آیا کاشت مو SUT روش جدیدی است؟ معایب کاشت مو SUT و مزایای آن چیست؟

کاشت مو به روش SUT در واقع همان روش کاشت مو FIT می باشد. با این تفاوت که برداشت فولیکول‌های مو به صورت گروهی و دانه‌ای از پشت سر شخص با دستگاه های اتوماتیک و غیر دقیق انجام می شود. در بعضی از مواقع این دستگاه موجب آسیب رساندن به گرافت های موی برداشته شده می‌شوند. در روش کاشت SUT تعداد خیلی زیادی از فولیکول های مو ممکن است از بین بروند. این روش اصطلاحا به دلیل S اول کلمه SAFER با نام SUT شناخته می شود.

کاشت مو به روش SUT همانطور که در بالا به آن اشاره شد همان کاشت مو به روش Safer می باشد. روش قدیمی و منسوخ شده SUT در سال ۲۰۰۰ میلادی وارد ایران شد. (بنابرین برخلاف تبلیغات و شایعه پراکنی های موجود هیچ نوآوری جدیدی نیست ). دستگاه Safer مو را بصورت همان روش کاشت موی FIT بصورت تک تک از بانک مو جدا می کند.

اولین نقص روش SUT : پس از مدتی که از استفاده این دستگاه گذشت انجمن متخصصان پوست تهران طی نامه شماره پ/۷۵۱۴۸۵ مورخه ۸۱/۱۲/۱۸ ممنوعیت این دستگاه را به سبب ایراد خسارات جبران ناپذیر اعلام نمود.

نکته دیگر این که این دستگاه هیچ ربطی کاشت مو توسط ربات ندارد. با توجه به ایرادات وارده برای آموزش کاشت مو به افراد مبتدی و تازه کار که توانایی تربیت تکنسین ندارند مفید واقع می شوند.

برخی از معایب کاشت مو SUT
احتمال انتقال بیماری به دلیل عدم امکان استریل نمودن کلیه قسمت های دستگاه به خصوص تیوب های انتقال دهنده ی گرافت مو.
ایجاد تخریب در نواحی گیرنده و دهنده.
استفاده از مکانیزم قدیمی و طرد شده ی پانچ گرافت.
بیش از ۵۰ درصد گرافت های برداشت شده به وسیله دستگاه از بین رفته اند و کیفیت خود را از دست داده اند.
بجا ماندن حفرهای موی کاشته شده و بجا ماندن اسکار از حاصل دستگاه های اتوماتیک در قسمت برداشت مو آسیب جدی به بانک موی شخص وارد می نماید.
مقایسه کاملا علمی و بی طرفانه روش SUT با سایر روش های کاشت مو :
ادعاهایی که در مورد روش SUT هست را با هم بررسی میکنیم :

عدم احتیاج به تیغ جراحی
بیهوش نکردن بیمار
به جا نماندن اسکار یا جای برش
عدم وجود عوارض
با کمی فکر، تامل و تحقیق بیشتر در مورد روش های مختلف کاشت مو، پی میبریم روش FIT که بهترین روش کاشت مو حال حاضر دنیاست همه این مزایا را دارد. در روش FIT در کلینیک کاشت مو ایران FIT بیمار بیهوش نمی شود. جای اسکار و یا جای برش فقط در روش FUT می باشد. در روش نوین FIT نیز هیچ عارضه بیمار را تهدید نخواهد کرد. پس دلیل این حجم تبلیغات گسترده روی روشی که تنها تفاوت آن استفاده از دستگاه به جای هولدرهای دستی است چیست ؟

پاسخ این سوال را به خود شما وا میگذاریم و در ادامه به بررسی سایر ادعاهای موجود در این زمینه میکنیم.

