ی مویی جزیی یا کلی معضل جامعه امروزی است. بسیاری از افراد میانسال و جوانان گریبانگیر این مشکل هستند تا جایی که فرصت های اشتغال، ازدواج و ارتباطات اجتماعی را تضعیف کرده  و بر اعصاب و روان آنها تاثیر گذاشته و اعتماد بنفس آنان را سلب کرده است. به جز خود شخص برای همسر و فرزندان هم از اینکه پدر و شاید مادرخانواده دچار این مشکل است رنج می برند. از اینرو ضرورت اقدام در این باره را با توجه به شرایط روحی خود و خانواده باید ارزیابی کرد.

طاسی مو در کنار بسیاری از جراحی های زیبایی و پلاستیک، به یکی از اعمال رایج تبدیل شده است؛ چرا که در بین برخی مردم و بخصوص جوانان داشتن چهره زیبا نوعی ضرورت محسوب میشود و نداشتن ظاهری مطلوب آنان را دچار مشکلات اجتماعی و ضعف های ارتباطی، افسردگی و اضطراب می کند. در چنین شرایطی این افراد حاضرند با توجه به بودجه خود به هر مرکز درمانی مجاز و غیرمجاز مراجعه کرده تا مشکل خود را حل کنند.

تاکنون روشهای مختلفی برای درمان طاسی مطرح شده است، از جمله مهمترین این روشها پیوند موی طبیعی از بخش های پرموتر به نواحی طاس است که با روش های مختلفی صورت می گیرد.

با توجه به مشخصات بیمار که ناحیه دهنده و ناحیه گیرنده وی چه مقدار باشد، پزشک از موثرترین روش استفاده می کند.

 

استفاده از روش خاص نمی تواند با توجه به نظر بیمار باشد، بلکه تشخیص نهایی به عهده پزشک است تا به بهترین نتیجه که همان بازسازی مو و ایجاد ظاهری طبیعی است، به دست آید.

اگربخواهیم پیوند مو را درلابلای موهای موجود (بخصوص اگر این موها ضخیم و باکیفیت باشند) انجام دهیم لازم است که فضای کافی در بین موها وجود داشته باشد تا بتوان آن شکاف را ایجاد نمود. در حقیقت تا زمانی که بیشتراز ۵۰ درصد از تراکم موها کاسته نشده است بدلیل ناکافی بودن فضای (خالی ازمو) در بین موهای موجود فرد نمی توان در میان آنها شکاف ایجاد کرد و اگر هم به زور این کار را انجام دهیم اولاً ممکن است به ریشه موهای اطراف آسیب وارد شود و ثانیاً حتی اگرآسیبی به ریشه موهای اطراف وارد نشود این ریشه ها مزاحم ریشه موی کاشته شده بوده و لذا در حین درآمدن موی کاشته شده به احتمال زیاد کیست مویی و جوش های چرکی بدفرم ایجاد می گردند. این ضایعات موجب اختلال در بیرون آمدن موهای کاشته شده گردیده و نتایج کاشت مو را خراب می نمایند.

بنابراین منطقی است که کاشت موی طبیعی را زمانی انجام دهیم که حداقل ۵۰ درصد از موهای یک منطقه از سر دچار ریزش شده اند تا بتوان پیوند مو را بدون مشکل انجام داد و فرد هم از نتایج آن لذت ببرد. سن فرد ترجیحا بین ۲۵-۳۰ سال توصیه شده است.

 

در کاشت موی طبیعی شکاف های بسیار ظریفی برای قراردادن گرافت ها در پوست منطقه طاس ایجاد می گردد. اگر این شکاف ها خیلی به همدیگر نزدیک باشند پوست بین آنها پاره شده و دو شکاف کوچک تبدیل به یک شکاف بزرگ می شود که چیز مطلوبی نیست. لذا مجبوریم یک فاصله حداقلی را رعایت کنیم. فاصله فوق حدود ۳-۲ برابر فاصله بین موهای با تراکم عادی بوده و به همین نسبت همیشه تراکم موهای کاشته شده در جلسه اول کمتر از تراکم موهای عادی است. البته با توجه به محدودیت تعداد موهای قابل برداشت از پشت سر ممکن است بتوان در جلسات بعدی می توان این فاصله را کمتر و کمتر نمود  ولی به هرحال هیچگاه تراکم موها کاملاً شبیه موهای طبیعی نخواهد شد

