اگر می خواهید موهایی بلند و زیبا و پرپشت داشته باشید باید به موهای خود اهمیت بدهید و با مصرف ویتامین های ضروری چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟  برای مو از موهای خود محافظت کنید . هم چنین بعضی از ویتامین ها از ریزش موهای شما جلوگیری می کنند . شما در ادامه با ویتامین های ضروری برای سلامت و رشد مو بیشتر آشنا خواهید شد .
سلامت و رشد مو
داشتن موهایی زیبا و پرپشت آرزوی همه ماست اما برای دستیابی به آن باید مراقبت از موها را در اولویت قرار دهیم.
در این مقاله میخواهیم به معرفی مواد مغذی و ویتامینهای لازم برای سلامت و رشد مو بپردازیم:
پروبیوتیک
فواید: تقویت مو و کم کردن شکنندگی
سلامت موها همانند سلامت بدن به تغذیه انسان بستگی دارد. پس پروبیوتیک مصرف کنید. فولیکول های مو باید مواد مغذی را جذب کنند. اما اگر هضم غذا به درستی در بدن انجام نشود مانع آن می شود.
چگونگی تاثیر آن بر موها: پروبیوتیک های گونه ای باکتری زنده هستند که مهمترین قسمت دنیای طبیعت و بقای ما انسان ها هستند. آن ها به باکتری های خوب کمک می کنند تا در بدن رشد کنند و همچنین مانع رشد میکروارگانیسم ها می شوند.
پروبیوتیک ها تاثیر عمیقی بر هضم و جذب مواد مغذی بدن دارند.
چه بخوریم: مکمل های پروبیوتیک مصرف کنید تا به هضم غذا کمک کند. اگر دوست ندارید مکمل مصرف کنید غذاهایی که دربردارنده پروبیوتیک هستند مصرف کنید.
مثل: ماست، کفیر شیر

چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟
سلامت و رشد مو با آب
فواید: رفع وزی مو

 

این چیز عجیبی نیست که آب هم بدن و هم موها را آبرسانی می کند. به دلیل اینکه بدن ما با مصرف آب ابتدا از اندام های حیاتی بدن مراقبت می کند، موها سریعتر از قسمت های دیگر بدن خشک می شوند. آب سموم بدن راکه از رشد موها جلوگیری می کنند دفع می کند.
چگونگی تاثیر آن بر موها: اگر بدن با کم آبی مواجه باشد هنگام ورزش ماهیچه ها درست سوخت رسانی نمی شوند. چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ اگر بدن با کم آبی مواجه باشد موها ضخیم و سالم رشد نمیکنند. کم آبی به پوست سر هم آسیب می رساند و باعث شوره میشود. همچنین رشد موها را هم کم می کند چون ریشه موها به اندازه کافی رطوبت برای رشد موهای سالم ندارند.
چه بخوریم: خیلی ساده است آب بیشتری بنوشید.
قهوه صبحانه را کنار بگذارید و هر روز آب گرم با لیمو بنوشید. آب گرم ولیمو می تواند ساعت ها رطوبت بدن را تامین کند. علاوه بر آب می توانید رطوبت بدن را از طریق خوردن میوه ها و سبزیجات آبدار هم تامین کنید.
مثل هندوانه، خیار، گوجه و کرفس.
سلامت و رشد مو با ویتامین ب کمپلکس
فواید: سلامت موها
بیوتین (ویتامین B8 و B12) برای سلامت موها بسیار مفید است اما تنها ویتامینی نیست که در رشد موها موثر است. تمام ویتامین های B به همراه مواد مغذی که برای فولیکل مو مفید هستند در رشد موهای سالم تاثیر دارند.
چگونگی تاثیر آن: ب کمپلکس حاوی تمام ویتامین های ب است.
مصرف تمام ویتامین های ب با هم باعث می شود که همه با هم ایفای نقش کنند و به ویتامین های مصرفی دیگر هم کمک کنند تا بهتر عمل کنند. ویتامین های ب به سوخت و ساز چربی ها و پروتئین ها در جهت موهای سالم و براق کمک می کند. به عبارت دیگر چربی ها و پروتئین هادر حالت عادی موها را تغذیه می کنند اما ب کمپلکس تاثیر و کارآیی آن ها را بیشتر می کند.
چه بخوریم: بهترین راه مصرف مکمل ب کمپلکس می باشد.
مصرف مکمل ها سریع تر و موثرتر از مصرف غذاهایی است که حاوی ویتامین های ب هستند عمل می کند. برای این که مجبور نیستید غذا را آماده کنید، بپزید و در یخچال نگهداری کنید. اما اگر استفاده مکمل دوست ندارید می توانید سبزیجات برگ دار، صدف و پنیر را در برنامه های غذایی قرار دهید تا ویتامین ب بیشتری جذب کنید.

