این روزها شمار افرادی که برای رهایی از ریزش مو و داشتن ظاهری بهتر به روش های جراحی کاشت مو روی می آورند، در حال افزایش است اما شاید این افراد نمی دانند که کاشت مو عوارض ناخوشایند بسیاری به همراه دارد. بر اساس آمار و ارقام ISHRS (انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو) در سال ٢٠٠۶ شمار جراحی های کاشت مو در آمریکا ١٠٠ هزار و ۴۵۵ مورد بود که این رقم در سال ٢٠١۴ به ١١٢ هزار و ۴٠٩ مورد رسید. در همین بازه زمانی شاهد افزایش جهانی این آمار از ٢٢۵ هزار و ٧٩٩ به ٣٩٧ هزار و ۴٨ مورد بوده ایم. جالب است بدانید در کشورهای آسیایی رقم کاشت مو در سال های ٢٠٠۶ تا ٢٠١۴ دو برابر افزایش یافته است. در طول این سال ها کاشت مو بسیار رواج یافته اما باید بدانید که این روش به هیچ عنوان خالی از عوارض جانبی نبوده و می‌تواند سلامت فرد را در معرض خطر قرار دهد. در ادامه قصد داریم به برخی از عوارض جانبی کاشت مو اشاره کنیم.

عوارض جانبی کاشت مو
این عوارض در بیماران مختلف، متفاوت است. شاید پس از عمل کاشت برای برخی از بیماران هیچ مشکلی به وجود نیاید و عده ای دیگر یک یا چند مورد از عوارض زیر را تجربه کنند.

۱. تورم پس از جراحی
یکی از رایج ترین عوارض کاشت مو که اغلب بیماران پس از عمل جراحی با آن مواجه می‌شوند، تورم پس از جراحی است که در اثر تجمع مایع میان بافتی در زیر پوست حادث می‌شود و موضع تحت درمان شروع به خاریدن می‌کند. در حال حاضر علت مشخصی برای این عارضه کشف نشده اما در سال ٢٠١۴ مطالعه ای صورت گرفت و در مجله بین المللی Trichology منتشر شد که نشان می داد ۴۷/۴۲درصد بیماران پس از کاشت مو به این عارضه دچار می‌شوند. در این پژوهش عواقب کاشت مو در ۷۳ بیمار بررسی و مطالعه شد. این ورم پس از مدت زمان کوتاهی با بیرون کشیدن مایع میان بافتی برطرف می‌شود و خوشبختانه با چند مرحله درمان می‌توان از شر این عارضه خلاص شد و برای مدت زمان طولانی فرد را گرفتار نخواهد کرد.

۲. خونریزی
در مطالعه ای که پیش تر بدان اشاره شد، ۳۷/۱درصد بیماران در حین عمل جراحی به شدت خونریزی می‌کنند. خونریزی های شدید در طول کاشت مو شایع نیست و اغلب در نتیجه اشتباه جراح یا بی تجربگی او رخ می‌دهد.

۳. التهاب فولیکول مو
بر اساس مطالعه فوق الذکر، از دیگر عوارض رایجی که بیماران پس از کاشت مو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، التهاب فولیکول مو است. این عارضه به شکل جوش یا زخم در محل کاشت مو ظاهر می شود و در نتیجه آن فرد به شدت احساس ناراحتی و خارش می کند و به زیبایی اش خدشه وارد می شود. این مطالعه نشان می دهد ۲۹/۲۳درصد بیماران به عارضه التهاب فولیکول مو دچار می‌شوند.

۴. نازک شدن تار مو
در بسیاری موارد کاشت مو تأثیرات منفی و نامطلوبی بر محلی به جای می‌گذارد که از آن ناحیه تار مو برداشته می‌شود. نازک شدن تار موی این قسمت کاملاً رایج و متداول است و این مسئله برای بیماران دل نگرانی های بسیاری به بار آورده چرا که آنها می‌خواهند موهای از دست رفته خود را بازیابند و حال قسمت دیگری از سرشان دچار ریزش مو می‌شود و بی تردید چنین اتفاقی به مذاقشان خوش نخواهد آمد. در اغلب این موارد نازک شدن تارهای مو دیری نمی‌پاید و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی موی فرد با ضخامت طبیعی و همیشگی شروع به رشد می‌کند.

۵. لیکن پلانوپیلاریس (LPP)
شکل بسیار حاد التهاب فولیکولی است که باعث التهاب شدید فولیکول های مو و پیدایش شمار کثیری زخم در محل کاشت مو می‌شود. در سال ٢٠١٢ مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت و در مجله انگلیسی Dermatology  منتشر شد که نشان می‌داد این عارضه ممکن است در نهایت به آلوپسی (ریزش بخشی یا تمامی موهای یک نقطه) منجر و ریزش موها بیشتر و وخیم تر شود. اما لیکن پلانوپیلاریس یکی از عوارض نه چندان متداول کاشت مو به شمار می‌رود. در مطالعات فوق تنها ٧ بیمار در نتیجه کاشت مو به این عارضه مبتلا شدند که البته هیچ یک از آنها پیش از انجام این جراحی سابقه ابتلا به لیکن پلانوپیلاریس را نداشته اند.

