دو تکنیک متفاوت برای کاشت مو وجود دارد. روش اول پیوند واحد فولیکولی (FUT) است. چندین نوار نازک تحت عنوان میکرو گرافت از نواحی اهدا کننده گرفته شده و بصورت گروه‌های شامل یک تا چهار تار مو به نام واحدهای فولیکولی کاشته می‌شوند. تکنیک جداسازی فولیکولی (FIT) برای بیمارانی که قصد داشتن موهایی بسیار کوتاه دارند یا افرادی که یک روش با تهاجم کمتر را برای برداشت نوارهای مو می‌خواهند، مناسب است. حال که بعد از انجام فرایند طولانی مدت کاشت مو، به خانه بازگشته‌اید و موهایتان شروع به رشد می‌کنند، باید در مورد تمام چیزهایی که به تضمین دستیابی به بهترین نتایج ممکن برای این روش کمک می‌کنند، فکر کنید. مهم‌تر از همه باید دستورالعمل‌هایی که به شما داده شده است را رعایت کنید، ارائه‌ی این موارد دلیلی دارد و انرژی زیادی برای تهیه‌ی یک مجموعه دستورالعمل برای بیماران بعد از انجام روش‌های FUT و FIT صرف شده است.

مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو به روش‌های FIT و FUT
بلافاصله بعد از عمل
یک بطری اسپری و یک محلول آب سالین قبل از ترخیص به شما داده می‌شود. بعد از به اتمام رسیدن آب استریل می‌توانید از آب لوله‌کشی استفاده کنید.
در ۱۲ ساعت اول باید ناحیه پیوند زده شده و بخیه‌ها را هر ۲۰ دقیقه یک بار اسپری بزنید. هنگام انجام این کار روی شانه‌های خود حوله گذاشته و اجازه دهید که آب به پایین بریزد.
باید با تلاش زیاد اسپری زدن را انجام دهید، برای اطمینان از پوشش تمام نواحی پیوندی و بخیه‌ها از هر دو دست خود استفاده کنید. موی پیوند زده شده را لمس نکنید.
بعد از ۱۲ ساعت استفاده از اسپری، می‌توانید چند ساعت بخوابید.
در طول این زمام مقدار زیادی آب بنوشید و به اندازه طبیعی غذا بخورید.
می‌توانید بطری سالین ۱ لیتری را در یخچال بگذرید اما ضروری نیست.
در طول جراحی از آرام‌بخش خفیف استفاده می‌شود و نباید بعد از عمل رانندگی کنید.


روز اول تا سوم
در روز اول (روز بعد از جراحی) تا روز سوم، باید در ساعات بیداری خود هر نیم ساعت یک بار اسپری بزنید و در طول شب به اندازه طبیعی بخوابید.
بعد از تمام شدن محلول آب سالین می‌توانید از آب لوله‌کشی استفاده کنید.
استفاده از اسپری مانع از تشکیل دلمه روی محل پیوند و ناحیه‌ی اهدا کننده می‌گردد. گرافت‌های پیوند زده شده باید در طول این دوره مرطوب نگه داشته شوند که برای زنده نگه داشتن آنها ضروری است.

روز چهارم تا چهاردهم
استفاده از شامپوی درخت چای را از روز چهارم شروع می‌کنید.
یک کاسه تمیز را با آب ولرم پر کنید، ۱۰ میلی‌لیتر شامپو را داخل آن ریخته و هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند و با استفاده از یک فنجان یا کاسه محلول را روی ناحیه پیوندی و اهدا کننده ریخته و سپس تمام محلول را بشویید. می‌توانید با ملایمت با یک حوله تمیز روی این نواحی دست بکشید.
این کار باید از روز چهارم تا چهاردهم یک بار در روز انجام شود.
نکته، در طول این زمان زیر دوش حمام نایستید و کلاه نپوشید. از هیچ محصولی روی موهای خود استفاده نکنید. اجازه دهید که موهایتان بطور طبیعی خشک شوند و از حوله یا سشوار استفاده نکنید.
برای تسکین خارش می‌توانید اسپری زدن را طی این دوره روی ناحیه بخیه زده شده ادامه دهید. می‌توانید بطری اسپری را در یخچال نگهداری کنید.
بخیه‌ها باید بعد از ۷ تا ۱۰ روز برداشته شوند.
نکته، ممکن است بخیه قابل جذب در زیر پوست وجود داشته باشد که بعد از ۳ تا ۴ ماه بعد از عمل حل می‌شود. این بخیه می‌تواند کمی حالت موج‌دار روی پوست ایجاد کند اما به تدریج به حالت عادی باز می‌گردد.
توصیه می‌شود که بعد از روز چهاردهم برای افزایش رشد موها از محصولات Regaine استفاده کنید که باید هر شب روی محل پیوند زده شده استفاده شود و می‌توان به مدت ۶ ماه یا بطور مداوم بعد از عمل از آن استفاده کرد.


