بسیاری از موضوعات و مباحث مربوط به کاشت مو، رقابت بین دو روش مؤثر و معروف جراحی پیوند مو را منعکس می‌کند. این دو روش عبارتند از پیوند فولیکولار مو (fut) و روش برش واحد فولیکولار مو (به طور رسمی به آن استخراج واحد فولیکولار شناخته می‌شود) یا fue. پزشکان و بیماران در مورد به کارگیری این روش‌ها و این که کدام روش بهتر است نظرات مشابهی دارند. به هر حال، یک راه حل بهتر هم وجود دارد. زنان و مردان که دچار طاسی شده‌اند می‌توانند از مزایای به کارگیری هر دو روش بهره ببرند. با یک نوار و نه اهداکننده‌های بیشتر شروع کرده و با روش FUE آن را پایان دهند، پزشک می‌تواند با استفاده از این روش موهای بیشتری را نسبت به زمانی که فقط از یکی از این روش‌ها استفاده می‌شود برداشته و پیوند بزند، بنابراین، چرا به جای بحث در مورد این که کدام روش بهتر است، برای دست‌یابی به حداکثر نتایج و بیشترین پیوند مو از هر دو روش استفاده نکنیم؟ در پایان روز، بیمارانی که از هر دو روش استفاده می‌کنند موهایی طبیعی‌تر با تراکم بیشتر خواهند داشت که بیشتر از زمانی است که فقط از یکی از این روش‌ها در پیوند مو استفاده می‌شود.

علل ریزش مو در مردان

ریزش مو و طاسی در مردان بیشتر به دلیل عوامل ژنتیکی (عوامل ارثی) اتفاق می‌افتد و با افزایش سن هم بیشتر می‌شود. الگوی طاسی مردانه که در آن خط مو به تدریج عقب رفته و پیشانی بلندتر می‌شود، شایع‌ترین نوع الگوی ریزش مو است. ممکن است موی قسمت بالای سر یا روی سر مردان به مرور نازک شود. علل ریزش مو در زنان معمولاً با تغییرات هورمونی پس از یائسگی همراه بوده و به صورت نازک شدن مو در کل سر ظاهر می‌شود.

پیوند واحد فولیکولی (FUT)

معمولاً به این روش، روش نواری نیز گفته می‌شود که قدیمی‌ترین روش پیوند مو است. همه جراحان کاشت مو بر این باورند که حتی اگر این قدیمی‌ترین روش هم باشد ارزشمندتر از روش‌های جدیدتر و مدرن‌تر استخراج واحد فولیکولی (FUE) است. در روش FUT یک نوار پوستی از ناحیه‌ای که موهای مقاوم نسبت به نازک شدن دارد (ناحیه اهداکننده) برداشته می‌شود. سپس این نوار در زیر میکروسکوپ قرار داده می‌شود تا واحدهای فولیکولار کشت داده شوند. از آنجا که مو در روش FUT فقط از قسمت‌های اهداکننده مطمئن برداشته می‌شود، نرخ بقا و زنده ماندن آن در مقایسه با روش‌های استخراج واحدهای فولیکولار مو که در آن چند مو از قسمت‌هایی غیر از اهداکننده‌های مطمئن که مستعد نازک شدن هستند برداشته می‌شود بالاتر است.

استخراج واحد فولیکولار (FUE)
استخراج واحد فولیکولار (FUE) روشی جدیدتر برای پیوند مو است که در آن از تکنولوژی‌های ارتقا یافته روش FUT قدیمی استفاده می‌شود. در روش FUE واحدهای تکی فولیکولار مو از پشت سر برداشته می‌شوند که از باقی ماندن اسکار بزرگ در روش FUT جلوگیری می‌شود. به هر حال، در روش FUE اسکارهای کوچک‌تری در محل یک برش ایجاد شده برای استخراج باقی می‌ماند (که می‌تواند به کمک روش‌های دارویی بازسازی کننده، طول دوره بهبودی آن را تسریع کرد). روش FUE به طور دستی با پانچ یک گرافت مویی انجام می‌شود و همچنین ممکن است به صورت رباتی با ربات ARTAS FUE نیز انجام شود. زمانی که گرافت برداشته شد، موها به روش‌های مشابه FUT کاشته می‌شوند. روش FUE یک روش برتر برای کاشت مو است اما تکنولوژی باعث تغییر در اندازه ناحیه اهداکننده یا تعداد گرافت‌های موجود و ارزشمند نمی‌شود.