لازم به ذکراست که اگر کاشت مو توسط افراد فاقد صلاحیت علمی برای انجام این کار حساس انجام شود احتمال آسیب رسیدن به موهای موجود فرد وجود داشته و ممکن است این موها دچار ریزش شوند ولی در هر حال ریزش موی ژنتیکی وی تحت الشعاع قرارنمی گیرد و سیرخود را طی می کند.

خط رویش مو در جلوی سر را طبق قاعده خاصی تعیین می کنند خط رویش مو درجلوی سر، درحقیقت یک نوارباریک از پوست سربوده که حد فاصل پوست بدون موی پیشانی با پوست کاملاً پرموی نواحی پشت این نواراست. طراحی این خط یکسری محاسباتی داردکه رعایت آنها برای حصول نتیجه خوب و طبیعی بسیار مهم است. ازخط رویش مودرجلوی سرتا انتهای چانه را می توان به سه قسمت مساوی تقسیم کردکه عبارتنداز:

الف) ازخط رویش مو تا ناحیه بین دو ابرو

ب) ازناحیه بین دو ابرو تا نوک بینی

ج) ازنوک بینی تا انتهای چانه.

این فواصل بطور نرمال ۹ – ۷ سانتیمترمی باشند. رعایت دقیق این محاسبه درطبیعی نشان داده شدن خط موی جدیدی که برای بیماردرست می شود، نهایت اهمیت را دارا می باشد.

 

فاکتورهایی که درطراحی مناسب و صحیح خط موی جلوی سرازسوی پزشک لحاظ می شوند عبارتنداز:

میزان و نوع ریزش موی سر، سن فرد، شکل کلی سربیمار، احتمال ریزش مو درآینده (و لذا نیاز به جلسات بعدی کاشت مو) و انتظارات بیمار. اصرار بیماربه پایین آوردن زیاده ازحد این خط یا گردکردن بیش از معمول آن موجب غیرطبیعی شدن موهای جلوی سرمی گردد و نمای خوبی ندارد. اکثر بیمارانی که با خط موی پیشنهادی متخصص پوست موافقت ندارند، وقتیکه موها درآمدند نظرشان عوض شده و متوجه می شوندکه آن موقع حق با پزشک معالجشان بوده است.

در هرحال اگر هم پس ازدرآمدن موها نارضایتی وجود داشته باشد، همیشه می توان آن را پایین ترآورد یا گردتر نمود ولی اگر این خط از ابتدا بد طراحی شود اصلاح آن بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است. طراحی خط موی جلوی سر مطلبی است که اغلب وقت زیادی را گرفته و در مورد محل و شکل آن باید به اندازه کافی با بیمار مشورت شود و هیچگاه درخواست های غیرمنطقی اشخاص موردموافقت قرارنگیرد.

 

به طورکلی بهتراست که درطراحی خط مو محتاط عمل نموده زیرا همیشه می توان بعداً خط مو را پایین ترآورد ولی بالاتربردن آن خیلی  مشکل است. بیماران کم سن معمولاً درخواست خط موی پایین تر ازحد نرمال دارند ولی بایستی گفت که ممکن است یک خط موی پایین برای سن ۲۰ سالگی مناسب باشد ولی برای سن ۴۰-۳۰ سالگی زشت و غیرعادی است.

اغلب قانع کردن فرد از این نظرمشکل است. بخصوص بیماران کم سن دارای ریزش موی شدید در صحبت با پزشک نرمش کمتری نشان داده و رسیدن به تفاهم با آنها دشوار است زیرا این گروه سنی درباره محل مناسب خط موی جلوی سربرداشت نادرستی داشته وچون به شدت نگران وضعیت فعلی خودهستند نمی توانند در موردآینده خود تصوردرستی داشته باشند.