 


00:00

00:20

 

محافظت از سلامت و رشد مو
درباره ویتامین های که از ریزش مو جلوگیری می کنند بیشتر بدانید
مصرف مکمل های ویتامین B در درمان ریزش مو به ویژه ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین باید مد نظر قرار بگیرد. سیگار کشیدن و نوشیدن قابل توجه الکل می‌تواند به کمبود ویتامین های B و ریزش مو منجر شود. افرادی که نازک شدن موی خود را تجربه می‌کنند درباره احتمال کمبود ویتامین‌های B باید با پزشک مشورت کنند.
با در نظر گرفتن تعداد فرآیندهای بیوشیمیایی وابسته به ویتامین های B روشن است که مکمل های ویتامین B می توانند رشد مو را تقویت کرده و ریزش آن را متوقف کنند. آنها به طور ویژه فولیکول های مو را تغذیه می کنند. از جمله ویتامین های B که به معکوس ساختن ریزش مو کمک می کنند می توان به B3، B5، B6، و B12 اشاره کرد. کمبود در ویتامین های B1، B2، B3، و B5 نیز می تواند به ریزش مو منجر شود که با مصرف مکمل کافی می توان آن را متوقف کرد.
در درمان ریزش مو، هنگامیکه ویتامین های B با روی جفت میشوند نتایج چشمگیری به همراه دارند. روی و ویتامین های B می توانند تولید دی ‌هیدرو تستوتسترون (DHT) را مهار کنند. دی ‌هیدرو تستوتسترون از تستوترون سنتز می شود و به عنوان علت اصلی ریزش مو وابسته به آندروژن در نظر گرفته می‌شود. چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ دی ‌هیدرو تستوتسترون کاهش سریع سلول های فولیکول مو هم از نظر تعداد و هم فعالیت را موجب می شود. از این رو، مکمل فوری ویتامین های B برای معکوس کردن روند ریزش مو ناشی از آن نیاز است.

محرک رشد مو
• زنجبیل رنده شده 1 قاشق غذا خوری

• 1 قاشق غذا خوری روغن جوجوبا

این دو را با یکدیگر مخلوط کنید و به صورت مستقیم بر روی پوست سر خود اعمال نماییدچگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟  و به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید این ترکیب تقریبا 1 ساعت و نیم بر روی سرتان بماند . اگر احساس گرم شدن به شما دست داد ، کاملا طبیعی است . سپس همانند معمول موهای خود را با شامپو ونرم کننده بشویید.
حفظ شادابی و رشد مو با زنجبیل
شما می توانید با این ترکیب ساده روند رشد موی خود را حفظ کنید .همچنین این ترکیب چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ می تواند به رطوبت و جوانسازی ریشه مو نیز کمک کند .
•2/1 قاشق چای خوری زنجبیل زمینی تازه
• 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل ( به صورت مایع )
• 2/1 فنجان خمیر خیار
• 1 قاشق چای خوری روغن ریحان
• 3/2 فنجان آب
تمامی مواد را با هم ترکیب کنید وسپس آن را در یک بطری اسپری بریزید. شما می توانید زمانی که موهایتان حالت خوبی ندارد از این ترکیب استفاده کنید . روغنی که استفاده می شود به شما کمک می کند موهایتان بهترین حالت را داشته باشد .
ماسک موی روغن نارگیل و رزماری
دوقاشق چایخوری برگ خشک شده رزماری و سه چهارم فنجان شیر نارگیل را در ظرفی ریخته و اجازه دهید حدود 20 دقیقه روی حرارت ملایم گرم شود.

