عمل کاشت مو، تکنیکی است که یک فولیکول مو را که به خوبی رشد می‌کند را از یک ناحیه سر که دارای موهای پرپشتی است به یک ناحیه که موی کمتری دارد، منتقل می‌کند. با استفاده از عمل کاشت موی پایدار، می‌توانید موهای خود را به حجم ایده آل برسانید و یا با طاسی سر مبارزه کنید. در عرض دو هفته پس از درمان شما نتایج این عمل را خواهید دید. عمل‌های مختلفی برای کاشت مو، از جمله FUT (لینک به کاشت مو FUT) و FUE و روش‌های مخلوط کاشت مو وجود دارد.

زمان مناسب شروع  درمان ریزش مو
توصیه می‌شود که پس از تشخیص ریزش مو، بلافاصله راه های درمان ریزش مو از جمله درمان دارویی آن را شروع کنید. حتی اگر فرد تصمیم بگیرد که به کمک عمل جراحی، ریزش موی خود را جبران کند، استفاده از درمان‌های دارویی می‌تواند باعث جلوگیری از ریزش مو در آینده شود. افراد پس از ۲۰ سالگی، در هر سنی می‌توانند عمل کاشت مو و کاشت طبیعی ابرو را انجام دهند ولی این موضوع برای هر فرد متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد. بسیاری از افراد، هنگامی‌که هنوز تمامی موهای خود را از دست نداده‌اند روش کاشت مو ترکیبی را انجام می‌دهند تا بتوانند از موهای باقی‌مانده‌ی خود برای پوشاندن عمل استفاده کنند. بااین‌حال، به دلیل تدریجی و پیش‌رونده بودن ریزش مو، پیوند مو در افراد جوان عاقلانه نیست. درمان با داروهایی مانند فیناسترید و مینوکسیدیل که معمولاً برایریزش موی مردان تجویز  می‌شوند، می‌توانند ریزش مو در اطراف و روی سر را متوقف کرده و حتی مقداری آن را بهبود بخشند. از عمل پیوند مو می‌توان برای پر پشت کردن خط موی جلوی سر و همچنین موهای روی سر استفاده کرد و پس‌ازآن برای حفظ موهای پشت پیوندها، از دارو استفاده کرد؛ بدین ترتیب اثرات بلندمدت عمل کاشت مو بانوان و آقایان ، رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. دکتر مقامی برای رسیدن به اهدافتان، شمارا همراهی کرده و برنامه‌ی منحصربه‌فردی را برای شما طراحی خواهد کرد.

کاندیداهای مناسب برای کاشت مو

موارد زیر شما را به یک کاندیدای خوب برای کاشت مو تبدیل می کند:

شما باید مقداری مو داشته باشید
اول از همه چیز، اگرچه پزشکان می‌توانند بخشی را که دچار ریزش مو شده است را بازسازی کرده و بخش‌های طاس شده سر شما را بپوشانند، اما به منظور پیوند مو، شما باید دارای بخشی که قابلیت اهدای مو داشته باشد، باشید. متاسفانه عمل کاشت مو گزینه قابل استفاده ای نخواهد بود اگر شما به طور کامل طاس باشید. کاندیداهای مناسب برای کاشت مو، باید دارای موهای سالم در پشت و دو طرف سر باشند، چرا که از این بخش‌های دارای مو، به عنوان اهداکنندگان مو استفاده می‌کنند. ناحیه اهدا کننده محلی است که گرافت‌های مو از آن گرفته شده و سپس در ناحیه گیرنده مو کاشته می‌شوند. در نتیجه، برای کسب بهترین نتایج، باید دارای موی کافی در منطقه اهدا کننده باشید.

نوع موی شما
ویژگی‌های مختلف موی شما نیز می‌تواند موفقیت کاشت مو را تحت تاثیر قرار دهد. عواملی مانند رنگ مو، بافت و فر یا مجعد بودن آن ممکن است بر نتیجه عمل کاشت مو تاثیر بگذارد. تناسب رنگ موهای شما با رنگ پوست زیر موها بسیار مهم است. در طول مشاوره برای کاشت مو، پزشکان درباره میزان اثر بخشی کاشت مو بر اساس رنگ و جنس مو شما توضیح خواهند داد.