 

و اما چند سوال مکمل 
پیوند مو به چه افرادی توصیه میشود؟

افرادی که بخش عظیمی از موهایشان ریخته و طاس شده اند یا به حدی موهایشان را از دست داده اند که نمای طاسی دارند، گزینه مناسبی برای کاشت مو هستند؛ ولی کسانی که دارای موهای کم پشت هستند (چه زن و چه مرد) کاندید مناسب برای کاشت مو نیستند. البته سن نیز برای انجام این عمل مهم است. عمل پیوند مو برای جوانان زیر ۲۸ سال معمولا توصیه نمیشود؛ چراکه ممکن است موهای طبیعی شخص به مرور زمان بریزد و موهای کاشته شده، باقی بمانند و ظاهر بدی برای فرد ایجاد کنند؛ ولی در افرادی که دچار سوختگی شده یا تصادف کرده اند یا کسی که مثلا در ۲۰ سالگی بیشتر موهایش را از دست داده و طاس شده، بهتر است هرچه زودتر عمل کاشت مو در موردشان انجام شود.

آیا افراد کاملا طاس هم می توانند مو بکارند؟

اگر سه ناحیه جلوی سر، بالای سر و فرق سر همزمان طاس باشند، طاسی کامل و درجه هفت محسوب می شود. این افراد معمولا بانک موی کافی هم ندارند و پشت سرشان یک نوار نازک شبیه نعل اسب، مو دارند و نمی توانند کاندید مناسب برای کاشت مو محسوب شوند. برای چنین افرادی کلاه گیس توصیه می شود.

آیا برای انجام کاشت مو نیاز به بیهوشی هست؟

خیر. از آنجائی که کاشت مو عملی طولانی است و نیاز به تغییر وضعیت بیمار در حین عمل وجود دارد، این کار تحت بی حسی موضعی انجام می گیرد.با وجود این در تیم کاشت مو علاوه بر متخصص پوست، بعضا متخصص بیهوشی نیز حضور دارد که ضمن مراقبت از وضعیت بیمار در حین عمل،با تجویز و تزریق داروهای مسکن وآرام بخش موجب میشود که درد و ناراحتی عمل به حداقل برسد. بیماران در حین عمل می توانند به موسیقی دلخواه خود گوش دهند.

 

هزینه کاشت مو چند است؟

متأسفانه تعرفه واحد مورد توافق در مراکز مختلف وجود ندارد و گاهاً قیمت های دریافت شده در مراکز مختلف تفاوت های زیادی با هم دارند با فرض تعداد تقریبی موهای کاشته شده در هر جلسه که  ۴۰۰۰- ۱۵۰۰ گرافت میباشد(هر گرافت حاوی ۴-۱ عدد مو میباشد) حدود ۲و نیم تا ۵ میلیون تومان بسته به شرایط، عوامل انجام دهنده و محل متفاوت است.

تعداد موهای کاشته شده در هر جلسه چند عدد است؟

معمولاً مقیاس مورد استفاده در کاشت مو تعداد گرافت میباشد نه تعداد مو، هر گرافت حاوی ۴-۱ عدد مو میباشد. تعداد گرافتهای کاسته شده بستگی به عوامل مختلفی دارد  و در همه بیماران یکسان نیست. این عوامل عمدتاً عبارتند از تراکم موی ناحیه قابل برداشت بیمار، وسعت و وضعت سلامتی ناحیه مذکور و همچنین وسعت ناحیه گیرنده یا قابل کاشت مو و….

هر چند می توان بنا به روش استفاده شده در هر بیمار، قبل از عمل نیز تعداد گرافتهایی که کاشت می شود را تا حدودی تخمین زد، اما این کار معمولا پس از پایان عمل و شمارش دقیق تعداد گرافتها صورت می پذیرد.

 آیا تبلیغات موجود مبنی بر کشت موی ۱۶۰۰۰ تار مو در هر جلسه واقعیت دارد؟

طبق نظر کلیه متخصصین، کاشت بیش از ۴۰۰۰ گرافت در یک جلسه ممکن نیست و ادعاها ی مطرح شده در این زمینه جنبه تبلیغاتی دارد. هرچند با پیشرفت علم کار نشد ندارد!

