داشتن موهای پُر‌پشت و خوش‌حالت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی چهره در خانم‌ها و آقایان است. با این‌همه سه عامل وراثت، هورمون و سن نقش زیادی در میزان پرپشت بودن موها دارند. برخی افراد به‌دلیل مشکلات هورمونی دچار کم‌پشتی و طاسی سر می‌شوند، در برخی افراد زمینه‌ی وراثت مطرح است و گاهی هم مشکلات هورمونی در کاهش موهای سر نقش دارند. در سال‌های اخیر عمل کاشت مو یا پیوند مو با جدیدترین متدها به‌خصوص در کشورمان ایران، پیشرفت‌های علمی و عملی فراوانی داشته و نتیجه‌ی کار در اکثر موارد برای افراد راضی‌کننده است. با ما همراه باشید تا در مورد عمل کاشت مو، روش‌های مختلف کاشت مو، مراقبت‌ها و مزایا و معایب این عمل برای شما بگوییم.

پیوند مو یا کاشت مو چیست؟
اگر دچار طاسی یا ریزش موی سر شده‌اید، کاشت مو یا پیوند مو یکی از روش‌های مؤثر برای رفع این نقص است. در عمل کاشت مو، پزشک متخصص تکه‌های باریک پوست را از قسمت پرپشت‌تر که معمولا پشت سر است می‌برد، خرد می‌کند و به قسمت‌های بدون مو یا کم مو پیوند می‌زند یا گرافت می‌کند. این تکه‌های سالم پوست که حاوی فولیکول‌های مو هستند، در هر قسمتی از بدن توانایی رشد کردن دارند.

عمل کاشت مو را در قسمت‌های مختلف مثل موی سر، ابرو و ریش هم می‌توان انجام داد. اگر پیوند و کاشت واحدهای فولیکولی به‌درستی انجام شود، موهای کاشته‌شده در ناحیه‌ی موردنظر به‌طور طبیعی رشد می‌کنند، دائمی هستند، حالت داده می‌شوند، به مراقبت خاصی نیاز ندارند و نمی‌ریزند.

ذکر این نکته ضروری است که طبق بخشنامه‌ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متخصصان واجد شرايط برای انجام کاشت مو، متخصصان پوست، جراحان پلاستيک و جراحان سر و گردن هستند که دانش کافی در زمينه‌ی بيماری‌های پوستی و مو را دارند.

انواع روش‌های کاشت مو
چندین روش برای کاشت مو وجود دارد که با توجه به شرایط و اولویت‌های بیمار و تشخیص پزشک از یکی یا ترکیبی از آنها برای عمل کاشت مو استفاده می‌شود.

۱. کاشت مو به روش FIT یا FUE

در روش کاشت مو موسوم به FIT یا FUE که مخفف Follicular Unit Transplantation است، فولیکول‌های مو یا واحدهای مو که به آنها FUG می‌گویند به‌صورت گروهی یا تک‌تک از پشت سر با وسیله‌ای به نام «هولدر» یا «پانچ» برداشته می‌شوند و در نواحی‌ای که مو ندارد، کاشته می‌شوند. در این روش که چند جلسه به طول می‌انجامد، در حقیقت یک عمل جراحی انجام نمی‌شود و در هر جلسه میانگین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ فولیکول مو از پشت سر برداشته و در نواحی مورد نظر کاشته می‌شوند.

روش کاشت موی FIT یک روش بدون درد با بی‌حسی موضعی است که برای کاشت مو در نواحی‌ای که وسعت کمتری دارند مثل ریش، ابرو، مژه، سبیل یا کسانی که طاسی وسیع ندارند یا زمانی که امکان برداشت بافت به هر دلیلی از پشت سر بیمار وجود ندارد کاربردی‌تر است.

بد نیست بدانید در روش کاشت مو FIT یک تا چهار هفته بعد از کاشت مو، فولیکول‌ها وارد فاز استراحت می‌شوند و موهای کاشته‌شده دچار ریزش می‌شوند. در ماه دوم تا چهارم بعد از کاشت مو به‌خاطر این ریزش احتمالا ممکن است تصور کنید حجم موهایتان کم شده است اما نگران نباشید، در حقیقت موها در وضعیت شوک به‌سر می‌برند و دوباره رشد می‌کنند. در فاصله‌ی زمانی ۴ تا شش ماه بعد از پیوند، موهای کاشته‌شده به‌تدریج از پوست سر خارج می‌شوند و بلند می‌شوند. در مجموع یک سال زمان لازم است تا موهای کاشته‌شده صد‌در‌صد رشد کنند و موهایتان پرپشت به‌نظر برسند. در فاصله‌ی زمانی سال‌های اول تا دوم کاشت، موها زیاد شده و ظاهر طبیعی‌تری پیدا می‌کنند.