روز چهاردهم و بعد از آن
می‌توانید برنامه معمول شست‌شوی موهای خود را از سر بگیرید و استفاده از شامپوی درخت چای را قطع کنید و از شامپوی پیشین خود استفاده نمایید. موها را به خوبی با دو دست خود بشویید تا هرگونه پوسته در این ناحیه از بین برود. در این مرحله می‌توانید موهای خود را کوتاه کنید، رنگ کنید و استفاده از محصولاتی مانند ژل و اسپری مو را از سر بگیرید.
توصیه می‌شود که از انجام فعالیت فیزیکی پرفشار به مدت ۴ هفته بعد از عمل اجتناب کنید. باید از رفتن به باشگاه ورزشی، دوچرخه سواری، تنیس، گلف، بلند کردن وزنه‌های سنگین و کوهنوردی به مدت ۴ هفته بعد از جراحی خودداری نمایید. این کار برای جلوگیری از فشار روی زخم‌ها است.
هنگامی که فعالیت فیزیکی را از سر می‌گیرید باید ابتدا با حرکات سبک شروع کنید و به تدریج شدت آن را افزایش دهید.


همچنین رعایت نکات کلی زیر در رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب‌تر بعد از عمل کاشت مو ضروری است:

از ویتامین،‌ آسپرین یا ایبوپروفن یا داروی آرتروز برای حداقل سه روز بعد از عمل استفاده نکنید. این داروها باعث رقیق شدن خون شده و خونریزی اضافه می‌گردند. برای درد یا سردرد می‌توانید از داروهای بدون آسپرین مانند آستامینوفن یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید.
باید از انجام ورزش‌هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری و وزنه برداری و نیز فعالیت‌هایی مانند گلف، بسکتبال، فوتبال و غیره به مدت حداقل سه روز بعد از عمل خودداری کنید. چنین فعالیت‌هایی ممکن است منجر به خونریزی و از بین رفتن گرافت‌ها و نیز تورم شدید دور چشم‌ها و پیشانی شوند. از انجام فعالیت فیزیکی پرفشار باید به مدت یک هفته بعد از جراحی خودداری کرد.
از کیسه‌های یخ به این صورت استفاده کنید، در ناحیه اهدا کننده به مدت سه روز در ساعات بیداری کیسه یخ به مدت ۱۰ دقیقه در هر ساعت مستقیم روی ناحیه‌ی خط بخیه قرار داده می‌شود. ابتدا یک گاز پانسمان را روی این ناحیه قرار داده و سپس کیسه یخ را روی آن بگذارید. در ناحیه دریافت کننده، از کیسه یخ بطور مستقیم استفاده نکنید. به جای آن، به مدت سه روز یخ را به مدت ۱۰ دقیقه در ساعت روی پیشانی قرار دهید. هرچه از یخ بیشتر استفاده شود، احتمال تورم کمتر خواهد بود.
در ۳ تا ۴ روز اول برای خوابیدن، سر و بالای بدن را روی چند بالش قرار دهید. این کار مانع تورم پیشانی می‌گردد. در ۲۴ ساعت اول خوابیدن روی مبل‌های تخت‌خواب شو به طوری که سر و بالای بدن بالا باشند نیز موثر است.
بعد از خارج شدن از حمام فشار خفیفی را با یک حوله یا گاز پانسمان روی گرافت‌ها اعمال کنید. این کار هرگونه خونی که روی نواحی گرافت یا اطراف آن شکل گرفته است را از بین می‌برد.
اگر از سشوار استفاده می‌کنید در چند روز اول بعد از جراحی از حالت خنک آن استفاده نمایید. هوای گرم می‌تواند باعث خونریزی خفیف در یک یا چند محل گرافت شود.
توصیه می‌شود که به مدت حداقل یک هفته بعد از جراحی از اسپری گرافتسیت، ۴ تا ۶ بار در روز بر روی ناحیه پیوند زده شده استفاده کنید. این کار باعث تسریع فرایند بهبودی می‌گردد. این محصول را می‌توان روی ناحیه اهدا کننده نیز مورد استفاده قرار داد.


