کاشت موی FIT
در روش کاشت موی FIT تارهای مویی پشت سر و کناره های آن به شکل گرافت های دارای 1 الی 5 تار مو برداشته می شوند . برداشت این تارها به گونه ای است که گرافت ها در ابعاد  0.7 میلیمتر تا 1 میلیمتر پانچ شده و جمع آوری می گردند  .

در اصطلاح علم پزشکی به این روش Follicular isolation technique می گویند که به اختصار FIT خوانده می شود . در تبلیغات رسانه ای از این روش به راه کاری غیرتهاجمی ، بدون درد و بدون خونریزی یاد می کنند که از دیدگاه پزشکان به نسبت روش FUT این ویژگی ها در مورد کاشت موی FIT  کاملا صادق است . به دلیل اینکه اثر بخیه و جراحت به حالت اسکار بر روی پوست سر باقی نمی ماند ، نسبت به روش های دیگر کاشت مو کاملا بی درد و خونریزی است .

تفاوت و اختلاف عمده روش های FIT  و کاشت مو به روشFUT  در تکنیک برداشت گرافت های مویی است .

مراحل روش کاشت موی FIT :
در مرحله اول موهای موجود کوتاه شده و پس از آن به کمک آنتی سپتیک نواحی برداشت گرافت مو ضد عفونی می شود .

پس از اعمال بی حسی در نواحی مورد جراحی ، سوزن مخصوصی با قطر مشخص میلیمتر به درون پوست رفته و گرافت های مورد نظر ، یکی پس از دیگری برداشته می شوند.

پس از این کارها و اقدامات ، خطوط رویش مو با اصول داوینچی و فرم کاملا طبیعی که در اثر کسب تجربه زیاد طی سالیان متمادی مشخص شده و پس از آن کانال های مورد نیاز برای جایگیری گرافت های مویی باز می شوند . این کانال ها با نهایت تراکم نزدیک به هم ایجاد شده و می توان حدود 3000 الی 5000 گرافت مو را جایگذاری نمود که در نهایت هر فرد طی روش کاشت موی FITتار موی جدید را به موهای قبلی خود اضافه خواهد کرد . این تارهای جدید  با تراکم اصولی به اندازه ای طبیعی است که حتی نزدیکان هم نمی توانند به راحتی آنها را از موی طبیعی تمیز دهند .

مراحل قبلی را می توان در روز های دیگری نیز ادامه داده و بر تراکم موی فرد افزود . این پروسه با توجه به سطوح نیازمند تار مو می توانند 2 تا 3 بار دیگر نیز انجام شود . لازم به ذکر است که در تمامی مراحل تکنیک کاشت موی FIT برای بیماران از دستگاه ها و تجهیزات کاملا استریل و محیط سالم و بهداشتی کمک گرفته خواهد شد .

آثار جراحت :
همان طور که پیش تر گفته شد ، درمان کاشت موی FIT آثار و جراحت یا اسکارقابل توجهی به جای نمی گذارد  زیرا محل برداشت گرافت های مویی بسیار کوچک و ریز است به این ترتیب پس از گذشت چند ماه از جراحی ، نقاط برداشت گرافت ها کوچک و محوتر می شود.

با این تفاسیر ، جراحت در تکنیک کاشت موی FIT جایی نداشته و مراحل بهبودی به سرت سپری خواهد شد .

درمان طاسی :
برای آن دسته از مراجعین که سطح طاسی شان بسیار وسیع است ، نمی توان در یک مرحله تمامی بخش های خالی را پر کرد . لازم است این روش در 2 تا 3 مرحله انجام شود تا تراکم مناسب به وجود آید . فواصل زمانی بین دو مرحله کاشت مو بین 6 تا 12 ماه می باشد

مزایای کاشت موی FIT :
 شرایط برداشت تعداد تارهای مویی بسیار زیاد در تنها یک جلسه میسر است .
انجام کاشت موی طبیعی برای اشخاصی که بنا بر دلایلی از روش های جراحی گریزانند .
به جای نماندن اسکار جراحی یا محل برش جراحت .
انجام کاشت مو برای کسانی که ناحیه پیوند دهنده محدود و کمی دارند .
خونریزی بسیار کم و بی نیاز از پانسمان
بی نیاز از مراقبت های سخت که در روش های دیگر کاشت مو انجام می شد .

