعی است و نیز نیازی به گذراندن دوران نقاهت بعد از کاشت مو نیست. 

کاشت مو به روش SUT
کاشت مو به روش SUT یکی از نوین ترین روشهای کاشت مو می باشد که در آن تمام مراحل برداشت و کاشت مو توسط دستگاه های اتوماتیک و زیر نظر متخصص انجام می شود. در این روش فولیکول های مو توسط پانچ لیزری از بانک موی موردنظر که معمولاً ناحیه پشت سر می باشد جدا شده و فریز می شوند تا از تخریب آنها جلوگیری شود و در نهایت به ناحیه کاشت انتقال می یابد. SUT تحت بی حسی موضعی در یک جلسه انجام می شود و دوران نقاهت آن کوتاه می باشد. در کاشت مو به روش SUT می توان 14000 تار مو را از ناحیه برداشت به ناحیه کاشت انتقال داد که سه برابر روشهای سنتی و قدیمی کاشت مو می باشد.