هر آنچه باید درباره ی کاشت مو بدانید


خوشبختانه دکتر Orentreich توانست طرحی را که دکتر Okuda ژاپنی، 20 سال قبل از او اعلام کرده بود به مرحله اجرا درآورد و ما با پدیده جدیدی به اسم کاشت مو و یا پیوند مو آشنا شدیم. البته این طرح خیلی هم جدید نیست! چیزی حدود 60 سال از اختراعش می‌گذرد و در حال حاضر و با پیشرفت علم پزشکی، خیال کسانی که با مشکل ریزش شدید مو و یا حتی طاسی سر مواجه بودند راحت شده است.
در چه نواحی می‌توان مو کاشت؟

در نواحی مختلفی نظیر موارد زیر می‌توان کاشت مو یا همان پیوند مو را انجام داد:

    سر
    سبیل
    ریش
    مژه
    ابرو
    نواحی اسکار و…

چه کسانی نمی‌توانند کاشت مو انجام بدهند؟

همه افراد می‌توانند کاندید کاشت مو باشند به جز:

    آقایان 18 الی 25 سال، مگر در شرایطی خاص (خانم‌ها محدودیت سنی ندارند).
    بیماران دیابتی و فشار خون باید پیش از عمل، بیماری خودشان را کنترل نمایند.
    مبتلایان به بیماری‌های عفونی و پوستی
    پوست‌های بیش از حد سفت




کاشت مو روش‌های مختلفی دارد که در کلینیک زیبایی آریا این فرایند به دو روش زیر انجام می گردد:
کاشت مو تضمینی
روش جراحی FUT یا Follicular Unit Transplant

در این روش که در اتاق عمل انجام می‌گیرد، ابتدا یک برش نواری هر آنچه باید درباره ی کاشت مو بدانید از پوست پشت سر به عرض 2 سانتی‌متر برداشته می‌شود و بعد از آن با تکه تکه نمودن برشِ گرفته‌شده از پوست، فولیکول‌های مو جدا می‌گردد و در منطقه مدنظر کاشته می‌شود.
کاشت مو به روش غیر جراحی (نوع FIT)

روشی که در آن به وسیله سوزن‌های بسیار نازکی از موی فرد متقاضی برداشته می‌شودهر آنچه باید درباره ی کاشت مو بدانید  و بعد از آن این مو در ناحیه‌ای که طاس است کاشته می‌شود و پانسمانی بسیار سطحی که یک روز بیشتر نمی‌ماند بر روی آن انجام می‌شود که کیفیت موی کاشته شده بالا برود.


کاشت مو به روش sut

این تکنیک برتر کاشت مو دیگر همانند روش های رایج و سنتی نیازی به برش و جراحی و هر آنچه باید درباره ی کاشت مو بدانید بجا ماندن اسکار و یا درد و تحمل زمان طولانی دوره نقاهت وغیره… وجود ندارد. در کلینیک زیبایی آریا می توانید توسط افرداد متخصص این روش انجام می شود، علت برتری کاشت مو به روش SUT نسبت به سایر روش های رایج، برداشت سریع و دقیق گرفتها هر آنچه باید درباره ی کاشت مو بدانید است که زیر نظر مجرب ترین تیم دوره دیده و باتجربه کاشت مو انجام میشود و پس از ان نگهداری گرفتهای برداشته شده و سلامت آنها تا مرحله کاشت و انجام اسلیفت های بسیار ظریف کاشت گرفت ها که به فاصله زیر یک میلی متر انجام می شوند اینها برخی از مزیت های این تکنیک نسبت به سایر روش های کاشت مو می باشد.

نکته: بانک مو، جایی‌ست از سر که از آن مو برمی‌دارند و در جایی دیگر می‌کارند.

کاشت مو در چند جلسه انجام خواهد شد؟

اهداف و انتظارات از انجام عمل کاشت مو در افراد مختلف، متفاوت است. اهر آنچه باید درباره ی کاشت مو بدانید اکثر افراد در یک جلسه کارشان به پایان می‌رسد اما مواقعی هم وجود دارد عمل کاشت به دو یا بیشتر از چند روز نیاز داشته باشد.
مراقبت‌های لازم بعد از کاشت مو:

    بعد از انجام کاشت پانسمانی روی سر بیمار می‌گذارند تا از گرافت‌ها مراقبت کند. برای همین بدون نظر پزشک نباید پانسمان برداشته شود.
    بعد از کاشت ممکن است فرد دچار سردرد شود که این یک امر طبیعی است. برای همین با مشورت پزشک خود می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.
    تا بهبود کامل باید از انجام کارهای سنگین پرهیز کنید.
    برای گذاشتن سر روی بالش باید احتیاط کافی داشته باشید. تماس ناحیه‌ای که در آن مو کاشته شده با بالش، موجب ریزش فولیکول‌های مو می‌شود. در‌نتیجه موهای کاشته شده زودتر از موعد مقرر از جای خود کنده می‌شود. در صورتی که در روزهای ابتدایی درمان، فولیکوها شروع به ریزش کنند، باید به سرعت با پزشک تماس برقرار کنید.
    باید از تعریق بیش از اندازه هم پرهیز کنید چرا‌که تعریق زیاد ممکن است موجب بروز عفونت‌های شدید در ناحیه پیوند و حتی ناحیه‌ای که از آن گرافت دریافت شده، شود.
    شست‌وشوی موها در روزهای ابتدایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا تماس آب و حتی دست زدن به ریشه موها موجب ریزش آنها می‌شود. استحمام پس از کاشت مو باید تحت‌نظر پزشک و با نظر وی آغاز شود.
    بهتر است تا جایی که امکان دارد بعد از کاشت از گذاشتن کلاه و روسری برای مدتی اجتناب کنید.
    در روزهای اول از قرار گرفتن زیر نور خورشید اجتناب کنید

