پس از کاشت مو به مدت چند روز درد، تورم و خونریزی در پوست سر مشاهده می شود بنابراین نیاز به مراقبت هایی بعد از کاشت مو است
کاشت مو یکی از روش های جراحی برای بهبود طاسی است که معمولا در مردان انجام می گیرد. دوره بعد از کاشت مو و مراقبت های پس از آن مهم ترین زمان برای موفقیت یا عدم موفقیت این روش است. بعد از کاشت مو مراقب باشید که سر خود را شب ها هنگام خواب بالا نگه دارید، داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید و از علائم و نشانه هایی که عفونت را نشان می دهند آگاه شوید. از شنا در استخر، فعالیت های ورزشی و فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. به توصیه های پزشک خود در رابطه با مراقبت های بعد ار کاشت مو عمل کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.


قبل از انجام کاشت مو از عوارض آن آگاه شوید
برای دستیابی به بهترین نتیجه احتمالا شما باید چندین بار عمل کاشت مو را انجام دهید و زمان بین هر عمل معمولا چندین ماه طول می کشد. موهای شما بعد از کاشت مو ممکن است به طور کامل بریزد اما به جای آن ها مجددا موهای جدید رویش پیدا می کند. خطرات دیگر کاشت مو عبارتند از:

عفونت

خونریزی بیش از حد

ماندن جای زخم

فولیکول های مرده مو  نشانه رشد موهای جدید نیست

الگوی رشد مو عجیب به نظر می رسد

بعد از کاشت مو سر خود را به مدت 24 ساعت پوشیده نگه دارید
بعد از کاشت مو، سر خود را به یک روسری، هدبند یا کلاه جراحی بپوشانید. اگر سر شما بعد از جراحی باندپیچی شده باشد معمولا روز بعد برداشته خواهد شد. روز بعد از کاشت مو هدبند یا کلاه جراحی را برارید اما به باندپیچی ها دست نزنید. هنگام برداشتن پوشش سر مراقب عفونی شدن جای زخم ها باشید.

 شب ها سر خود را بالا نگه دارید
پس از کاشت مو شما باید سر خود را حداقل به مدت سه روز بالا نگه دارید. این کار به کاهش تورم پوست سر کمک زیادی می کند. چند بالش اضافی به تخت خود اضافه کنید و به پشت روی آن ها بخوابید. در صورت امکان، برای جلوگیری از حرکت در خواب بر روی یک صندلی بخوابید.

به علائم هشداردهنده توجه کنید
به مدت چند روز پس از کاشت مو، درد، تورم یا قرمزی ناگهانی در ناحیه پوست سر مشاهده خواهید کرد. با این حال، اگر شما به مقدار کافی استراحت کرده و به توصیه های پزشک خود عمل کنید، این علائم پس از چند روز باید از بین برود. اگر درد، تورم یا قرمزی افزایش یابد، ممکن است که کاشت مو دچار عفونت شده باشد و باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

نشانه های دیگر عفونت عبارتند از احساس تب، احساس سرما یا تب مداوم. شما همچنین ممکن است چرک های زرد رنگی را در خط بخیه ناحیه کاشت مو مشاهده کنید. در هر یک از این موارد نیز، با پزشک خود تماس بگیرید.

برای کاهش تورم از یک بسته یخ استفاده کنید. بسته یخ را در منطقه کاشت مو قرار ندهید. در عوض، آن را در پشت سر یا پیشانی قرار دهید.

داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید
بعد از کاشت مو داروهای مختلفی دریافت خواهید کرد. آنها را در دوز تجویز شده و در زمان تعیین شده مصرف کنید. این داروها ممکن است به بهبودی شما کمک کنند. پزشک شما معمولا داروهای زیر را تجویز می کند:

داروهای ضد التهابی برای کمک به تورم

داروهای ضد درد برای حساسیت و درد پوست سر

آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت

پوست سر خود را خارش ندهید
ناحیه کاشت مو ممکن است به مدت چند روز خارش داشته باشد. از خاراندن و دست زدن به جای زخم ها و ریشه موها خودداری کنید. اگر تصادفا به موهای خود دست زدید آن ها را به عقب برنگردانید. اگر محلی که مو از آن جا رویش می کند خونریزی کند تا زمانی که خونریزی متوقف شود یک پنبه ضد عفونی شده را روی آن قرار دهید و حتما با پزشک خود تماس گرفته و او را از اتفاقی که افتاده است مطلع سازید.

اگر خارش سر غیر قابل تحمل باشد، دکتر داروهایی را برای کاهش خارش سر تجویز می کند.

موهای خود را بشویید
بسته به روش جراحی و جراح شما، باید حتما ظرف گذشت 2 روز از زمان کاشت مو موهای خود را بشویید. در چند روز اول برای شستشو از یک شامپوی ملایم مانند شامپو بچه استفاده کنید. برای شستشو از دست های خود استفاده کرده و شامپو را با ملایمت و به صورت دورانی با کف دست روی پوست سر خود پخش کنید.

از مالش پوست سر جدا خودداری کرده و به طور مستقیم از آب استفاده کنید برای مثال یک کاسه را از آب پر کرده و آن را به آرامی روی سر خود بریزید.

از آب با فشار بالا استفاده نکنید و از آب خیلی داغ یا خیلی سرد استفاده نکنید و به اهستگی موهای خود را خشک کنید.