علت ریزش موی شما
ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و علت ریزش موی شما نیز تعیین می‌کند که آیا شما فرد مناسبی برای عمل کاشت مو هستید یا خیر. ریزش مو در اثر استرس، یک مثال خوب است که در این مورد، پزشکان کاشت مو را توصیه نمی‌کنند، زیرا ریزش مو به دلیل استرس، دائمی نیست و کاشت مو برای شما ارزشمند نخواهد بود. کسانی که به دلیل ژن طاسی مردانه، چندین سال است که موهای خود را از دست داده‌اند، کاندیدای ایده آلی برای کاشت مو هستند. متخصصان کاشت مو در طول جلسات مشاوره درباره علت ریزش موی شما بحث خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود که عمل کاشت مو درمان مناسبی برای شما است.

سن و شدت ریزش مو
ریزش مو مشکلی است که در مردان از سنین جوانی می‌تواند شروع شود. این ریزش مو اغلب می‌تواند اعتماد به نفس آنها را کاسته و آنها را به سمت عمل کاشت مو هدایت کند. در برخی موارد، مردان در سنین جوانی (مثلا ۲۱ سالگی) فکر می‌کنند که برای رفع ریزش موهایشان نیاز به عمل کاشت مو دارند، در حالی که در واقع آنها هنوز آماده نیستند. در طول مشاوره، پزشک شدت ریزش موی شما را بررسی خواهد کرد، ممکن است که توصیه کنند پیگمان‌های موی سر مورد درمان قرار گیرند، یا شاید پسروی موهای جلوی سر شما در واقع آنقدر که خودتان فکر می‌کنید، بد نباشد و بهتر است چند سال دیگر برای کاشت مو اقدام کنید.

روش‌های پیوند مو

روش‌های اولیه برای پیوند مو، براساس برداشتن یک بخش دارای مو و سپس منتقل کردن گرافت‌ها به بخشی که نیاز به پیوند دارد، بودند. نسخه بهبود یافته این روش، همان چیزی است که امروزه پزشکان به عنوان پیوند واحدهای فولیکولی یا FUT می‌شناسند. که روش مدرن‌تر همان چیزی است که به عنوان FUE یا استخراج واحد فولیکولی شناخته می‌شود، در حالی که نیاز به هیچ گونه برشی وجود ندارد.

FUT یا جراحی نواری
در این روش، یک نوار از پوست سر برداشته می‌شود و پس از آن گرافت‌های مو از آن قطعه استخراج می‌شوند. ناحیه‌ای که نوار از آن گرفته شده است با استفاده از بخیه بسته می‌شود. مو به گونه‌ای پیوند داده می‌شود که وقتی رشد می‌کند، خط زخم‌ها را می‌پوشاند. به طور معمول این عمل کاشت مو در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بخش بزرگی نیاز به دریافت مو داشته باشد. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد روش FUT وجود دارد، به ویژه اگر این روش توسط یک متخصص حرفه‌ای و با تجربه انجام نشده باشد. جای زخم می‌تواند بسیار قابل رویت باشد، بخیه می‌تواند عفونت کند و در محل اهدا کننده مو، خونریزی ایجاد شود. عمل کاشت موی FUT  کاملا شبیه به عمل کاشت موی FUE  می‌باشد و تنها تفاوت آنها در نحوه استخراج مو است. در این روش، یک نوار از سر که دارای مو است با ابعاد حدود ۰٫۸ اینچ الی یک اینچ از یک طرف سر تا طرف دیگر آن، گرفته شده و این بخش با استفاده از بخیه بسته می‌شود. سپس این نوار با استفاده از میکروسکوپ پیشرفته گرافت‌ها را استخراج کرده و در ناحیه طاسي کاشته می‌شود.