آیا موهای کاشته شده رشد می کند؟

کاشت موفرایند پیوند یک عضو زنده است و موهای کاشته شده به صورت طبیعی رشد نموده، قابلیت اصلاح و کوتاه کردن را خواهد داشت .

آیا پس از کاشت امکان رسیدن تراکم مو به حد کاملاً طبیعی وجود دارد؟

خیر، حتی در بهترین نتیجه عمل هیچگاه تراکم مو به حد کاملاً طبیعی نخواهد رسید بلکه تراکم موی نسبی حاصل خواهد شد.

کدام روش کاشت مو FUT یا FIT مناسبتر است ؟

هر دوی این روشها جز روشهای متداول کاشت مو است انتخاب روش بستگی به شرایط بیمار وضعیت طاسی بیمار وضعیت بانک مو، میزان شلی یا سفتی پوست سر انتخاب خواهد شد. قبل از انجام FIT بایستی به صورت آزمایشی چند عدد مو با پانچ برداشت شود و در صورتیکه موهای بیمار در حین برداشت قطع نشود میتوان از این روش استفاده نمود در صورتی که موها در حین برداشت قطع شود بایستی از روش FUTاستفاده شود.

در بیمارانی که پوست موی سرشان ارتجاع کمی دارد و یا بیمارانی که تمایل دارند پوست پشت سر را کوتاه نگاه دارند روشFIT ارجح است.

 

چه هنگام پس از کاشت مو می توان به فعالیتهای روزانه بازگشت ؟

غالب بیماران دو روز بعد از عمل یا حداکثر چهار روز بعد از عمل میتوانند فعالیتهای روزانه خود را شروع کنند اما تا دو هفته بعد از عمل بایستی از فعالیتهای سنگین و شنا خودداری شود.

موهای کاشته شده چه هنگام شروع به رشد خواهند کرد؟

موهای کاشته شده در اکثر موارد پس از کاشت وارد فاز استراحت خواهند شد و لذا دچار ریزش می شوند، بین ۸-۴ ماه طول خواهد کشید که موها مجدداً رشد نماید.

آیا امکان کاشت موی مجدد وجود دارد؟

معمولا بسته به شرایط تا چند بار  محدود این امکان هست و بعضا ضرورت هم هست چون در ضمن استفاده چندساله از موهای جدید و در ادامه روند قبلی، بخش های دیگری احتمالا کم پشت شده اند. کاشت موی طبیعی دارای یکسری محدودیت های بالقوه می باشد که یکی از مهمترین آنها محدود بودن تعداد جلسه های قابل انجام کاشت مو در هر فرد است. علت این محدودیت آن است که تعداد موهای قابل برداشت ازمنطقه دهنده مو بیشتر از حد مشخصی نمی باشد (حدود ۱۰ – ۸ هزار تار مو).

فرد متقاضی کاشت موی طبیعی معمولاً در ذهن خود دارای یکسری تصورات و پیش داوری ها از کاشت موی طبیعی و نتایج آن است که با واقعیات بسیار فاصله داشته و لازم است که ذهنیت وی با معاینه صحیح و مشورت روشن شده و متوجه واقعیت های امر گردد.

آیا بعد از عمل، محل برداشت موها در پشت سر خالی خواهد ماند؟

البته موهای جدیدی به جای موهای برداشته شده درنمی آید ولی تکنیک برداشت به گونه ای است که به طور معمول محل برداشتن مو در پشت سر مشخص نیست و این محل در زیر خواب موهای پشت سر مخفی خواهد شد.

 

آیااز موی نواحی دیگر مثل صورت یا  شکم،  دست و پا می توان به عنوان منطقه دهنده استفاده کرد؟

موهای مناطق مختلف بدن دارای تفاوت های ساختاری و اساسی با یکدیگربوده و لذا نمی توان از موی دیگر نقاط به جای موی سر استفاده کرد و فقط در موارد خیلی استثنایی می توان از موهای بدن استفاده کرد.