اقدامات پس از کاشت مو :
استراحت پس از عمل در منل به مدت 24 ساعت
خودداری از خوردن نمک در روز های ابتدایی کاشت
خودداری از استفاده کلاه پشمی و کلاه گیس
جتناب از صرف نوشیدنی های الکلی تا 3 هفته پس از عمل
جلوگیری از اعمال ضربه و فشار به سر
خیس کردن پانسمان ها برای برداشت .
نکات مهم در رابطه با کاشت مو
نکته اولی که باید در کاشت مو در نظر گرفت این است که فرد دارای بانک موی مناسبی باشد زیرا در روش های طبیعی کاشت مو از بانک موی خود فرد گرافت های لازم گرفته می شود بنابرین بیمار باید بانک موی مناسبی در پشت سر و بالای گردن داشته باشد و از تراکم موی خوبی برخوردار باشد .

زمانی که با دقت بسیار بالا و با استفاده از ذره بین موهای سر خود را مشاهده نمایید، می بینید که برخی از موها بصورت تکی از پوست مو بیرون زده اند و برخی دیگر بصورت چند شاخه ای به هریک از این شاخه ها گرافت گفته می شود که حاوی 1 تا 4 تار مو می باشند .

نکته دوم : حتما قبل از کاشت مو باید علت دقیق ریزش مو شناخته شود زیرا ممکن است موهای کاشته شده به مرور زمان دچار ریزش شود و مانند قبل فرد با مشکل طاسی سر مواجه شوند ، این امر کاملا طبیعی است و ربطی به روش مورد استفاده در کاشت مو ندارد.

نکته سوم: نکات بعدی که در نتیجه کاشت مو بسیار دارای اهمیت است سن مناسب برای کاشت مو می باشد ، انجام کاشت مو در سنین پایین به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا از لحاظ سیستم هورمونی فرد تغییراتی می کند در سنین پایین ، به همین علت توصیه می شود زمانی که سیستم هورمونی و متابولیزم بدن به ثبات کافی رسید می توانید اقدام به انجام کاشت مو نمایید .

نکته آخر : یکی از فاکتورهای مهم در کاشت مو انتخاب یک کلینیک معتبر با کادری مجرب و دستگاه های پیشرفته می باشد عملکرد پزشک در طبیعی نشان دادن خط رویش مو بسیار تاثیر گذار می باشد ، پس توصیه می شود قبل از کاشت مو در انتخاب مرکز کاشت مو تحقیقات کافی را انجام دهید

نتیجه نهایی کاشت مو
نتیجه نهایی کاشت مو به مراقبت های بعد از آن و رعایت تمامی دستورات که پزشک به شما گوش زد می کند بستگی دارد ، دلمه هایی که در محل هایی که کاشت مو صورت می گیرد مشاهده می شود، طبیعی است به مرور زمان از بین می رود . به هیچ عنوان به این دلمه ها نباید دست زده شود و کنده شوند زیرا پس از گذشت یک هفته تا دو هفته خود به خود از بین می روند ممکن است با از بین رفتن این دلمه ها بعضی از ساقه های مو ریخته شود که جای نگرانی ندارد زیرا این امر طبیعی می باشد و موها از ریشه نمی ریزند.

پس از گذشت یک ماه تعداد زیادی از موها می ریزند اما ریشه در زیر پوست زنده است و تنها ساقه موها می ریزد به همین علت است که نباید نگران باشید زیرا بعد از گذشت مدتی ( تقریبا 4 ماه) موهای کاشته شده شروع به رشد می کنند که موها بصورت نازک و کرکی هستند . به مرور زمان و تقریبا با گذشت 9 ماه تراکم موها زیاد تر می شود و موهای نازک و کرکی ضخیم تر می شوند .

ممکن است در برخی از افراد موهای طبیعی فرد در ناحیه کاشت همراه با موهای کاشته شده در ماه های اول شروع به ریزش کند و در نتیجه محل کاشت از گذشته خود کم پشت تر بنظر برسد هیچ نگرانی نداشته باشید زیرا این مرحله موقتی می باشد و پس از گذشت مدتی موهای کاشته شده و طبیعی فرد شروع به رویش کرده و تراکم آن زیاد می شود .
در هر کسی رشد موها بعد از کاشت متفاوت می باشد، اما بطور معمول می توان بعد از گذشت یک سال بطور کامل نتایج کاشت مو را مشاهده کرد

به طور کل روند رشد مو بعد از کاشت به صورت زیر می باشد

یک هفته اول بعد از کاشت
در این مدت نواحی دهنده مو و گیرنده مو متورم است، علاوه بر متورم بودن محل کاشت مو به رنگ قرمز می باشد .