کاشت موی FUE

این روش کاشت مو پیشرفته‌تر است که به دلیل اینکه پیچیدگی آن بیشتر است. با این حال، فرایند این روش کاملا ساده است- با روش مکش مانندی، گرافت‌های مو از پوست سر برداشته می‌شود. در این روش هیچ برشی ایجاد نمی‌شود، و به این معنی است که هیچ بخیه‌ای لازم نیست. همچنین هیچ زخمی ایجاد نخواهد شد با این حال، این روش کمی زمانبر است، به همین دلیل است که پزشکان آن را ترجیح نمی‌دهند. این روش در مواردی که در فقط یک ناحیه کوچک نیاز به کاشت مو دارد یا تعداد گرافت کمی لازم باشد، مناسب است. لازم است بدانید که کاشت مو تنها گزینه درمان ریزش مو نیست، زیرا اگر ریزش موی شما کم باشد، می‌توانید از روش‌های دیگری مانند اکستنشن مو و یا فر کردن استفاده کنید. استخراج فولیکولی یک روش بسیار مناسب است و در این روش پزشک‌ها می توانند به شما اطمینان دهند که هیچ دردی نخواهید داشت. نه تنها شما نگرانی در مورد زخم‌ها نخواهید داشت، بلکه هیچ بخیه‌ای نیز وجود نخواهد داشت. و به همین دلیل، احتمال ایجاد عفونت نیز بسیار کم است. هنگامی که پزشکان کار خود را به پایان رسانند، شما می‌توانید موهای خود را هر طوری که می‌خواهید، بیارایید!

روش ترکیبی
روش ترکیبی کاشت موی سر طبیعی، کامل‌ترین روش برای برداشت و کاشت مو می‌باشد. در روش کاشت موی ترکیبی تکنیک‌های FUT و FIT، با هم ادغام شده و ظرف یک تا دو روز انجام می‌شوند. موهای برداشت شده به کمک روش FUT، در جلو سر کاشته می‌شوند. پس‌ازآن، مقداری مو به کمک روش FIT و برای کاشته شدن در آینده، برداشته می‌شوند. کل عمل جراحی، در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل، در یک روز کامل یا دو نیم روز، انجام می‌شوند. روش کاشت مو ترکیبی در افرادی با طاسی فراگیر و کسانی که نیاز به برداشت مو در مقیاس وسیع دارند، انجام می‌شود. روش ترکیبی شامل جزئیات فنی زیادی می‌باشد؛ بنابراین می‌بایست تنها توسط یک متخصص کاشت مو، که در هر دو روش FIT و FUT از تجربه‌ی بالایی برخوردار است، انجام شود. پزشکان ما در کلینیک سیب سرخ دارای تجربه فراوانی در این زمینه هستند. در روش ترکیبی، فرد می‌تواند در صورت نیاز، در سال‌های آتی نیز با تقبل هزینه کاشت مو ، عمل کاشت مو را چندین بار تکرار کند.

درمان ریزش موی سر با P.R.P
پلاسمای غنی از پلاکت که اغلب به پی آر پی (PRP) موسوم است، پلاسمای تغلیظ شده خون (گرفته شده از خون) است که دارای حدود پنج برابر تعداد پلاکت موجود در گردش خون طبیعی است. به غیر از سلول های قرمز خون و سلول های سفید خون، خون ما حاوی سلول های شناخته شده ای به نام پلاکت ها ست. عملکرد پلاکت ها، تسریع بهبود و کمک به لخته شدن خون در محل زخم است. پلاکت ها حاوی فاکتورهای رشدی هستند که باعث بازسازی سلول ها در بدن می شود. PRP از دو دهه گذشته در پزشکی استفاده می شود. خواص پلاکت ها به خصوص در بازسازی بافت ها به طور گسترده ای در پزشکی، شناخته و پذیرفته شده است، اما استفاده از آن وضعیت های پزشکی در حال حاضر در حال مطالعه است.استفاده از PRP برای درمان ریزش مو که دارای پتانسیل لازم برای تغییر راه درمان است، آن را به عنوان انقلابی در درمان ریزش مو در سراسر جهان تبدیل کرده است.

مراقبت‌های پس از عمل کاشت مو
در نهایت، پس از اینکه شما عمل کاشت مو را انجام دادید، آماده هستید که به خانه بروید و رشد موهای شما شروع خواهد شد. خب، این عالی است، اما بهتر است کمی در رابطه با مواردی که ممکن است بهترین نتیجه ممکن حاصل از این روش را بیمه کند، فکر کنید. و بیش از همه، توصیه‌هایی که پزشکان به شما کرده‌اند را دنبال کنید زیرا رعایت هر کدام از آنها دلایلی دارد و انرژی زیادی برای انجام مجموعه دستورالعمل‌های توصیه شده به بیماران پس از کاشت مو باید صرف شود :