۶. خارش
به هنگام کاشت مو، شکاف های بسیار ریزی در پوست سر ایجاد می‌شود، به همین علت صدها یا بعضاً هزاران فولیکول مو جراحت بر می‌دارند که این امر به نوبه خود سبب می‌گردد ناحیه تحت جراحی بخارد. اما بیماران نباید این ناحیه را بخارانند وگرنه زخم ها کنده می‌شوند و مدت زمان لازم برای التیام زخم ها افزایش می‌یابد. شستشوی روزانه مو با شامپوهای مخصوص و بدون عطر خارش را کم کرده و تسکین می‌دهد.

۷. بی حسی
بر اساس مطالعه ای که در سال ٢٠١۴ در مجله بین المللی Trichology منتشر شد، ١٠ درصد بیماران پس از کاشت مو در محل جراحی یک نوع بی حسی را تجربه می‌کنند که تا هفته ها ادامه خواهد داشت اما در زمره عوارض موقت و زودگذر کاشت مو قرار می‌گیرد و به مرور زمان بدن خود را با شرایط موجود وفق می‌دهد و این بی حسی برطرف می‌شود.

۸. سکسکه
۴ درصد بیماران پس از کاشت مو دچار سکسکه می‌شوند اما نمی‌توان سکسکه را از جمله عوارض رایج این نوع جراحی دانست. انجمن ترمیم مو علت سکسکه پس از کاشت مو را تحریک موضعی پایانه های عصبی در حین جراحی اعلام کرده است. با تحریک شبکه عصبی گردن، فرد به سکسکه می‌افتد. به همین خاطر است که پس از جراحی برای فرد داروهای استروئیدی تجویز می‌شود تا مبادا فرد به سکسکه دچار شود.

۹. کیست ها
این کیست ها غالباً در محل کاشت مو شکل می‌گیرند و در مواقعی که حجم زیادی مو کاشته می‌شود احتمال پیدایش این کیست ها افزایش می‌یابد. سایز این کیست ها متفاوت بوده و غالباً بنفش رنگ هستند. خوشبختانه این کیست ها خوش خیم بوده و پس از ٢ تا ٣ هفته ناپدید می‌شوند.

۱۰. از دیگر عوارض ناخوشایند کاشت مو؛ زخم شدن
غالباً در محل اهدای مو زخمی عرضی یا برآمده شکل می‌گیرد. احتمال پیدایش زخم های برآمده بسیار کم است اما در ١۵ درصد بیماران زخم های عرضی مشاهده می‌شود. برای آن که این زخم ها به زیبایی ظاهری فرد لطمه ای وارد نکنند، بهتر است با موهای اطراف محل تحت درمان، زخم ها را پوشاند و از نظر مخفی کرد اما در پاره ای مواقع دیگر مویی در این قسمت نمی‌روید. گاهی اوقات نمای کریه زخم، فرد را آزرده خاطر می‌کند و او چاره ای نخواهد داشت جز آن که موهایش را زیاد کوتاه نکند تا زخم هایش توی دید نباشند.

چه کسانی نباید مو بکارند؟
کاشت مو یک عمل جراحی نسبتاً بی خطر است و عوارض جانبی آن غالباً موقتی است اما اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، باید بی خیال کاشت مو شوید؛

اگر قسمت اهدا کننده مو پر پشت نیست.
خانم هایی که از ریزش شدید و گسترده موهایشان رنج می‌برند.
افرادی که سابقه ابتلا به زخم های کلوئیدی دارند. زخم کلوئیدی زخمی است بزرگ و برآمده که پس از انجام جراحی در موضع تحت درمان ظاهر می‌شود.
اگر دارویی مصرف می‌کنید که باعث ریزش مو می‌شود، به عنوان مثال داروهایی که در شیمی درمانی تجویز می‌شوند.
افرادی که شاخه مویشان غیر طبیعی و بدمنظر است.
نتیجه گیری
عوارض جانبی بیشماری می‌توان برای کاشت مو متصور شد، اما روی هم رفته یک روش نسبتاً بی خطر است. در اغلب مواقع این عوارض جانبی جبران ناپذیر است اما می‌تواند زیبایی ظاهری فرد را تهدید کرده و به آن لطمه هایی جبران ناپذیر وارد کند. از جمله عوارض جانبی بلند مدت کاشت مو که بسیار رایج است، پیدایش انواع متفاوت زخم می‌باشد و افرادی که سابقه ابتلا به زخم های کلوئیدی دارند باید دور این روش را خط قرمز بکشند.

جدا از عوارضی که در این مقاله بدان اشاره شد، فرد باید پیش از کاشت مو با یک پزشک متخصص و حاذق مشورت کند و اطمینان یابد آن پزشک صلاحیت لازم برای انجام جراحی کاشت مو را دارد و بیمار را در معرض خونریزی یا جراحت های شدید قرار نمی دهد. در بهترین حالت باید پزشکی را انتخاب کنید که عضو ISHRS  باشد؛ یک انجمن غیرانتفاعی با بیش از ١١٠٠ عضو از ٧٠ کشور.