2 هفته بعد از کاشت مو
به مدت 3 ماه موها وارد فاز استراحت می شوند و دچار ریزش می شوند .

3 ماه بعد از کاشت مو
بعد از گذشت 3 ماه از کاشت چند رشته موی جدید بروی پوست سر دیده می شود که همانطور که گفته شد ضخامت لازم را ندارند و نازک می باشد .

پنج تا 6 ماه بعد از کاشت مو
موهای جدید به طور واضح در این مدت رشد کرده اند و قابل مشاهده می باشند ، دو تا سه اینچ از ساقه مو در این مدت دیده می شود .

یک سال بعد از کاشت مو
در نهایت می توان بعد از گذشت یک سال نتایج مو را مشاهده کرد .

مزایای روش کاشت مو FIT نسبت به روش کاشت مو FUT
 

کاشت مو به روش FIT
همانطور که گفته شده در این روش واحدهای مو از پشت سر به صورت پراکنده ، به کمک وسیله ای به نام پانچ که قطر حدودی یک میلیمتر دارد و به صورت دورانی حرکت می کند، خارج می شود و پس از جمع آوری گرافت ها کاشت مو صورت می گیرد. در این عمل از افراد ماهر، اموزش دیده و با حداکثر دقت کمک گرفته می شود تا به بهترین نحو ممکن صورت پذیرد ، در هنگام برداشت گرافت باید دقت بسیاری کرد تا به ریشه موها هیچ آسیبی وارد نشود .

 

کاشت مو به روش FUT
در این روش یک برش سطحی از پشت سر ایجاد می شود که این برش با توجه به شرایط سر فرد و مقدار طاسی و تعداد گرافت های  مورد نیاز طبق نظر پزشک برداشته می شود. این برش بعدا به طور کامل محو می شود و قابل تشخیص نیست نرانی در این رابطه نداشته باشید زیرا برش ایجاد شده بعد از گذشت مدتی در موهای سر پنهان می شود . برش برداشته شده پس از معاینه توسط پزشک به واحد های کوچکی تقسیم شده و در ناحیه گیرنده مو و به مکان هایی که قبلا مشخص شده انتقال میابد و ظاهر زیبایی در سر ایجاد می کند.

مزایای کاشت مو به روش FIT نسبت به روش FUT
عدم باقی ماندن اسکار در روش FITزیرا در این روش با استفاده از پانچ گرافت های لازم برداشته می شود
در روش FIT می توان تعداد موی بیشتری را نسبت به روش FUT  برداشت
در روش FIT امکان برداشت مو از بقیه قسمت های بدن (کتف و سینه) وجود دارد ولی در FUT امکان پذیر نیست. ( اما باید دقت شود که موهای برداشته شده از نواحی دیگر بدن ضخامتی یکسان با موهای سر داشته باشد )
خونریزی کم تری نسبت به روش FUT،  زیرا در این روش هیچ گونه برشی در پوست سر زده نمی شود
عدم نیاز به پانسمان نسبت به روش FUT
در روش کاشت مو FIT درد بعد از جراحی بسیار کمتر می باشد. ( این روش نسبت به fut بسیار کم تهاجمی تر می بشاد .)
ایجاد بیشترین تراکم کاشت در روش FIT نسبت به FUT
در روش FIT ۹۰% تا ۱۰۰% موهای کاشته شده رشد می¬کند.
دوره نقاهت در روش کاشت موFIT کمتر از FUT  می باشد، زیرا در روش fut جراحی صورت نمی گشرد
در روش FIT کاشت مو ظاهری طبیعی تر از روش FUT دارد.
در روش FITافرادی که ناحیه دهنده موی کمی دارند، می توانند کاشت مو را انجام دهند.
در روش کاشت موی FIT بخیه و برشی وجود ندارد.
در محل کاشت مو به روش FIT فرورفتگی و برجستگی ایجاد نمی شود.
سهولت کاشت مو در روش FIT
با استفاده از کاشت مو به روش fit چه تعداد گرافت کاشته می شود ؟
تعداد گرافت های کاشته شده با استفاده از این روش بستگی به کیفیت و کمیت ناحیه دهنده مو و بانک مو دارد .برای کاشت مو میتوان از موهای پشت سر در افرادی که موهای پرپشتی دارند5000 گرافت برداشت و در ناحیه طاسی قرارداد.برای این کار باید نیمی از فولیکول های دور سر شخص را برداشت فقط باید توجه داشت که در اینکار زیاده روی نشود چون ممکن است پشت مو کم حجم شود.نکته ی مهمی که باید توجه داشت این است که نباید موهای بالای گردن یا نزدیک قسمت های طاسی را برداشت زیرا این موها همیشگی نیستند.