مزایای کاشت مو به روش FIT
درد کمتر؛
خونریزی بسیار کم؛
عدم نیاز به پانسمان و مراقبت اختصاصی از زخم؛
از بین رفتن جای زخم.
تعداد فولیکول‌های موی بیشتری در جلسات متوالی برداشته می‌شود.
افرادی که تمایلی به انجام عمل جراحی برای کاشت مو ندارند، اشخاصی که طاسی سر گسترده ندارند و نیز کسانی که تراکم موها‌یشان در ناحیه‌ی پیوند اندک است، با این روش راحت‌تر به خواسته‌شان می‌رسند.

 

معایب کاشت مو به روش FIT
هزینه‌ی بیشتر؛
از آنجایی که برداشتن فولیکول‌های مو با وسیله‌ای به نام پانچ انجام می‌شود، احتمال آسیب‌دیدن بخش زنده‌ی ریشه‌ی مو زیاد است.
تعداد فولیکول‌های برداشتی در هر جلسه محدود است به همین دلیل جلسات متعددی برای کاشت مو نیاز است.
طولانی بودن روند کار احتمال آسیب دیدن گرافت‌ها و خشک‌شدن آنها را افزایش می‌دهد.
زمانی که قرار است تعداد زیادی فولیکول مو از ناحیه‌ی پشت سر (بانک مو) برداشته شود، لازم است که موها کاملا کوتاه شوند.
تخریب بانک مو.
به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ایراد روش FIT تخریب بانک موست. به‌عقیده‌ی برخی پزشکان متخصص کاشت مو ، فردی که یک‌بار به روش FIT کاشت مو انجام بدهد، برای کاشت موی دفعات دوم و سوم به مشکل بر‌می‌خورد زیرا بانک مو تا حد زیادی استفاده و تخریب شده و برای دفعات بعدی تعداد موی کمتری می‌توان از آن برداشت کرد.

۲. کاشت مو به روش FUT 

در روش کاشت مو FUT یا Follicular Unit Transplantation، یک تکه نوار باریک از بافت پوست پشت سر فرد برداشته می‌شود و سپس توسط پزشک مجرب در زیر میکروسکوپ‌های مخصوص کاشت مو به واحدهای مو یا FUG تبدیل می‌شود. پس از آن در نواحی‌ای که قرار است کاشت انجام شود، برش‌هایی ایجاد می‌شود و واحدهای مو یا FUG در این برش‌ها کاشته می‌شوند.

مزایای کاشت مو به روش FUT
آنچه که طبق تجربه و طی سال‌ها در مقایسه میان دو روش کاشت موی FIT و FUT به‌دست آمده حاکی از آن است که روش FUT از بسیاری جهات ازجمله ایجاد جای زخم، مدت زمان خشک‌نشدن گرافت‌ها، درصد آسیب گرافت‌ها، کیفیت گرافت‌ها از لحاظ ساختار و بافت، مدت زمان عمل، عوارض و حتی هزینه‌ی عمل نسبت به FIT برتری دارد. دیگر مزایای کاشت مو به روش FUT عبارت‌اند از:

غیر‌قابل رؤیت بودن محل کاشت مو؛
ایجاد یک خط طبیعی در جلوی سر و ظاهر طبیعی آن؛
طبیعی بودن ظاهر موها و عدم فرورفتگی یا برجستگی پوست سر؛
امکان برداشت موهای ناحیه‌ی پشت سر و دیگر نواحی مختلف بدن مثل کتف و سینه؛
حفظ کیفیت گرافت‌ها برای تکرار مجدد کاشت در صورت نیاز.
معایب کاشت مو به روش FUT

 

بزرگ‌ترین ایراد کاشت مو به روش FUT ایجاد برشی بزرگ در ناحیه پشت سر است که احتمال باقی ماندن جای زخم یا جوش‌گاه در آن وجود دارد. از سوی دیگر کم‌شدن حجم بانک مو به‌نحوی که در مراحل بعدی برای پیوند مجدد مو بیش از یک یا حداکثر دو بار دیگر نمی‌توان از بانک موی فرد برای ایجاد تراکم استفاده کرد و خونریزی، تورم سر و صورت و درد در محل برش از دیگر معایب کاشت مو به روش FUT است. یکی دیگر از معایب اساسی کاشت مو به روش FUT محدودیت انجام کاشت مو در کسانی است که پوست سرشان قابلیت کشیده‌شدن را ندارد یا در مراحل اولیه‌ی ریزش مو قرار دارند.