اگر جراح شما یک شامپوی مخصوص را به شما ارائه داد، با توجه به دستورالعمل های ارائه شده آن را استفاده کنید.

 

از پوشیدن لباس های تنگ و یقه گرد خودداری کنید
زیرا ممکن است هنگام پوشیدن یا درآوردن لباس به ناحیه کاشت مو ساییده شود. به جای ان از لباس های دکمه دار و یقه دار استفاده کنید.

از شنا کردن در آب اجتناب کنید
کلر موجود در استخر می تواند به عفونت کاشت مو منجر شود. 2 هفته تا 1 ماه بعد از کاشت مو از استخر استفاده نکنید. همچنین حدود 1 ماه از سونا و حمام بخار نیز اجتناب شود.

از نور مستقیم آفتاب دوری کنید
پس از کاشت مو هنگام بیرون رفتن سر خود را با کلاه یا هر پوشش دیگری محافظت کنید. سه ماه اول پس از عمل، زمان حیاتی برای بهبودی پوست سر است و آفتاب سوختگی می تواند به نتایج جراحی آسیب برساند.

در صورت رفتن به ساحل یا استخر، حتما زیر چتر قرار بگیرید.

از فعالیت بدنی اجتناب کنید
روز بعد از جراحی، شما از  اثرات آرام بخش هایی که در مدت جراحی دریافت کرده اید احساس خستگی می کنید اما اگر شروع به فعالیت های بدنی و ورزشی کنید به شدت به خودتان آسیب می زنید. ورزش هایی مانند بیس بال و فوتبال خطر آسیب به سر را افزایش می دهد بنابراین بعد از کاشت مو باید به مدت حداقل 6 ماه از انجام آن ها خودداری کنید. همچنین حداقل 10 روز بعد از انجام کاشت مو باید از فعالیت جنسی دوری کنید. حتی بدون تماس مستقیم نیز، افزایش فشار خون می تواند باعث برش در ناحیه پیوند و خونریزی شود. حداقل به مدت 3 هفته از فعالیت فیزیکی شدید دوری کنید. تمریناتی مانند دراز و نشست، اسکات و پرس سینه می تواند گردن شما را تحت فشار قرار داده و منجر به عوارض جراحی شود.

چند روز پس از عمل جراحی، شما می توانید فعالیت بدنی سبک مانند راه رفتن، بلند کردن وزنه های بسیار سبک و بالا رفتن از پله ها را انجام دهید.

از محصولات مراقبت از مو استفاده نکنید
حداقل 4 هفته بعد از کاشت مو از استفاده از رنگ مو اجتناب کنید. از آرایش مو و وسایل آرایشی نیز حداقل به مدت 3 روز پس از کاشت اجتناب کنید. در استفاده از لوازم و وسایل آرایشی به خصوص در ماه های اول بسیار ملایم رفتار کنید.

شانه زدن ملایم موها خوب است امل بسیار مراقب باشید که دندانه های شانه به ناحیه کاشت برخورد نکند.

از کوتاه کردن مو به مدت حداقل دو هفته اجتناب کنید.

از کرم های کاهش دهنده اسکار استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک شما این کار را انجام دهد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید
به مقدار زیاد غلات کامل، میوه و سبزیجات مصرف کنید. مقدار کمی از کالری دریافتی شما در هر روز (حدود 20%) باید شامل لبنیات کم چرب مثل سویا، انواع مغزها و حبوبات باشد.

روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

مواد غذایی حاوی ویتامینA  (هویج، کلم بروکلی)، ویتامین C (مرکبات، انواع توت ها، خیار)، ویتامین E ( آووکادو، سبزیجات برگ دار)، ویتامین K (انجیر، سویا، کاهو)، و ویتامین B  (گوجه فرنگی، جو، برنج قهوه ای) در تولید موهای سالم و قوی موثر هستند. مصرف این غذاها یا این ویتامین ها را افزایش دهید تا سبب افزایش رشد موی شما گردد.

از خوردن غذاهای تند قبل و بعد از کاشت مو خودداری کنید زیرا ممکن است باعث کند شدن روند بهبودی پوست سر شود.

 

از رقیق کننده های خونی اجتناب کنید
از مصرف داروهای رقیق کننده خون حداقل به مدت 3 روز بعد از کاشت مو خودداری کنید. علاوه بر این، الکل را برای حداقل سه روز بعد از عمل مصرف نکنید.

سیگار نکشید
نیکوتین موجود در سیگار می تواند جریان خون را به سر و صورت کاهش دهد و محتوای مونوکسید کربن آن نیز می تواند مقدار اکسیژن خون را کاهش دهد. هر دو این عوامل با هم، شانس عفونت و زخم را افزایش می دهد. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می دهد که سیگار کشیدن باعث محدود کردن رشد مو پس از کاشت مو می شود و شما باید کارهایی را انجام دهید که باعث افزایش رشد مو شود نه محدود کردن آن.

اگر سیگاری هستید، بلافاصله ترک کنید. در طی دو هفته مصرف سیگار خود را به نصف کاهش دهید. سپس، در طول دو هفته بعد، دوباره همان مقدار را نیز نصف کنید. به این ترتیب، تا زمانی که عادت به ترک سیگار کنید این کار را ادامه دهید.

از آدامس نیکوتین و برچسب های نیکوتین برای کاهش میل خود استفاده کنید.