مراحل رشد مو بعد از کاشت مو چیست و چگونه است؟ ریزش مو پس از کاشت مو، خارش سر بعد از کاشت مو و رشد مو بعد از کاشت مو همه و همه مواردی است که سبب بروز نگرانی در افرادی می شود که به تازگی اقدام به عمل کاشت مو نموده اند. با اطلاعات دقیق در مورد هر یک از این موارد می توان این استرس ها و نگرانی ها را کاهش داده و از نتایج عمل کاشت مو لذت برد.

همانطور که از انتظار می رود، رشد مو بعد کاشت مو طبیعی، به طور کامل شبیه روند رشد موهای طبیعی خود فرد است. در واقع به این دلیل که موهای کاشته شده، موهای طبیعی بدن فرد بیمار است که تنها از محلی به محل دیگر پیوند زده شده است، انتظاری جز این از مراحل رشد مو بعد از کاشت مو نمی توان داشت.

تمام مراحل رشد مو بعد از کاشت مو
به طور کلی مراحل رشد مو بعد از کاشت مو شامل ۴ مرحله می شود.

مرحله اول: تلوژن)
در این مرحله که اولین مرحله رشد مو بعد از کاشت مو است، فولیکول های واقعی مو که پیوند زده شده اند به صورت موقتی از بین می روند. این مرحله حدوداً ۲ هفته به طول می انجامد. دلیل ریزش مو بعد از کاشت مو، فشاری است که به فولیکول ها در حین عمل پیوند وارد شده است.

مرحله دوم: آناژن)
در این مرحله بیمار شاهد رشد فولیکول های پیوندی مو می باشد. در این مرحله هر تار مو ماهیانه بین ۲٫۵ تا ۳٫۵ سانتی متر رشد می کند. رشد کلی فولیکول های موی پیوندی مانند سایر تارهای مو ۲ تا ۶ سال به طول می انجامد.

مرحله سوم: کاتاژن)
این مرحله که از آن به عنوان مرحله گذار پیوند مو یاد می کنند، کوتاه ترین مرحله بوده و حدوداً ۲ هفته به طول می انجامد.

مرحله چهارم: تلوژن)
این مرحله که شبیه مرحله اولیه پیوند مو است، نزدیک به ۳ الی ۴ ماه به طور می انجامد. در این مرحله ۱۰% از موها به طور متوسط مرحله تلوژن را گذرانده و سایر موها مرحله آناژن را می گذرانند.

موهای انسان در سنین ۱۶ الی ۲۰ سالگی بیشترین سرعت رشد را داشته و سرعت متوسط رشد مو در هر ماه حدوداً ۱٫۲۵ سانتی متر می باشد. فرآیند رشد مو های هر فرد بستگی به وضعیت سیستم عصبی و سیستم گردش خون او دارد. به علاوه احساسات، تغذیه، آب و هوا و سلامت جسمانی فرد نیز بر وضعیت رشد موی وی تاثیر می گذارند.

جزئیات مراحل رشد مو بعد از کاشت مو
اولین هفته پس از کاشت مو:

در یک الی ۲ هفته اول بعد از عمل کاشت مو، ممکن است فرد بسته به روش کاشت موی انجام شده، دچار خارش سر یا تورم در ناحیه برداشت مو شود. در این زمان حتماً باید به توصیه های پزشک متخصص خود توجه نموده و از خاراندن پوست سر خود اجتناب کنید. زیرا می تواند باعث جابجا شدن گرافت های مو شود.

دومین هفته بعد از عمل کاشت مو:
در این زمان، تورم ایجاد شده در روزهای اول بعد از کاشت مو از بین رفته و پوست زیر موهای کاشته شده حالت پوسته پوسته پیدا می کند. در این زمان بیمار باید گرافت های مو را کاملاً با دستور پزشک شستشو داده و با نوک انگشتان خود پوسته را خیلی آرام بردارد. این پوسته ها پس از حدود ۱۰ روز کاملاً از بین رفته و به این ترتیب موهای کاشته شده ظاهری طبیعی تر پیدا می کنند.

سومین هفته پس از کاشت مو:
ریزش مو بعد از کاشت مو در این مرحله شروع می شود و تا انتهای ماه اول ادامه دارد به صورتی که تمام موهای کاشته شده می ریزند. این ریزش مو بسیار طبیعی بوده و موقتی می باشد.

دومین ماه تا چهارمین ماه بعد از عمل کاشت مو:
اکنون زمان مشاهده شدن و رشد مجدد موهای جدید کاشته شده است. ممکن است بسته به وضعیت جسمانی فرد این دوره کمی دیرتر شروع شود. موهای طبیعی سر فرد نیز در این مرحله شروع به رشد می کنند. به علاوه تورم و قرمزی ایجاد شده در ناحیه دهنده مو نیز در این مرحله برطرف خواهد شد.

ماه های ۵ تا ۹ پس از کاشت مو:
در این زمان اکثر موهایی که کاشته شده اند قابل مشاهده بوده و حتی قابلیت اصلاح و فرم دهی را دارند. حداکثر طول موهای کاشته شده در این مدت ۸ سانتی متر می باشد. موهای جدید در اواخر ماه نهم ضخیم تر شده و پرپشت می شوند.

بهبودی کامل ناحیه برداشت مو نیز در پایان ماه ششم حاصل می شود و حالت طبیعی پوست سر در انتهای ماه نهم دوباره بدست می آید.

نتیجه نهایی کاشت مو
نتایج نهایی کاشت مو بعد از ۲ سال کاملاً قابل مشاهده بوده و فرد می تواند ظاهری طبیعی را در خود حس کند. در این زمان موهای کاشته شده کاملاً شبیه به موهای قدیمی تر رشد کرده و حالت داده شده اند. مراحل رشد مو بعد از کاشت مو در واقع در ماه های پنجم تا نهم به نتیجه می رسد اما طبیعی ترین نتیجه در عمل کاشت مو بعد از ۱ الی ۲ سال قابل مشاهده می باشد.