بررسی ادعاهای برخی کلینیک ها در مورد روش کاشت مو SUT
۱۴۰۰۰ تار مو در یک جلسه : به فرض درست بودن این ادعا و کاشت واقعا ۱۴۰۰۰ تار مو برای هر فرد آیا با روش های دیگر کاشت مو نمیتوان ۱۴۰۰۰ تار مو کاشت ؟ همانطور که گفته شد کاشت مو به روش SUT دقیقا از تکنیک کاشت مو به روش FIT بهره میبرد، پس ایجاد تراکم با روش مادر ( روش FIT ) هم امکانپذیر است.
خط رویش طبیعی : خط رویش طبیعی که تخصص آن تنها در اختیار کلینیک ایران FIT می باشد به راحتی توسط روش کاشت مو FIT انجام می پذیرد. تخصص کلینیک ایران FIT کاشت مو در نواحی گیجگاهی به علاوه خط رویش طبیعی با فرمول لئوناردو داوینچی می باشد.
نبود جلسات مکرر در کاشت مو : در روش کاشت مو FUT و روش ترکیبی نیز همانند روش SUT کاشت مو می تواند یکروزه انجام شود. همچنین اگر تعداد گرافت زیادی برای پوشش منطقه طاس سر احتیاج نباشد، کاشت مو به روش FIT نیز یک روزه انجام می شود. مقایسه روش SUT با یک روش قدیمی و سنتی ( FUT ) باز ما را به تفکر بیشتر در مورد این روش به اصطلاح جدید وا میدارد. حال باید به این نکته نیز توجه کرد که برای جراحی و یا عمل کاشت مو که چهره زیبای انسان را در برمیگیرد، آیا به فرض یک روز اضافه جای دوری میرود ؟
وجود تراکم بسیار بالا : بالاترین تراکم ممکن کاشت مو با هر روش کاشت مو استاندارد امکان پذیر است. پس دلیلی ندارد صرفا و جهت تبلیغات برای ایجاد تراکم بالا به روش خاصی تاکید کرد.
به روزترین متد اروپا و آمریکا : با بررسی در سایت های کلینیک های کاشت مو معتبر دنیا به روش کاشت مو FUE میرسیم. روش کاشت مو FUE همان روش کاشت مو FIT می باشد. در کشورهای پیشرفته دنیا هم روش FIT استفاده می شود. روش SAFER فقط در حد آزمایش مورد استفاده قرار گرفت و به سرعت از طرف انجمن های پوست و مو کشورهای مختلف دنیا غیرمجاز اعلام شد.
عدم وجود درد و خونریزی : متاسفانه در وب سایت بعضی از کلینیک ها شاهد شایعه پراکنی در مورد روش کاشت مو FIT هستیم. در روش کاشت مو FIT هیچ درد و خونریزی وجود ندارد. درد و خونریزی فقط در روش FUT به دلیل برش لایه ای از پوست سر برای جدا سازی فولیکول های مو ایجاد می شود.

 

معایب کاشت مو SUT
باز به غیر بهداشتی بودن روش کاشت مو SUT اشاره میکنیم . اصطلاح SUT یک اصطلاح ” من در آوردی ” است که در هیچ یک از کتاب های مرجع کاشت مو وجود ندارد . طبق گفته افرادی که از این اصطلاح استفاده می کنند به معنای انجام کاشت مو با حداقل آسیب به فولیکول ها (پیاز مو) می باشد.

مسلما در مراحل مختلف کاشت مو هرچه پزشک بتواند با دقت بیشتر و با حداقل آسیب به موها این عمل را انجام دهد نتیجه و راندمان عمل بهتر خواهد بود و این مطلب کاملا روشن و بدیهی است .

استفاده از اصطلاحات خودسرانه و شخصی که متاسفانه این روزها نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز توسط افراد سودجو و فرصت طلب صورت میگیرد فقط به منظور جلب توجه و جذب افراد ناآگاه بوده و عملی سخیف و غیر اخلاقی است.

در پایان امیدوارم شما بعد از مطالعه این مقاله ، قبل از خواندن هرگونه مطالبی نظیر مطالبی که برخی وب سایت های کاشت مو نگاشته شده است ، به خوبی در مورد آن تحقیق کرده و فریب افراد سودجو را نخورید 

 

برخی از معایب کاشت مو به روش SUT
احتمال انتقال بیماری به دلیل عدم امکان استریل نمودن کلیه قسمت های دستگاه به خصوص تیوب های انتقال دهنده ی گرافت مو؛
ایجاد تخریب در نواحی گیرنده و دهنده؛
استفاده از مکانیزم قدیمی و طرد شده ی پانچ گرافت؛
بیش از ۵۰ درصد گرافت های برداشت شده به وسیله دستگاه از بین رفته اند و کیفیت خود را از دست داده اند؛
بجا ماندن حفرهای موی کاشته شده و بجا ماندن اسکار از حاصل دستگاه های اتوماتیک در قسمت برداشت مو آسیب جدی به بانک موی شخص وارد می نماید.
متاسفانه وجود متون غیر علمی و بدون پشتوانه در سایت های برخی از کلینیک های کاشت مو در ایران که با صرف هزینه های فراوان رتبه های شاخص موتورهای جستجو را به خود اختصاص داده اند، موجب سردرگمی عزیزانی می شود که قصد کسب علم و آگاهی در مورد روش های کاشت مو دارند.

نبود مقالات علمی معتبر و بدون منبع در وب سایت های این کلینیک ها حاکی از همین امر می باشد. بعضی از به اصطلاح همکاران در این کلینیک ها برای کسب درآمد بیشتر و نبود توانایی کافی در رقابت با معتبرترین و بزرگترین کلینیک های ایران آن ها را به راه نادرست رقابت ناصحیح وامیدارد.