عوارض و مراقبت های بعد از کاشت مو

 

مانند هر عمل جراحی دیگر در مواردی احتمال بروز عوارض ناشی از عمل در کاشت مو نیز وجود دارد و همچنین بعد از عمل یکسری مراقبت ها لازم است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
عوارض بعد از کاشت مو را بشناسید
به دنبال پیشرفت های علمی چند سال اخیر، معمولا پیوند مو بی عارضه و بی خطر است اما متاسفانه گاهی به دلیل دخالت های غیرتخصصی و انجام این کار توسط افراد غیرمتخصص، عوارض جدی و شایعی دیده می شود که از آن جمله می توان به وجود جوشگاه های غیرعادی در نواحی برداشت مو، رویش ناکامل موهای پیوندزده شده، افزایش احتمال بروز عفونت، احتمال بروز جوشگاه در ناحیه کاشت مو، احتمال نکروز (مرگ) پوست ناحیه ای که در جلوی سر مو کاشته شده و از همه مهم تر و شایع تر نمای غیرطبیعی موهای کاشته شده اشاره کرد.بعد از عمل نیز باید به طور دقیق از موهای کاشته شده مراقبت کرد که این موضوع نیازمند آگاهی کامل در این زمینه است.کاشت مو

عوارض احتمالی کاشت مو در همه افراد ظاهر نمیشود و ممکن است در برخی افراد تمام عوارض ها ایجاد شود.

عوارض کاشت مو که احتملا بعد از عمل ظاهر میشود

این عوارض عبارتند از:


1- تورم پیشانی و دور چشم :با توجه به تزریق سرم در محل گیرنده در غالب موارد در ناحیه پیشانی و دور چشم تورم ایجاد میشود .این حالت گذار است و در عرض چند روز برطرف میشود.

2- عفونت:برای جلوگیری از عفونت بیماران بایستی آنتیبیوتیکهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور مصرف نمایند و در اینصورت بروز عفونت نادر است.

3- احساس بیحسی و مورمور شدن :این حالت معمولاً گذار بوده و بعد از یک مدت از بین میرود.

4- درد:پس از عمل در ناحیة گیرنده و دهنده ممکن است بیمار درد داشته باشد عمدة درد در روز اول کاشت میباشد و در روزهای بعدی بیماران درد نخواهند داشت با مصرف داروهای تجویز شده درد کاهش مییابد.

5- خارش:خارش بخصوصی در محل گیرنده ممکن است تا مدتی ادامه یابد که با مصرف دارو قابل کنترل است.

6- جوش:گاهاً به هنگام رشد موها در محل بیرون آمدن آنها یک جوش التهابی قرمز ایجاد میشود. این جوشها معمولاً خودبه خود بهبود مییابد و در مواردی ممکن است به مداخله پزشکی نیاز داشته باشند.

7- نکروز محل گیرنده:این عارضه نادر و در واقع جدیترین عارضه کاشت مو است که نتیجه عمل را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث میشود که موها در یک منطقه رشد نکرده و در سایر نواحی به صورت کامل رشد نکنند.فاکتورهایی که فرد را مستعد بروز این عارضه میکنند عبارتند از:کشیدن سیگار ،سرهای پهن،کاشت مو با تراکم خیلی بالا واستفاده از ادرنالین .در صورت بروز این عارضه ممکن است نیاز به کاشت مجدد در محل نکروز وجود داشته باشد .

8-سکسکه:یک پدیده جالب است که بعضا پس از کاشت مو رخ میدهد. علت دقیق این عارضه مشخص نیست. در اکثر موارد موقتی است و در موارد کمی نیاز به درمان خواهد داشت.

لازم به ذکر است در صورتیکه کاشت مو به درستی انجام شود انتخاب بیمار صحیح باشد، انتظارات بیمار واقعگرایانه باشد ملاحظات تکنیکی به درستی لحاظ شده باشند بروز عوارض به حداقل خواهد رسید انجام کاشت مو بدون رعایت موارد فوق توسط افراد و تیمهای غیرحرفهای وغیرمتخصص باعث بروز نتایج نامطلوب و غیرطبیعی خواهد شد.

بعد از کاشت مو باید از آنها مراقبت کرد

مراقبت های بعد از کاشت مو
بعد از انجام عمل کاشت مو یکسری اعمال به منظور حفاظت از منطقه دریافت کننده گرافت های کاشت مو باید انجام شود. باید منطقه ای که کاشت مو در آن صورت گرفته است را از در معرض نور خورشید قرار گرفتن دور کرد و دو روز بعد از جراحی برای شستشوی محل مذکور باید از شامپو استفاده کرد. بعضی از جراحان به بیماران خود پیشنهاد می کنند روز بعد از جراحی از شامپو استفاده کنند. استفاده از شامپو بسیار مهم است چون باعث جلوگیری از دلمه بستن زخم در اطراف محور مو می شود.

این دلمه های پوستی به محور مو می چسبند و خطر ریزش فولیکول های موی تازه کاشته شده در طول 6 تا 10 روز بعد از عمل افزایش پیدا می کند.

در طول 10 روز اول، تقریباً تمامی موهای کاشته شده، بواسطه تغییر محلی که داشته اند آسیب پذیر می شوند و ریزش خواهند داشت. چنین امری کاملاً طبیعی است. بعد از 2 تا 3 ماه موهای جدیدی از فولیکولهای جابجا شده شروع به شکل گیری می کنند. موی بیماران به حالت عادی شروع به رشد می کند و در طول 6 تا 9 ماه بعدی به ضخیم شدن ادامه می دهد. هرگونه ریزش موی بعدی به صورت محتمل از مناطقی که تحت عمل کاشت مو قرار نگرفته اند، صورت می گیرد. بعضی از بیماران برای به تعویق انداختن ریزش مو از دارو استفاده می کنند در حالیکه سایر افراد برای مبارزه با این امر در نهایت تن به یک عمل کاشت موی دیگر می دهند.

در مراقبت های بعد از کاشت مو در درجه اول مراقبت از زخم های ایجاد شده به وسیله ی یک پوشش نیمه نفوذپذیر می باشد که بسیار محکم نبوده و اجازه ی جریان طبیعی خون و مایعات میان بافتی را به محل زخم بدهد و هر روز تعویض شود.

- محل آسیب پذیر باید تا دو روز بعد از عمل جراحی از اشعه آفتاب محافظت شود. همچننی از شستشو ناحیه به وسیله ی شامپو تا دو روز باید خودداری شود. البته برخی پزشکان از روز بعد از طرحی اجازه شامپو کردن مو را به افراد می دهند.

- شامپو کردن مو یکی از مهمترین عوامل جلوگیری کننده از ایجاد دلمه و پوسته در اطراف زخم ایجاد شده در محل پیوند موی طبیعی می باشد که برطرف کردن این پوستۀ و دلمه ها ریسک از دست دادن آن مود 10-7 روز بعد از طراحی را کاهش می دهد.

در ده روز اول بعد از طراحی موهای جابجا شده به طرز بالقوه امکان واکنش نشان دادن به عمل خرید خود را دارند. بعد از 3-2 ماه موهای جدیدشروع در مکان جدید شروع به رشدی کنند و بعد از 9-6 ماه موها شروع به ضخیم شدن می کنند.