ریزش موی سر یک چرخه طبیعی از زندگی است. عوامل متعددی در ریزش مو نقش دارند و در بعضی موارد ریزش مو دائمی است و باعث تاسی سر می‌شود. اگر شما دچار ریزش موی دائمی شده اید دیگر نگران نباشید چون ریزش مو قابل درمان است. پزشک قبل از انجام عمل کاشت موضوع ریزش موی شما، سابقه ریزش مو و میزان ریزش مو را بررسی می‌کند سپس بر اساس اطلاعات به دست آمده به این نتیجه می‌رسد که آیا شما متقاضی مناسبی برای درمان هستید یا خیر. در برخی موارد ممکن است نتایج به دست آمده از کاشت مو در همه افراد یکسان نباشد. بنابراین قبل از آنکه تصمیم بگیرید برای کاشت مو به پزشک مراجعه کنید با دقت به انتظارات خود فکر کنیسد و همه موارد را با جراح خود مطرح و بررسی نمائید.

چه عواملی باعث می‌شوند که متقاضی مناسبی برای کاشت مو باشید؟
اگرچه محبوبیت شدید جراحی کاشت مو نشان می‌دهد که تعداد بسیار زیادی از افراد می‌توانند از شر تاسی سر خود نجات یابند و مجددا شاهد رویش موهای خود باشند حقیقت این است که به غیر از تاسی سر عوامل دیگری در تعیین مناسب بودن شما برای کاشت مو نقش دارند. اگرچه تاس بودن یک عامل بسیار مهم است اما موارد دیگری نیز وجود دارند که باید پزشک و بیمار در نظر بگیرند تا بتوانند به نتایج مورد انتظار دست ‌یابند در بخش زیر به موارد بسیار مهمی که در تعیین مناسب بودن یا نبودن شما برای کاشت مو نقش دارند اشاره می‌کنیم.

سن
اگرچه در عمل کاشت مو محدودیت سنی وجود دارد، سن هنوز نقش مهمی در این فرایند ایفا می‌کند و افرادی که سی سال به بالا  دارند بهترین گزینه برای کاشت مو محسوب می‌شوند برخی از متقاضیان در اوایل جوانی دچار ریزش مو می‌شوند و ترجیح می‌دهند هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرند با این حال، بیماران جوان که در اوایل جوانی تحت درمان قرار بگیرند،در سال‌های آینده به کاشت موی محدد برای رفع تاسی سر خود نیاز دارند.

نوع ریزش مو
بهترین متقاضیان برای ریزش مو افرادی هستند که دچار ریزش موی سر مردانه یا تاسی زنانه شده اند. این حالت یک اختلال ژنتیکی است که بخش‌هایی از سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا بیمار بانک موی بسیار خوبی از فویل‌های سالم دارد. در عوض افرادی که تاسی آنها فاقد الگوی مشخص است متقاضی مناسبی برای کاشت مو نخواهند بود زیرا بانک مویمناسبی ندارند و به احتمال زیاد عمل کاشت مو در این افراد با موفقیت همراه خواهد بود و فقط باعث اتلاف هزینه و زمان بیماران می‌شود.

ارزیابی ریزش مو
به طور کلی، شدت ریزش مو دربیماران نقش بسیار مهمی را در مناسب بودن یا نبودن آنها برای کاشت مو و موجود بودن فولیکول‌های سالم برای کاشت ایفا می‎‌کند. بدون شک برای انتقال موهای سالم از بخش دهنده به بخش گیرنده بیمار باید فولکول‌های سالم داشته باشد. ارزیابی میزان ریزش مو و کیفیت و کمیت موهای سالم یک بخش بسیار مهم از فرایند مناسب بودن بیمار برای کاشت مو محسوب می‌شود.

وضعیت سلامت عمومی
از آنجایی که کاشت مو یک نوع عمل جراحی است، بیمار باید از سلامت عمومی مناسب برخوردار باشد تا بتواند متقاضی مناسبی برای درمان باشد. ورزش‌کردن به صورت منظم، داشتن رژیم غذایی سالم، مراقبت از خود و انتخاب سبک زندگی سالم از مواردی هستند که نقش بسیار مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. این امر به تسریع فرایند بهبود پس از کاشت مو کمک می‌کند. اگر به مدت طولانی دچار یک بیماری بوده اید باید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

نباید بیماری پوستی یا آلوپسی داشته باشید
مردانی که دچار آلوپسی منتشر بدون الگو هستند نباید عمل کاشت مو انجام دهند. این افراد بانک موی مناسبی ندارند به همین دلیل متقاضی مناسبی برای کاشت مو نیستند و فقط زمان و پول خود را هدر می‌دهند.

