کاشت مو یک روش دائمی برای بازگرداندن مو به پوست سر می باشد. کاشت مو به دو روش طبیعی و مصنوعی صورت میگیرد ؛ که در اینجا به روش کاشت موی طبیعی می پردازیم.
کاشت مو و توصیه های لازم قبل از عمل
تاریخچه ریزش موی ارثی در اقوام فرد، سابقه استفاده از دارو برای درمان، بررسی اختلالات هورمونی بیماری های زمینه ای ( به خصوص در خانم ها) در جلسه مشاهده مورد ارزیابی قرار می گیرد. در صورت وجود شرایط لازم جهت پیوند مو آزمایش خون جهت بررسی فاکتورهای انعقادی و بیماری های ویروسی درخواست می گردد.

معاینه ابتدایی متقاضی کاشت مو به روش طبیعی و مشاوره دقیق با پزشک معالج از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جواب این آزمایش توسط پزشک متخصص کاشت مو به این روش بررسی گردیده، و در صورت نرمال بودن انجام عمل بلامانع می باشد.

نکته ی قابل اهمیت قبل از کاشت مو: در صورت داشتن هر گونه بیماری اعم از بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون، دیابت، مشکلات هورمونی سابقه جراحی حتما پزشک خود را مطلع سازید.

در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد نظیر آسپیرین، وارفارین و ... پزشک خود و همچنین پزشک متخصص کاشت مو به روش فوق را در جریان قرار دهید. داروی آسپرین بهتر است 10 روز قبل از عمل (با مشورت پزشک) قطع گردد.

محلول موضعی ماینوکسیدیل بهتر است از دو هفته قبل از کاشت مو قطع شود. از یک هفته قبل از کاشت مو به روش  طبیعی از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات جداً خودداری فرمایید. روز قبل از تاریخ عمل کاشت مو حتما با کلینیک تماس حاصل فرمایید.

کلینیک تخصصی نوین ایران با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های مورد نیاز نظیر FUT , FUE(FIT) Combined method (روش ترکیبی )؛ اسلیت گرافت؛ AHRS ( با استفاده از دستگاه دارای تائیدیه FDA آمریکا ) اقدام به کاشت مو به روش طبیعی می نماید. سرعت بسیار بالا ؛ تقسیم مراحل عمل بین اعضای تیم و استفاده از جدیدترین ابزار و تجهیزات کاشت مو به این روش نظیر میکروسکوپ ها و میکروبلید ها ی تخصصی و ... این مرکز را قادر ساخته است که اعمال بسیار بزرگ در موارد طاسی وسیع سر را که به آنها Mega session گفته می شود در زمان حداکثر 3 الی 5 ساعت و با روش کاملا طبیعی انجام دهد. کاشت مو به روش طبیعی تنها با یک بی حسی موضعی ساده انجام پذیر بوده و بیمار هیچ احساس دردی ندارد، و در تمامی طول عمل کاملا هوشیار می باشد . همچنین در مواردی که کاشت مو به روش FUE انجام میشود ، هیچگونه جراحی یا بخیه صورت نمیگیرد، و به هیچ عنوان خونریزی وجود ندارد. بلافاصله پس از انجام عمل بیمار مرخص شده و میتواند به زندگی روزمره خود ادامه دهد.

مراحل عمل کاشت مو
مشاوره کاشت موی طبیعی
قبل از انجام کاشت مو،  از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری می توانید جهت دریافت مشاوره حضوری رایگان،  اقدام نمایید و به تمامی سوالات پاسخ داده می شود و ابهاماتی که در رابطه با کاشت مو دارید را  برطرف کنید. طی جلسه مشاوره، سطح توقع شما از کاشت مو  بررسی می شود،  عکس های مشابه قبل و بعد از عمل به شما نشان داده شده و سطح پوشش قابل ایجاد برای شما ارزیابی می شود. در مشاوره سطح ریزش مو،  مقدار بانک مو (تعداد گرافتی که قابل برداشت و پیوند می باشد)،  تراکم مطلوب در منطقه کاشت،  شکل خط موی جلوی سر ارزیابی می شود. در حین مشاوره،  از سوابق پزشکی شما،  نظیر بیماریهای قلبی،  پوستی،  فشار خون،  بیماری های تیروئید و داروهای مصرفی پرسش به عمل می آید.  آزمایش های مورد نیاز در خواست می شود و شما نیز می توانید سوالات خود را مطرح و جواب آنرا دریافت کنید.