از موی دیگران می توان برای کاشت مو استفاده کرد؟

به دلیل عدم تطابق خصوصیات بافتی و سیستم ایمنی ما بین انسان های گوناگون درصورت استفاده ازموهای شخص دیگر، این موها پس زده می شوند و نمی گیرند. پس زده شدن پیوند درمورد سایراعضا بدن هم وجود دارد و لیکن بیمار برای جلوگیری ازدفع عضو پیوند زده شده بایستی تا آخر عمرداروهای ضدسیستم ایمنی مصرف کند. یکی از عوارض مصرف این داروها خود ریزش مو است !

آیا موها را می توان از پوست سر برداشت و در آزمایشگاه آنها را تکثیر نمود؟

این مسئله فعلاً در حد تحقیقات و آزمایشگاه بوده و کاربرد عملی پیدا نکرده است. تحقیقاتی که در حال حاضر انجام می شود بیشتر روی این موضوع تکیه می کنند که تعدادی از موهای پشت سر فرد را گرفته و سلول های زایای ریشه مو را از آن ها جدا می کنند. سپس این سلول ها درمحیط کشت آزمایشگاه تکثیر پیدا کرده،  بعداً این سلول ها به صورت زیر جلدی در نواحی طاس تزریق می شوند. سلول های تزریق شده تبدیل به موهای جدید گردیده و طاسی فرد برطرف می شود. به این متد جدید درمانی، روش  FCI گفته می شود.

کاشت مو با استفاده از لیزر بهتر از کاشت موی معمولی است؟

برخی از پزشکان پس از انجام کاشت مو از لیزر برای بهبودی سریعتر زخم های موجود استفاده می کنند ولی لیزر ارتباطی به تکنیک برداشت و کاشت مو که مهمترین قسمت های کاشت موی طبیعی را تشکیل داده و نتایج کاشت مو به انجام درست آنها وابسته است، ندارد.

آیا موهای کاشته شده را می توان بلند کرد؟ اصلا از لحاظ حجمی به صورت موهای پرپشت خواهد بود یا فقط جنبه پوشانندگی پوست سر را دارد؟

البته که می توان موهای کاشته شده را بلند کرد و حالت داد؛ هرچند که نتیجه عمل به عوامل زیادی ازجمله وسعت منطقه کم مو، تعداد گرافت های کاشته شده، رنگ، ضخامت موها و تکنیک کاشت موها بستگی دارد.

آیا  کاشت مو عوارضی هم دارد؟

اگر کاشت مو توسط متخصص پوست و موی باتجربه و آشنا به جزئیات بیماری های پوست و مو و با رعایت شرایط استاندارد فیزیکی و استریلی انجام شود، عارضه ای در پی نخواهد داشت ولی پس از کاشت مو تعدادی عوارض موقت وجود دارند؛ ازجمله تورم خفیف در پیشانی که با تنظیم حالت نیمه نشسته در حین خواب برای چند شب اول و کمپرس سرد بلافاصله پس از کاشت مو قابل بهبود است. درد در منطقه دهنده یا گیرنده مو هم که اغلب خفیف و زودگذر است و با مصرف داروهای مسکن برطرف می شود.

آیا ممکن است کاشت مو باعث آسیب به بقیه موها شود؟

بلی، اگر روش درست استفاده نشود علاوه بر به هدر رفتن موهای کاشته شده ممکن است موهای مجاور نیز دچار ریزش شوند.

آیا عمل کاشت مو  دردناک است؟

خیر، این عمل، سرپایی و با روش بی حسی موضعی انجام می شود و تنها درد بیمار درد تزریق ماده بی حسی در ابتدای عمل است. درحقیقت ممکن است در طول عمل شما خواب باشید.

آیا کاشت مو می تواند جایگزینی برای اکستنشن باشد و موها را پرپشت و بلند کند؟

بستگی به بانک موی پشت سر بیمار دارد؛ در مواردی که تراکم موی پشت سر خوب باشد امکان پرپشت کردن مو وجود دارد. البته در مورد خانم ها ممکن است طی دو تا سه جلسه انجام شود.