نوع مو
نوع موهای شما یکی دیگر از مواردی است که در مناسب بودن شما برای کاشت مو تاثیر دارد. اگرچه امکان کاشت انواع موها وجود دارد، هرچه موهای شما ضخامت بیشتری داشته باشد، نقاط تاس بیشتری را پوشش می‌دهد. موهایی که ضخامت بیشتری داشته باشد، نقاط تاس بیشتری را پوشش می‌دهد. موهای موج دار و فر نیز می‌توانند وضعیت بهتری به نقاط تاس سر بدهند.

کاشت مو در موهایی که رنگ خاصی دارند با موفقیت بیشتری همراه است
رنگ موهای شما به ویژه ارتباط آن با رنگ پوست اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچه تفاوت بین رنگ مو و پوست سر کمتر باشد شما متقاضی مناسبتری برای کاشت مو خواهید بود و نقاط بیشتری از سر پوشش خواهد یافت.

میزان موفقیت کاشت مو به شکل و ضخامت مو‌های شما بستگی دارد
ظاهر موها – یا برش مقطعی – در تعیین مناسب بودن شما برای درمان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. ظاهر تاسی سر، به ویژه محل ریزش مو اهمیت بسیار زیادی دارد. پزشک به کمک نور چراغ قوه موهای شما را بر رسی می‌کند و هرچه ضخامت موهای شما بیشتر باشد، تاسی سر کمتر دیده می‌شود و در نتیجه نور منعکس نمی‌شود. شکل و ظاهر موها اهمیت زیادی دارد و به طور کلی هرچه موها فر و مجعد باشند بخش بسیار زیادی از پوست سر را می‌پوشانند.

هرچه انعطاف پذیری پوست سر بیشتر باشد،بهتر است
هرچه پوست سر شل‌تر باشد، فرایند انتقال و کاشت فولیکول‌های جدید راحت‌تر انجام می‌شود. بنابراین، اگر پوست سر شما سفت است به احتمال زیاد متقاضی مناسبی برای درمان نخواهید بود.

کاشت مو مستلزم صرف هزینه است
کاشت مو صرف هزینه بسیار زیاد همراه است. بنابراین افرادی که هزینه کافی برای ادامه درمان را ندارند بهتر است عمل کاشت مو را شروع نکنند. کاشت مو یک راه حل دائمی برای مشکل ریزش مو است. ممکن است برای دست‌یابی به نتایج مورد انتظار به چندین عمل کاشت مو نیاز داشته باشید. بنابراین اطمینان از استطاعت مالی برای ادامه درمان اهمیت بسیار زیادی دارد. به این ترتیب نمی‌توانید پس از شروع درمان در میانه راه از اتمام آن انصراف بدهید.

انواع روش‌های کاشت مو
کاشت مو می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت بگییرد که از مهمترین روش‌های کاشت مو می‌توان به روش FIT و FUT اشاره کرد در ادامه یکی از این روش‌ها به تفصیل بیان شده است.

کاشت مو به روش FUE  چیست ؟
کاشت مو به روش FUE (استخراج واحد فولیکولی ) یکی از روش‌های کاشت مو است. این فرایند با خارج ‌کردن واحد‌های فولیکولی آغاز می‌شود و از قسمت دهنده مو، فاصله بین گوش‌ها،واحد‌های فولیکولی که شامل ۲یا۳فولیکول هستند، برداشته می‌شود. پس جراح با دقت واحد‌های فولکولی استخراج شده را درون نقاط مورد نظر قرار می‌دهد. توجه‌ کردن به زاویه‌ی طبیعی موها هنگام کاشت گرافت‌های مو اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا افرادی که الگوی تاسی مردانه دارند، متقاضی مناسبی برای پیوند مو به روش FUEهستند.

کاشت مو به روش FUT  چیست ؟
کاشت مو به روش FUT (کاشت واحد فولیکولی مو )یکی دیگر از روش‌های پیوند مو است که در این روش مجموعه ای از موها به صورت نواری از قسمت دهنده برداشته می‌شوند. سپس نوار جداشده به اتاق مربوطه ارسال می‌شود تا زیر میکروسکوپ، گرافت‌ها تمیز و تفکیک شوند. به این ترتیب گرافیت‌های آماده شده در نقاط تاس سر قرار داده می‌شوند. در حقیقت اگر این واحد‌های فولیکولی به درستی کاشت شوند می‌توانند به طور طبیعی شروع به رشد کنند. هزینه کاشت مو به روش FUT نسبت به روشFUE کمتر است و یک روش مالی برای افرادی است که امکان پیوند تعداد زیادی از گرافت‌های مو در آنها وجود دارد.