داروها
پس از کاشت مو، داروهای ضد درد تجویز می‌شوند، اما بعید است که درد بیشتر از یک یا دو روز ادامه یابد. داروها در کیت قرار دارند و گاهی اوقات اگر درد شدیدی وجود داشت، لازم است کمی تیلنول بسیار قوی تجویز شود. داروهای خواب آور برای ۳ شب اول توصیه می‌شود تا بتوانید خواب آرامی داشته باشید. داروی جلوگیری از تورم نیز باید به همراه آن استفاده شود. همچنین قرار دادن چند بالش زیر سر، در هنگام خوابیدن در هفته اول برای جلوگیری از درد و تورم، مفید خواهد بود.

شامپوی نرم کننده مو
تمیز کردن مو به طور منظم، پس از جراحی بسیار مهم است. تصور می‌شود که این کار پیوندها را از بین می‌برد، اما اگر آن را به شیوه توصیه شده انجام دهید، احتمال آسیب رسیدن به پیوند بسیار دور از انتظار است. شامپو زدن به مو، خاک، خون و روغن را از مو می‌شوید و کمک می‌کند تا به راحتی "کبره" یا چرک‌هایی را که در نواحی دریافت کننده مو، شکل می‌گیرند، از بین برده شوند؛ این کبره‌ها در اغلب موارد حداکثر تا ۲-۳ هفته از بین خواهند رفت. اگر این اتفاق نیافتاد، ممکن است به اندازه کافی شامپو نزده باشید. رعایت بهداشت فردی مناسب به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند و موجب عدم ریزش موهای کاشته شده می‌شود که قبل از شروع فاز جدید رشدشان، "جابجا" شده‌اند.

اگر موهای خود را مرطوب نگه دارید، خارش از بین خواهد رفت
مرطوب نگه داشتن مناطق گیرنده و اهدا کننده مو باعث تسریع بهبودی آنها می‌شود. اگر محلول نمکی چند بار در روز بر روی گرافت‌ها اسپری شود، به این فرایند کمک می‌کند. برای چند روز اول، شما ممکن است خارش قابل توجهی در مناطق اهدا کننده و گیرنده داشته باشید. خاراندن ناحیه اهدا کننده در پشت سر، باعث ایجاد زخم می‌شود؛ در حقیقت، مفید است که ناحیه اهدا کننده را از آلودگی، کبره و هر نوع تجمع گرد و خاک و پمادی مصون نگه دارید. از سوی دیگر، محل‌های پیوند شده، موضوع دیگری هستند. آنها در طی سه یا چهار روز اول، در معرض بیشترین آسیب منجر به تروما هستند، که هم زمان ممکن است خارش زیادی داشته باشند! مرطوب نگهداشتن آنها با محلول آب نمک نیز عامل مهمی در جلوگیری از زخم یا احساس خارش است. مالش‌های شدید و به ویژه خاراندن با ناخن می‌تواند به راحتی پیوندها را از بین ببرد، که ممکن است باعث خونریزی خفیفی شود، اما مهم‌تر از همه این است که، یک یا چند تار با ارزش مو را از دست می‌دهید.

عوارض کاشت مو
همان‌طور که می‌دانید تمامی عمل‌های جراحی عوارض و خطراتی را به دنبال دارند. عوارض کاشت مو عبارت‌اند از:

خونریزی
عفونت
احساس بی‌حسی و کشیده شدن پوست سر از عوارض کاشت موی سر به صورت موقتی است .
درد
ورم جلوی سر و صورت
به‌جا ماندن جای زخم در محل قرار گرفتن گرافت مو یا در محل کاشت مو
 رشد ضعیف و نامناسب گرافت‌های کاشته شده
ظاهر غیرطبیعی موها پس از کاشت مو
موارد فوق می‌توانند عوارض کاشت موی طبیعی باشند که به ندرت در افراد رخ می‌دهد.