سپس این مخلوط را صاف کنید و یک قاشق چایخوری به آن روغن ویتامین E بیفزایید. کل مواد را درون ظرفی شیشه ای ریخته و در یخچال نگهدارید.

می توانید از این مخلوط به مدت ده روز استفاده کنید. برای استفاده از این ماسک، ابتدا موی سر خود را شسته و خشک کنید.

سپس نصف ماسک را به سرتان مالیده و با کلاه بپوشانید. نصف دیگر این ماسک را ده روز دیگر استفاده کنید. این ماسک به رشد مو بسیار کمک می کند.
ماسک موی آلوئه ورا
حدود نصف فنجان ژل آلوئه ورا را با همین مقدار آب مخلوط کنید و کاملا هم بزنید. مخلوط را در یک ظرف آبپاش ریخته و آن را خوب هم بزنید.

سپس 10 قطره از روغن اسانس مورد علاقه خود به این مخلوط اضافه کنید. از این مخلوط هر روز به سر خود اسپری کنید.

این ماسک برای موهای درهم پیچیده بسیار عالی است و در ضمن خارش پوست سر را نیز برطرف می کند.

ماسک موی روغن زیتون و عسل

پنج قاشق روغن را با مقدارکمی عسل مخلوط کرده، کاملا هم بزنید و تا جایی که مخلوط حالت چسبندگی به خود نگیرد، به آن عسل اضافه کنید.

ماسک را روی سر بمالید و ماساژ دهید. سپس به مدت 90 دقیقه روی سرتان کلاه بگذارید و موهای تان را بپوشانید.

در انتها، موها را با آب و شامپو بشویید. از این نوع ماسک می توانید هفته ای 2 بار استفاده کنید.
ماسک موی آب گازدار
از آنجایی که آب گازدار مانند سرکه سیب دارای PH کمی است، می تواند وز بودن موها را برطرف کند.

بنابراین می توانید از این نوع آب برای شستشوی سرتان استفاده کنید و سرتان هم بوی سرکه نگیرد.چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ این نوشیدنی برای رشد سریع موها و نرم و درخشان کردن آن نیز مفید است.

نیمی از آب گازدار را با نیمی آب معمولی مخلوط کرده و سر خود را با آن بشویید و سپس خشک کنید. از این ماسک می توانید در هفته چندبار استفاده کنید.

اگر قصد دارید آهنگ رشد موی خود را تسریع کنید، اما از چگونگی انجام این کار اطمینان ندارید، چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ به این نکته توجه داشته باشید شاید تنها کاری چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ که باید انجام دهید، ایجاد تغییر در رژیم غذایی باشد.

به گزارش عصر ایران به نقل از “استپ تو هلث”، بر همین اساس است که مواد غذایی انتخابی شما در بسیاری از موارد می توانند هر آن چه را برای برطرف کردن مشکلات مو نیاز دارید در اختیارتان قرار دهند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 است، که این ماده مغذی به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و رشد مو را تحریک می کند.

مطالعات علمی مختلف نشان داده اند که در صورت مصرف این نوع از اسیدهای چرب به مدت یک سال به جریان تلوژن کمک خواهد کرد، که مرحله استراحت فولیکول ها پس از کاتاژن است.

پس، مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 به تقویت رشد مو کمک خواهد کرد.

همچنین، ماهی سالمون سرشار از ویتامین B12 و آهن است که به رشد مو کمک می کنند.