روش ترکیبی کاشت مو FUT+FUE چیست؟

امروزه، بسیاری از جراحان روش‌های FUE و FUT را با هم ترکیب می‌کنند تا با داشتن مزایای هر دو روشی بتوانند ظاهری طبیعی‌تر ایجاد کنند. استفاده از این روش خاص ترکیبی باعث می‌شود که مقدار بیشتری مو کاشته شود و این روش را به روشی جذاب برای بیمارانی که در مراحل پیشرفته طاسی قرار دارند تبدیل کرده است. ترکیب این دو روش برای بیمارانی استفاده می‌شود که در مراحل ۴ یا مراحل بعدی نوروود بوده و همچنین به متغیرهای دیگری مانند انتظارات بیمار نیز بستگی دارد. جراحی در چندین جلسه انجام می‌شود، بیماران باید پشت سر خود را برای استفاده از روش FUE اصلاح کنند تا برداشتن نوار در چند جلسه ظرف مدت ۲ روز به طور کامل انجام شود. این کار باعث می‌شود که اسکارهای بسیار مشهودی به مدت ۲ تا ۳ هفته و تا زمان رشد موها روی سر ایجاد شود. این عمل باید فقط توسط جراحی انجام شود که سابقه عالی در به حداقل رساندن این اسکارها داشته باشد و یک جراح متبحر و مجرب در عمل‌های کاشت مو باشد.