 مانند بسیاری از اقدامات درمانی محدودیت هایی نیز در زمینه پیوند و کاشت مو وجود دارد که آنها را نیز باید مد نظر قرار داد.

تعداد موهای قابل برداشت از منطقه دهنده مو در کاشت مو
هر چه این منطقه کوچکتر و محدودتر باشد، تعداد موهای قابل برداشت کمتر و طبیعتاً نتیجه ضعیف تر خواهد بود.

کیفیت موهای قابل برداشت از منطقه دهنده برای کاشت مو
  هر چه موها ضخیم تر، مشکی تر و مجعد تر باشد، پوشانندگی بیشتری در منطقه کاشت ایجاد خواهند نمود.

وسعت منطقه طاق
 هر چه وسعت منطقه بیشتر باشد ،قاعدتا تراکم موهای کاشته شده کاهش می یابد.

 نکته قابل اهمیت در کاشت مو: خط رویش در جلوی سر ( حد فاصل بین پیشانی و موی سر) از اهمیت ویژه ای در پیوند مو برخوردار است. طراحی این خط یک سری محاسباتی دارد که رعایت آن برای حصول نتیجه خوب و طبیعی بسیار مهم است زیرا بیشترین تاثیر بر روی چهره فرد دارد. تناسب با سایر اجزای صورت و سن فرد مهمترین عامل تعیین کننده طراحی این خط محسوب می شود که جراح به خوبی این شرایط را در نظر گرفته و این کار به بهترین نحو انجام می پذیرد.

آزمایش های طبی
آزمایش های مورد نیاز که قبل از عمل انجام باید انجام شود ، در روز کاشت مو می بایست جواب آنها را همراه خود داشته باشید. این آزمایشات به شرح زیر می باشند:

- CBC ،  diff

- BT, CT, PT, PTT

- HIV Ab, HBS Ag, HBS Ab, HCV Ab, FBS,CHOLESTROL

پس از پاسخ گویی به سوالات شما و تکمیل مشاوره ، تعداد گرافت مورد نیاز برای کاشت مو برای  شما و همچنین هزینه آن مشخص و بیان می شود و در صورت تمایل شما به کاشت مو به روش طبیعی در مرکز ما،  نوبت عمل به شما داده می شود. پس از تشکیل پرونده،  دفترچه راهنمای قبل و بعد از کاشت مو به این روش جهت مطالعه در اختیار تان قرار خواهد گرفت.  

روز کاشت مو
در روز کاشت مو، شما می بایست راس ساعت تعیین شده در کلینیک ما حضور داشته باشید. دراتاق عمل ابتدا مجددا ارزیابی ها و اندازه گیری های دقیق انجام می شود.  مقدار پوشش و تراکم سر و مقدار باز بودن شقیقه ها و . . .  محاسبه و ترسیم می شود.  سپس خط رویش موی جلوی سر شما با دقت ترسیم می شود،  شما می توانید خط موی خود را ببینید تا در حد امکان تغییرات مورد نظر شما اعمال شود.  پس از ترسیم خط رویش مو،  پوست ناحیه عمل ، تحت بی حسی کامل موضعی قرار می گیرد و سپس مراحل برداشت و کاشت مو به روش طبیعی توسط پزشک و تیم تکنسین های همکار وی انجام می پذیرد.

پس از اتمام عمل کاشت مو ،  پانسمان مناسبی روی محل برداشت سر گذاشته می شود، و فرد از کلینیک مرخص و جهت استراحت به منزل مراجعه می نماید.

توصیه های لازم بعد از عمل کاشت مو
روز بعد از کاشت مو ،در محل کلینیک و توسط پرستار،  پانسمان سر برداشته شده و شستشوی سر انجام می گردد.  سپس روش شستشوی سر جهت دو هفته اول پس از عمل،  توسط وی،  به شما آموزش داده می شود.  روز دوازدهم پس از کاشت به روش FUT ،  نیز جهت برداشت بخیه های محل برداشت گرافت ها، مجددا به کلینیک مراجعه می نمایید.