مرغ

گوشت مرغ سرشار از پروتئین حیوانی است، که ماده ای اساسی برای تولید کراتین محسوب می شود. کراتین حدود 80 درصد از مو را تشکیل می دهد.

اگر به مدت دو تا سه ماه با کمبود این پروتئین مواجه باشید، رشد مو با نرخ طبیعی متوقف شده و ریزش آن آغاز می شود.

گوشت های دیگر نیز می توانند به افزایش میزان پروتئین حیوانی دریافتی ما کمک کنند، که از آن جمله می توان به گوشت بوقلمون اشاره کرد.

بادام

بادام سرشار از ویتامین E است، که این ماده مغذی برای فعال کردن رشد و تقویت مو نیاز است.

مصرف 20 بادام در روز برای تامین 70 درصد از مقدار مصرف توصیه شده ویتامین E کفایت می کند.

همچنین، بادام سرشار از دیگر مواد مغذی ضروری برای رشد و محافظت از مو است، که از آن جمله می توان به بیوتین، اسیدهای چرب و ویتامین های B اشاره کرد.

صدف چروک

صدف های چروک از جمله مواد غذایی خوب برای مو محسوب می شوند. آنها سرشار از ماده معدنی روی هستند که به رشد سریع‌تر مو و درخشش چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ هرچه بیشتر آن کمک می کند.

تنها با مصرف یک صدف چروک می توانید مقدار مصرف توصیه شده روزانه از ماده معدنی روی را تامین کنید.

اگر هر روز نمی توانید صدف چروک مصرف کنید، از دیگر گزینه های سرشار از روی می توان به گندم، انجیر، و گوشت گاو اشاره کرد، که رشد مو را بهبود می بخشند.

دانه کدوتنبل

دانه های کدو تنبل سرشار از ویتامین های B هستند، که برای رشد مو و همچنین ظاهر بی نقص آن عنصری اساسی محسوب می شوند.

برای پیشگیری از ریزش مو، می توانید روغن دانه کدو تنبل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ به لطف ویژگی های آن، این روغن مکملی خوب برای برطرف کردن مشکلات مو است.

لوبیاها

لوبیا از محتوای بالای آهن سود می برد، که یکی از مواد مغذی اساسی بدن برای تقویت رشد مو است.

یک وعده لوبیا تقریبا نیمی از مقدار مصرف توصیه شده روزانه آهن را تامین می کند.
همچنین، لوبیا سرشار از روی و کولین است که برای تنظیم گردش خون در پوست سر ضروری هستند.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین است و همچنین از محتوای بالای ویتامین B12 سود می برد.

اگر به طور منظم تخم مرغ مصرف کنید، رشد مو با آهنگی سریع‌تر و قدرت بیشتر ادامه خواهد یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مواد غذایی که مصرف آنها توصیه نمی شود:

همان گونه که برخی مواد غذایی به رشد قوی‌تر و سریع‌تر مو کمک می کنند، برخی مواد غذایی دیگر می توانند سلامت مو را در معرض خطر قرار دهند.

مواد غذایی پالایش شده و آنهایی که از محتوایی بالای قند و کربوهیدارت ها برخوردار هستند از آن جمله محسوب می شوند.

برخی محصولات غذایی که موجب نفخ، تغییر در سطوح هورمونی و افزایش احتمال عفونت های قارچی می شوند، به طور مستقیم در توانایی رشد مو اختلال ایجاد می کنند.

قند و استرس از بزرگترین عوامل موثر در ریزش مو محسوب می شوند. این شرایط شامل آسیب دیدن فولیکول های مو می شود، که از رشد مو جلوگیری می کند.