بایدها و نبایدهای کاشت مو در بانوان

یکی از سختی‌هایی که کاشت مو در بانوان به همراه دارد، کم‌پشت بودن موهای آن‌ها می‌باشد و نه درواقع عدم وجود مو. در آقایان طاسی کامل به متخصصان این امکان را می‌دهد که بتوانند به‌راحتی و بانظم خاصی فولیکول‌های پیوندی را در پوست سر قرار دهد. درصورتی‌که در بانوان، متخصص باید دارای مهارت ویژه‌ای باشد که بتواند بدون آسیب زدن به سایر ریشه‌ها، فولیکول‌های جدید را در جای خود قرار دهد. همچنین باید دقت شود که تراکم مو در همه جای سر یکسان باشد. همچنین باید بانوان توجه کنند که علت ریزش مو در آقایان با آن‌ها متفاوت است. زیرا که علت اصلی طاسی در آقایان تغییرات هورمونی می‌باشد. درحالی‌که در بیشتر زنان، وجود نواحی خالی در پوست نشان‌دهنده عدم وجود فولیکول نیست. بلکه امکان دارد که این فولیکول‌ها تضعیف‌شده باشند. بنابراین تشخیص اینکه چرا یک ناحیه از بدن دچار ریزش مو شده است می‌تواند کمک شایانی به ریزش مو و نحوه کاشت مو داشته باشد.

 
چه زمان مو های جدید کاشت شده رشد می کنند؟

معمولا موهای کاشته شده 3 الی 5 ماه بعد از کاشته شدن شروع به رشد می نمایند. البته موهای کاشته شده زمانی که شروع به رشد می کنند بسیار ظریف و نازک هستند و پس از گذشت یک سال این مو ها کاملا قوی شده و مانند موهای طبیعی خود فرد می شوند.
 آیا نتیجه جراحی کاشت دائمی است؟

از آنجایی که فولیکول هایی که به نواحی طاس سر فرد انتقال داده می شوند از موهای مقاوم بانک موی فرد انتخاب می شوند و همچنین پیش از انجام عمل جراحی مشکلاتی که باعث ریزش مو در فرد شده اند مورد بررسی قرار می گیرند و جبران سازی می شوند، موهایی که با جراحی بر روی سر فرد کاشته می شوند دائمی بوده و هیچ گاه این موها مجدد ریزش نخواهند نمود. باید به خاطر داشته باشید که دلیل عمده آن که این موها دچار ریزش نمی شوند آن است که این موها از نواحی مقاوم در برابر ریزش برداشته شده اند.


چگونه یک پزشک مناسب و قابل اعتماد پیدا کنیم؟

مهم ترین و حساس ترین نکته در پروسه کاشت مو انتخاب جراح است، زیرا تبحر، دقت و توانایی پزشک متخصص جراحی که شما برای ترمیم موهای خود انتخاب می نمایید می تواند در طبیعی شدن نتایج حاصل از جراحی و میزان پر بودن موها تاثیر گذار باشد و این موها تمام طول عمر شما با شما خواهند بود و بر ظاهر شما تاثیر خواهند گذاشت. لذا باید برای انتخاب پزشک دقت بسیاری به کار گرفته  شودريال شما می توانید برای آنکه از مهارت یک پزشک اطمینان حاصل کنید به بیمارارنی که تحت جراحی پزشک مد نظر بوده اند مراجعه نمایید و علاوه بر مشاهده نتایج از آنها پرس و جو کنید و میزان رضایت آنها را بسنجید.


عوامل شکست کاشت مو

برخی افراد گمان می کنند بعد از عمل کاشت مو شرایط موی سر آن ها همانند قبل بوده و به همان طریق با موهای پیوند زده برخورد می کنند. اما  عدم آگاهی ان ها در مورد مراقبت از کاشت مو منجر می شود که علی رغم هزینه های انجام شده، این روش درمانی نیز با شکست روبرو شود. عواملی من جمله عدم مراقبت بعد از کاشت مو، عدم رسیدگی به موها، نداشتن رژیم غذایی مناسب، شستن نادرست موها، استفاده از مواد آرایشی در مدت ممنوعه بعد از کاشت مو، مصرف دخانیات بعد از کاشت مو، و مصرف الکل بعد از کاشت مو و… از مواردی هستند که باعث می شوند کاشت موی سر به شکست منجر شود. به این معنا که حتی اگر متد کاشت مو در بهترین کلینیک ها تحت نظر بهترین متخصصین انجام شود باز هم اگر شما به درستی مراقبت های لازم را به عمل نیاورید، هزینه شما هدر رفته است.