آیا روش fit جایگزینی برای روش fut است؟
نمی تواند کاملا جایگزین باشد. با اینکه همه ی بیماران با روش غیر جراحی موافقند ولی نمی توان از این روش برای همه استفاده کرد زیرا در برخی از افراد ممکن است ریشه موها به خاطر مقاومت پوست سالم از پوست بیرون نیایند. به همین جهت معمولا تعداد گرافت های سالم و با کیفیت کمتر از روش جراحی fut یا روش ترکیبی fut+fit است.
توصیه می شود در افرادی که میزان طاسی سر آن ها بسیار زیاد است از ترکیب هر دو روش fit و fut استفاده شود . در روش های ترکیبی 2500 -3200 گرافت تار مو می کارند با دقت اینکه موهای پشت سر کم نشوند.

آیا روش fit را می توان برای پر شدن طاسی سر مورد استفاده قرار داد؟
درسته می شود از فولیکول های موی سینه یا ریش در قسمت طاسی استفاده کرد اما ممکن است نتیجه مطلوب نداشته باشد زیرا موهای بدن رشد خوبی ندارند و نمی توانند برای موهای سر مناسب باشند.

کاشت مو fit بهتر است یا fut؟
یکی از سوالات متداولی که در رابطه با کاشت مو پرسیده می شود این است که کاشت مو fit بهتر است یا fut که در این مقاله بطور کامل به این سوال پاسخ داده می شود .

کاشت مو به روش fit و fut هر دو از روش های کاشت موی طبیعی می باشد که هر یک نسبت به دیگری مزایایی دارد . در کاشت مو به روش fit جراحی صورت نمی گیرد ، اما در کاشت مو به روش fut که نسبت به کاشت مو به روش fit قدیمی تر می باشد برای برداشت گرافت های لازم از جراحی استفاده می شود .

هر دو روش fit و fut از روش های ایمن کاشت مو می باشد که انتخاب هریک از این روش ها بستگی به نظر خود فرد و پزشک دارد در افرادی که بانک موی مناسبی دارد کاشت مو به روش fit گزینه مناسب تر می باشد زیرا بدون جراحی می توان با استفاده از پانچ های مخصوص گرافت های لازم را برداشت و در نواحی کم پشت مو کاشت و ظاهر زیبایی را در این نواحی بوجود اورد .

به پزشک خود اعتماد کنید و انتخاب روش مناسب کاشت مو را برعهده پزشک خود قرار دهید در برخی از موارد شاید ممکن باشد برای دریافت نتایج بهتر از ترکیب هر دو این روش ها استفاده شود .

امروزه کلینیک های کاشت مو ترجیح می دهند که از روش کاشت مو fit استفاده کنند زیرا در این روش برشی ایجاد نمی شود و در نتیجه جای اسکاری باقی نمی ماند و فرد بدون اینکه درد بسیاری را تحمل کند می تواند از نتیجه کاشت موی خود میزان رضایت بسیار بالایی را دریافت نماید .

در هر دو روش کاشت مو ، همان طور که گفته شد گرافت های لازم برای کاشت از بانک موی خود فرد گرفته می شود ، در روش fit برای برداشت گرافت ها از پانچ های مخصوص استفاده می شود و با دقت بالا از ناحیه دهنده مو بدون اینکه آسیبی به ریشه مو وارد شود گرافت های لازم که حاوی یک تا 3 تار مو هستند برداشته می شود .

هر دو روش کاشت مو fit و fut دارای حساسیت بالایی می باشد و باید با دقت بالایی گرافت ها برداشته شود و در نواحی کم پشت مو کاشت شود . انتخاب یک کلینیک کاشت مو مجهز و معتبر لازمه دریافت بهترین نتیجه از کاشت مو می باشد