کاشت مو مانند سایر عمل ها نیاز به مراقبت توسط فرد دارد. بطور خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

از یک هفته تا یک ماه پس از عمل کشیدن سیگار، قلیان و مصرف مشروبات الکلی جدا خودداری فرمایید.
تا سه روز پس از عمل کاشت مو، بایستی به صورت نیمه نشسته بخوابید(سر بالاتر از بدن باشد)
تا 24 ساعت پس از عمل 10- 15 مرتبه از کمپرس یخ روی پیشانی و اطراف چشم استفاده نمایید.
از 24 تا 48 ساعت پس از عمل از کمپرس گرم روی پیشانی و اطراف چشم استفاده نموده و این عمل را می توانید در روزهای بعد هم تکرار کنید ،و همچنین روی محل بخیه پشت سرهم قابل استفاده است.
24 ساعت پس از پیوند جهت باز کردن پانسمان و با هماهنگی قبلی به کلینیک نوین ایران مراجعه نموده و در صورت تمایل کلاه نخی قابل شستشو به همراه بیاورید.
تا دو روز پس از عمل از مسکن ها استفاده نمایید . حتی اگر احساس درد نداشتید.(در صورت تمایل می توانید از شیاف دیکلوفناک نیز استفاده کنید)
جهت جلوگیری از وارد آمدن ضربه به سر احتیاط لازم را به عمل آورید، این نکته بسیار ضروری است.
شستشوی سر از دو روز پس از پیوند آغاز می شود، و این عمل باید دو بار در روز صورت گیرد.
شستشو را می توانید در منزل انجام داده ،و یا در صورت تمایل به کلینیک مراجعه نمایید.
از روز بیستم بعد از عمل کاشت مو، تعداد ده جلسه لیزر پوست سر به بیماران توصیه می گردد که در محل کلینیک انجام می گردد. جهت لیزر درمانی با کلینیک هماهنگی حاصل نمایید. مدت زمان هر جلسه لیزر درمانی 20 دقیقه و تعداد جلسات 10 می باشد  انجام تزریق PRP نیز به فاصله یک تا سه ماه بعد از کاشت مو به روش طبیعی توصیه می شود که توسط پزشک و در محل کلینیک انجام خواهد شد.
پس از اتمام جلسات لیزر ماهی یک مرتبه جهت ویزیت رایگان به کلینیک مراجعه فرمایید.
لطفاً تا یک ماه پس از عمل از انجام فعالیت های زیر خودداری نمایید:
بلند کردن اشیا سنگین
ورزش هایی مانند فوتبال، شنا و. ............ (پیاده روی مانعی ندارد)
حضور در مکان هایی که امکان بروز ضربه به سر وجود دارد.
مسافرت در صورتی که امکان شستشوی سر حداقل دو بار در روز وجود داشته باشد.
رژیم غذایی خاصی مورد نظر نیست اما استفاده از میوه و سبزیجات تازه حاوی ویتامین c کمک شایانی به بهبود می نماید.
نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو
شامپو و آب نیمه گرم را در آب پاش مخلوط کنید.
از آب کف بدست آمده روی ناحیه کاشت ریخته و 5 دقیقه صبر کنید.
آب پاش را از شامپو خالی كنيد ،و با آب ولرم پر کنید و از فاصله 30 سانتی متری بروی سر بپاشید تا زمانی كه آثاری از کف باقی نماند. (به هیچ عنوان روی محل کاشت مو دست نکشید)
ناحیه بخیه پشت سر را نیز می توان به آرامی با استفاده از انگشتان با شامپو بچه شستشو دهید.
این عمل را حداقل دو مرتبه در روز تکرار کنید.
برای خشک کردن سر از سشوار با باد سرد با فاصله 20 سانتی متری استفاده کنید و یا اینکه اجازه دهید خود به خود خشک شود. (از به کار بردن حوله پرهیز کنید)
شستشو مو بعد از کاشت مو
از روز سوم تا روز پنجم از شامپو بچه استفاده کنید. در روز ششم از شامپو سبوفان ،و از روز هفتم تا روز نهم دوباره  از شامپو بچه استفاده کنید.از روز دهم به بعد فقط از شامپو سبوفان استفاده کنید، و دیگر نیازی به استفاده از اسپری نمی باشد. با استفاده از دوش حمام و دست کشیدن آرام روی نواحی پیوند شستشو را انجام دهید.

نکته مهم بعد از کاشت مو: از هر گونه دستکاری نواحی پیوند اعم از کشیدن ناخن و یا اجسام نوک تیز جدا پرهیز نمایید.