 چه افرادی می‌توانند به روش ترکیبی کاشت مو انجام دهند؟

بیمارانی که قسمت‌های اهداکننده خوبی داشته و به پیوند تعداد زیادی گرافت در یک جلسه نیاز دارند (مگا یا گیگا پیوند) به طور مثال ۵۰۰۰ گرافت با بیشتر در یک جلسه. برای این کار باید حداکثر نوار FUT برداشته شود در حالی که عرض این نوار در حد مطلوب باقی بماند زیرا تعادل گرافت‌ها می‌تواند به روش FUE برداشته شود. با استفاده از این روش، می‌توان نیمی از گرافت‌های مورد نیاز را به روش FUT برداشت و نیمی دیگر را به روش fue. در این روش می‌توان مقدار زیادی گرافت برداشت و تعادل خوبی نیز بین ترکیب برداشت‌ها به روش fut و fue ایجاد کرد.
بیمارانی که به تعداد مشخصی گرافت نیاز دارند مثلاً ۲۵۰۰ گرافت اما ما نمی‌خواهیم که برداشتن گرافت ها را فقط به روش نواری FUT محدود کنیم. با این کار ما می‌توانیم با توجه به عرض نوار، یک نوار محافظه‌کارانه FUT برداریم که باعث به جا ماندن اسکار باریک‌تری شده و زخم‌های حداقلی آن زودتر بسته می‌شوند که می‌توان آن را به روش تریکوپایتیک استتار کرد. به عنوان مثال، ما یک نوار با عرض و طول حداقلی برای برداشت ۱۸۰۰ گرافت ایجاد می‌کنیم و ۷۰۰ گرافت را از طریق روش FUE برمی‌داریم تا تعادل برقرار شود. گرافت ها به روشی برابر و متعادل برداشته می‌شوند تا از قسمت اهداکننده برای آینده محافظت شده باشد.
بیمارانی که قسمت اهداکننده محدودی داشته و نیاز به گرافت‌های زیادی برای دست‌یابی به نتایج زیبایی مطلوب دارند و باید قسمت اهداکننده آنها خیلی خالی و بی مو نشود.
 نکات قابل توجه قبل از کاشت موی سر و ریش به صورت ترکیبی
اگر موی بدن نیز باید به عنوان بخشی از عمل مورد توجه قرار گیرد، باید یک برنامه بلند مدت داشته باشید زیرا در پیوند موی بدن برای دست‌یابی به تراکم مورد نیاز معمولاً به چند جلسه درمانی است.
برای برداشت موی ریش باید از ۴۸ ساعت قبل از عمل اصلاح نکنید. موی ریش شما باید طول مشخصی داشته باشد (نباید بیش از ۱ تا ۲ میلی‌متر یا بیش از ۲ روز رشد داشته باشد). اگر موی ریش شما سفید است باید یک روز قبل از عمل آن را رنگ کنید (فقط برای موی ریش و سبیل مردها).
اگر از موی FUE به طور همزمان به عنوان برداشت FUT استفاده می‌شود، تیم پزشکی در صبح روز عمل، قسمت برداشت FUE را اصلاح می‌کنند.
پس از کاشت موی سر و ریش به صورت ترکیبی چه انتظاری باید داشت؟ 
قسمت‌های برداشته شده ریش به سرعت بهبود می‌یابند و معمولاً باعث ایجاد ناراحتی‌های بسیار جزئی می‌شوند. شما باید موی ریش خود (قسمت اهداکننده) را ۴۸ ساعت پس از انجام عمل برای اصلاح کردن خیس کنید.
معمولاً نواحی برداشت به صورت نقاط هایپوپیگمنت (کاهش رنگ) به نظر می‌رسند. احتمال باقی ماندن اسکار در ناحیه سینه زیاد است بنابراین ممکن است در مرحله بهبودی، نقاط مشهود بیش از ریش روی آن پیدا باشد. باقی گذاشتن قسمتی از موهای سینه می‌تواند روش خوبی برای استتار این اسکار باشد.
موهای پیوندی حدود ۳ تا ۴ ماه پس از عمل شروع به رشد کردن می‌کنند (اما رشد بیشتر موها در زمان طولانی‌تری اتفاق می‌افتد) و باید رشد آنها تا ۱۲ ماه پس از انجام عمل بهبود یابد (یا به تدریج در مدت زمانی طولانی‌تر).
موی ریش خشن‌تر و زبرتر از موهای سر هستند اما به خوبی ترکیب می‌شوند. موهای بدن نازک‌تر از موی سر بوده و زودتر از موهای ریش یا موهای سر به چرخه ریزش می‌رسند.

عوارض جانبی احتمالی پیوند مو چیست؟

 

عوارض بعد از کاشت مو ترکیبی به ندرت دیده می‌شود. در زیر چند نمونه از این عوارض آورده شده است که در صورت مشاهده می‌توانید با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

عفونت
امکان بروز عفونت پس از کاشت مو به روش ترکیبی وجود دارد اما بسیار نادر بوده و احتمال آن ۱ در ۱۰۰۰ است. خوشبختانه، می‌توان با استفاده از آنتی‌بیوتیک به راحتی از بروز عفونت پیشگیری کرد.

نازک شدن موقتی موها
این یک عارضه جانبی شایع پس از کاشت مو است. موهای کاشته شده پس از انجام عمل شروع به ریزش می‌کنند. به هر حال، موها دوباره رشد خواهند کرد. ممکن است پس از عمل پیوند، موها پیش از موعد شروع به ریزش کنند. با این حال، ریزش مو دائمی نیست و موهای شما پس از چند ماه دوباره رشد می‌کنند.

بیحسی
بیحسی پس از انجام عمل کاشت مو، اجتناب‌ناپذیر است. این عارضه معمولاً در قسمت اهداکننده اتفاق افتاده و حدود ۱۸ هفته باقی می‌ماند. اگر این عارضه پس از گذشت ۱۸ هفته برطرف نشد باید به پزشک مراجعه کنید.