البته، این به معنای آن نیست که تمام قندها را از رژیم غذایی خود به طور کامل حذف کنید، زیرا ویژگی های دیگری را ارائه می کنند، اما باید نسبت به مصرف بیش از اندازه توجه داشته باشید

روش برای افزایش سرعت رشد مو

برای اینکه موهای بلند و پرپشت داشته باشیم، نیازی نیست که از روش های مصنوعی مثل اکستنشن استفاده کنید. شما می توانید موهای خود را داشته باشید و با روش های طبیعی رشد آن ها را افزایش دهید. به طوری که در مدت کوتاهی شاهد رشد سریع موها باشید. ما چند روش مؤثر را برای شما معرفی خواهیم کرد.

۱) ماساژ پوست سر
در هنگام استحمام پوست سر خود را با نوک انگشتانتان ماساژ دهید. ماساژ باید به صورت دورانی باشد. ماساژ اثرات مفیدی برای پوست دارد. علاوه بر اینکه گردش خون را در سطح پوست افزایش می دهد، اکسیژن رسانی به پوست را نیز افزایش می دهد. توصیه می شود هربار حدود ۱۰ دقیقه پوست سر را ماساژ دهید البته نه زمانی که شامپو روی سر هست.
۲) موهای خود را هر روز نشویید.
شستشوی بیش از حد موها، پیاز مو را تضعیف می کند و درنتیجه ریزش موها افزایش می یابد. علاوه بر اینکه چربی پوست سر شسته شده و پوست دوباره برای محافظت از خود چربی تولید می کند. بدین ترتیب پوست سر به تولید زیاد چربی عادت کرده و پوست سرتان چرب تر می شود. توصیه می شود شستشو بیش از سه بار در هفته نباشد. آن هم بهتر است با شامپوهای حاوی بیوتین انجام شود. می توانید در فواصل بین استحمام ها از اسانس رزماری برای براق کردن و مرطوب کردن ساقه موها استفاده شود.

۳) به غذای خود توجه کنید
ویتامین بیشتری مصرف کنید. دلیل اکثر طاسی ها و ریزش ها کمبود ویتامین در بدن می باشد. اگر می خواهید موهایی سالم و زیبا داشته باشید باید ویتامین A, B, C را در رژیم غذایی خود داشته باشید. مخصوصا B6, B5 ,B3. ویتامین A و E در کربوهیدرات و پروتئین و چربی ها قرار دارند یعنی محلول در چربی هستند. پس بدون مصرف چربی و پروتئین این ویتامین ها را دریافت نخواهید کرد.
۴) هرگز از نرم کننده در قسمت ریشه مو استفاده نکنید.
نرم کننده ها چربی سر را از بین می برد و باعث ایجاد عارضه جدیدی به نام شوره سر می شود. چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ شما می توانید از نرم کننده ها بدون تماس با پوست سر استفاده کنید.
۵) شامپوی مناسب پوست سرتان انتخاب کنید.
شناخت نوع موها و پوست سرتان بسیار بااهمیت است. شامپوی مناسب خود را انتخاب کنید و از شامپوهای حاوی مواد شیمیایی ممنوعه دوری کنید. انتخاب شامپوی نامناسب باعث شکنندگی ساقه وتضعیف ریشه می شود. در نهایت موهایی خواهید داشت که دائما دچار موخوره و شوره هستند. هم چنین درصورتی که شامپوی مناسب موهایتان را یافتید به همین راحتی نوع و مارک آن را تغییر ندهید. تغییر دائمی مارک شامپو آسیب زننده خواهد بود.
۶) از سشوار استفاده نکنید.
از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید مگر در مواردی که ضرورت دارد. آن هم فقط در قسمت ساقه باشد و نه در ریشه. چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟ ریشه موها معمولا خیلی زود خشک با گرمای حاصل از سر خشک می شوند. استفاده دائمی از سشوار موها را خشک و دچار موخوره می کند.
۷) موهای خود را وارونه خشک کنید.
هنگام خشک کردن و شانه کردن موها، سر خود را پایین بگیرید. در اینصورت گرانش کمک خواهد کرد مواد مغذی در طول ساقه مو بهتر حرکت کنید. وقتی موها در این وضعیت خشک شوند، موها پر تر و حجیم تر نشان داده می شوند.