پرسش و پاسخ در مورد کاشت مو
مدت زمان بهبودی بعد از عمل کاشت مو چقدر است؟

بسیاری از مردم در روز بعد می‌توانند کار کنند و بیشتر فعالیت‌هایشان را ظرف ۳ روز، از سر بگیرند. تمام فعالیت‌ها، از جمله ورزش و مراقبت‌های معمولی از موها، می‌تواند در عرض پنج روز به روال سابق برگردد. زخم‌های کوچک موجود در سر، مانند حالتی است که پس از اصلاح با تیغ ایجاد می‌شود، و در صورتی که توصیه‌های پزشکان به خوبی رعایت شوند، در کمتر از یک هفته از بین می‌رود. بر اساس به میزان طاسی یا مدل موی شما، بیشتر مردم هرگز متوجه پیوند مو شما نخواهند شد.

چه تعداد گرافت نیاز دارم؟
این بستگی به اهداف شما و میزان ریزش موی شما دارد. پزشکان می‌توانند طاسی‌های کوچک یا نقاط دچار ریزش موی روی سر یا کل پوست سر را (در جلسات متعدد) درمان کنند. این موارد در زمان مشاوره شما با پزشک کاشت مو، مشخص خواهد شد.

آیا این روش درد دارد
این یک عمل جراحی است و پزشکان ادعا می‌کنند که هیچ دردی وجود نخواهد داشت. با این حال، درد آن واقعا کم است، و در عمل ARTAS ((FUE حتی کمتر نیز خواهد بود زیرا در آن هیچ برشی ایجاد نخواهد شد. دکتر برای تمام بیماران داروی ضد درد تجویز می‌کند. بعضی از بیماران اظهار می‌کنند که سخت‌ترین قسمت از کل این پروسه، یک روز کامل نشستن روی صندلی برای انجام این عمل است.

طول این عمل چقدر است؟
انجام عمل در هر دو روش کاشت مو، نیاز به حدود ۸-۱۰ ساعت زمان دارد. روز عمل یک روز خسته کننده است. از بیماران تقاضا می‌شود که کمی قبل از ساعت ۸ صبح به مطب مراجعه کنند و معمولا بین ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر، عمل پایان می‌یابد. شما می‌توانید استراحت‌های کوتاهی برای بلند شدن و استراحت دادن به پاهایتان یا استفاده از سرویس بهداشتی، داشته باشید.

چه مدت طول می‌کشد تا مو شروع به رشد کند و چه مدت طول می‌کشد تا قابل تشخیص باشد؟
درست مثل زمانی که شما یک گیاه را از حیاط پشتی به حیاط جلویی جابه جا می‌کنید، برای اینکه گیاه بتواند از شوک جابجایی‌اش بیرون بیاید، مدتی طول می‌کشد و سپس دوباره رشد می‌کند. جابجایی فولیکول مو درست مثل گیاه است، و به زمان کمی تا شروع مجدد رشد نیاز دارد، اما در عرض ۹۰ تا ۱۲۰ روز، شما مشاهده خواهید کرد که موها اندکی رشد کرده‌اند و در حدود چهار تا هشت ماه کاملا رشد کرده و قابل مشاهده خواهند بود. این زمان برای رشد موهای کاشته شده، حدود ۹۰ تا ۱۲۰ روز کوتاه‌تر شده است، زیرا پزشکان اخیرا پس از عمل از پپتید مس و تکنولوژی‌های لیزری در سطوح کم استفاده می‌کنند. حدود ۵۰ درصد از بیمارانی که با استفاده از این فن آوری، تجربه کاشت مو داشته‌اند، ۴۵ تا ۹۰ روز پس از عمل، رشد موی قابل توجهی داشته‌اند. شما هر روز افزایش موهای جدید خود را خواهید دید. هنگامی که شما اولین اصلاح موی خود را انجام دهید، احساس متفاوتی به ظاهر خود پیدا خواهید کرد.

اگر این عمل نتیجه‌ای نداشته باشد یا موفقیت آمیز نباشد چه؟
هنگامی که دکتر اعلام کند که شما یک بخش اهدا کننده مو به میزان کافی دارید (جایی که موهای پیوند شده از آن برداشته می‌شود) و انتظارات واقع گرایانه‌ای نسبت به نتیجه عمل داشته باشید، روش کاشت موها تضمین شده است که موفقیت آمیز خواهد بود و رشد می‌کنند. در این شرایط، بسیار نادر که درصد کوچکی از گرافت‌ها نگیرند، و تا زمانی که ناحیه اهدا کننده مناسبی در دسترس باشد، پزشکان آنها را بدون دریافت هزینه اضافی، جایگزین خواهند کرد.