در نواحی گرافت دلمه‌هایی در ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از جراحی تشکیل می‌شوند و ظرف ۳ تا ۱۰ روز می‌افتند. با افتادن دلمه‌ها ممکن است متوجه شوید که موها نیز همراه با آنها می‌افتند. این امر طبیعی است. دلمه‌ها را جدا نکنید یا نخراشید زیرا می‌تواند باعث عفونت شده و بقای گرافت‌ها را به خطر بیاندازد. اگر دلمه زدن بعد از ۱۴ روز ادامه یابد، احتمالاً به اندازه کافی و به خوبی از شامپو استفاده نمی‌کنید. به خاطر داشته باشید که دوره‌ی بحرانی بعد از جراحی ۵ روز است. اقدامات احتیاطی در حین شامپو زدن و غیره باید در این زمان رعایت شوند.
چند هفته بعد از عمل جراحی یا بعد از آن، ممکن است موهای به درون روییده ظاهر شوند. این امر ظاهری شبیه به برجستگی کوچک یا بدون درد در ناحیه اهدا کننده یا دریافت کننده را ایجاد می‌کند. سه بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه از کمپرس بر روی این نواحی استفاده کنید. اگر بعد از ۳ روز تسکین حاصل نشد یا این ناحیه قرمز، متورم،‌ حساس یا ملتهب شد با پزشک تماس بگیرید.


در صورتی که از محصول Rogaine استفاده می‌کنید مصرف آن را برای ۴ روز بعد از عمل قطع کنید.
شنا کردن در آب حاوی کلر توصیه نمی‌شود و باید تا ۷ روز بعد از عمل از آن پرهیز کنید. شنا کردن در آب نمک ۳ روز بعد از جراحی به شدت توصیه می‌شود، هرچند ضروری نمی‌باشد.
توصیه می‌شود که از محصولات تجویز شده شامل شامپو، نرم کننده و غیره بعد از عمل استفاده شود. این محصولات باعث تمیز شدن کامل موها شده و یک محیط مطلوب برای رشد و بلوغ گرافت‌ها ایجاد می‌کنند.
برداشتن بخیه و معاینه نواحی جراحی ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی انجام خواهد شد. قبل از ترخیص جلسه‌ی بعد تعیین می‌گردد.
در صورتی مواجهه با هرگونه مشکلی که در این دستورالعمل‌ها گفته نشده، با پزشک خود تماس بگیرید.


چند دارو ممکن است به شما داده شوند:
پردنیزون، این دارو به پیشگیری از تورم کمک می‌کند و باید حتی در صورتی که تورم وجود ندارد استفاده شود. دوز مصرفی باید طبق تجویز باشد.
آنتی بیوتیک، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود که از بروز عفونت در دوره‌ بعد از عمل جلوگیری می‌کند. این دارو باید طبق تجویز پزشک مصرف شود.
مسکن، این دارو شامل یک ضد درد خفیف است که به تسکین درد کمک می‌کند. در صورت لزوم باید یک تا دو قرص در هر ۴ تا ۶ ساعت مصرف شود.

عوارضی که ممکن است بعد از جراحی رخ دهند؟
تورم

این عارضه نادر است اما معمولاً می‌تواند ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی رخ دهد. ممکن است متوجه تورم در پیشانی خود شوید که می‌تواند تا ابروها کشیده شود. این تورم ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت خود به خود و بدون دخالت برطرف می‌شود. بالا بردن بالای تخت به رفع تورم کمک می‌کند.

خونریزی
ممکن است بلافاصله بعد از جراحی در ناحیه اهدا کننده مقداری خونریزی مشاهده شود و در صورت بروز هرگونه خونریزی، اعمال فشار با گاز پانسمان تا برطرف شدن آن مهم است.

درد
گاهی اوقات درد می‌تواند در نواحی اهدا کننده و پیوند رخ دهد. سولپادین و نوروفن برای این منظور توصیه می‌شوند و می‌توانید بطور متناوب هر سه ساعت یک بار از آنها استفاده کنید.

بی‌حسی و مور مور
گاهی اوقات اختلالات حسی متفاوتی در ناحیه دریافت کننده رخ می‌دهند که بدون دخالت برطرف می‌شوند. این عوارض می‌توانند از چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشند.

عفونت
مانند هر جراحی خطر عفونت وجود دارد. در صورت بروز هرگونه نشانه عفونت مانند قرمزی و درد موضعی باید به کلینیک مراجعه نمایید.